Ska byta ut min 23 åriga panna snart, undrar om någon har erfarenhet av den nya mod. 35+? Har haft min Arimax 35 i 23 år, utan problem. Märk väl att jag inte bytt någon keramik ännu!!!
Undrar om det finns någon som har erfarenhet av dessa?

Kallemannen
 
Min Arimax 35 började läcka för ett halvår sedan, efter 22 år. Jag tittade också på Arimax 35+ och diverse andra pannor, men valde efter moget övervägande en Calmar V65, som installerades för en vecka sedan.

Arimax 35+ är ju liksom sin föregångare en ren underförbränningspanna, utan s.k. omvänd förbränning som ju krävs för att nå den verkningsgrad på ca. 90% som dagens moderna pannor har. Testresultaten för Arimax 35+ anger ju verkningsgraden till 82%.

Oavsett förbättringen i verkningsgrad måste jag säga, med reservation för de få eldningar jag gjort, att det känns som dag och natt att jämföra eldning i den nya pannan med den gamla. Förbränningen i min Arimax blev visserligen mycket stabilare sedan jag installerat en dragbegränsare i sotluckan till skorstenen, men den sugande fläkten i den nya pannan gör ju att man kan öppna vedluckan utan att pannrummet förvandlas till en rökbastu. Vedluckan är liksom på Arimax rejält stor, och det känns minst lika bekvämt att lägga in veden från fronten på pannan jämfört med ovanifrån.

Ett av de främsta skälen till att det blev just en Calmar V65 var att vedmagasinet (150 l) var lagom stort för att med ett vedinlägg värma min befintliga ack.tank på 2500 l. Den högre verkningsgraden kompenserar ju för det något mindre vedmagasinet jämfört med de 180 litrarna i Arimax 35. Observera att vedmagasinet i Arimax 35+ enligt produktbladen har krympt till 120 l. Sedan går det ju som sagt att fylla på ved utan att det ryker in, vilket jag tvivlar på är fallet med Arimax 35+.

De pannor jag i övrigt tittade närmare på var Effecta Lambda 35, Baxi Solo Innova 30 och Calmar V33. Jag tyckte dock att vedmagasinen i dessa pannor (120-135 l) var i minsta laget för bekväm eldning mot min ack.tank. Det var alltså inte den högre effekten som var avgörande. Jag valde bort de större pannorna från Baxi och Effecta eftersom de var avsevärt dyrare och hade onödigt stora vedmagasin.

Sedan fick jag ett bra pris på Calmar V65, via min lokala rörmokare, som låg på ungefär samma nivå som jag skulle fått betala för en Effecta Lambda 35 och en Solo Innova 30.

Mitt råd är alltså: Titta närmare på en modern panna med omvänd förbränning innan du köper en Arimax 35+ !

/Mats-Erik
 
En liten fråga -var började pannan läcka?
 
Hej, ja den började läcka i bockningen i vattenmantlen precis över den löstagbara sekundärluftskanalen, en liten stråle rakt in i elden. Men gick förvånandsvärt bra att svetsa fick lägga en bockad profil 30*30 mm och hela pannans bredd. Hoppas det inte blir mera läckor innan våren. Då får det bli ny kanske.

Mvh.
 
Min panna började läcka på precis samma ställe!
 
Hej vad gjorde du åt din läcka?
Upptäckte du också att det var tunnt gods i själva bocken?

Mvh
 
menygards:
Är det verkligen så stor skilnad på en ny panna?
Du pratar om 2500l tank som värms på en enda vedfyllning!. Låter som en dröm. Hade i förrra huset en CTC Vedkombi som jag fick elda i princip nonstop från morgon till kväll på vintern för att fylla acktanken på 1800l!
Har luft/vattenvärmepump i nya huset. Bekvämt men dyrt. Tyvärr är all eldningsutrustning utom skorstenen borttaget. Får se vad det blir för komplettering till värmepumpen. Funderar på solfångare och/eller hästgödselbrännare.
 
Min tidigare Arimax-panna hade ju ett ännu större vedmagasin (180 l), så redan med den pannan räckte i allmänhet ett vedinlägg för att värma hela tanken. När jag försökte skatta verkningsgraden genom att väga veden och läsa av temperaturökningen i tanken, kom jag dock fram till att verkningsgraden inte var högre än ca. 60%. Med min nya panna lär jag hamna betydligt högre, även om jag inte når upp till testprotokollets 90%.

En hyfsat stor ackumulatortank och en panna med stort vedmagasin är ju viktiga bekvämlighetsfaktorer vid vedeldning. Sedan gör det ju inget om det mesta av värmen från veden man kånkar in hamnar i tanken och inte hos kråkorna.
 
Apropå kallemannens fråga om vad jag gjorde åt läckan i Arimaxen:

Godset på vänster sida var lövtunt och läckan satt precis rakt neråt, så jag bedömde att det inte ens var lönt att försöka svetsa.

Jag lagade i stället först själva läckan med Plastic Padding "Läcktätning" och bockade sedan till en rundad plåt som sträckte sig över hela bredden och som jag skruvade fast runtom i 10 st hål, som jag gängat i den friska plåten. Innan jag skruvade åt plåten packade jag mellanrummet (ca. 5 mm) med Casco Husfix, som ju är obrännbart, för att få en "keramisk" isolering mot den höga temperaturen i eldstaden.

Det höll för ett antal eldningar, men sedan började vattnet småsippra, och när jag tog bort plåten kunde jag konstatera att både Husfix och Läcktätning var helt intakta, men att gängorna till mina skruvar inte höll tätt. Jag gjorde om lagningen ytterligare en gång med gängtätning + högtemperaturpackningar vid skruvarna, men det hela upprepades.

Förmodligen hade det varit bättre att försöka punkta fast plåten med svetsen som en provisorisk lösning, i stället för att skruva. Lagningen av den ursprungliga läckan verkade ju hålla, så det gällde mest att få till en värmesköld.

/M-E
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.