snubblade över ett vattenpass med inbyggd belysning som tydligen Stabila tillverkat, Festool har trimmat med bla inbyggd belysning och sedan säljs det co-brandat.

Vet inte hur gammalt detta är men jag har iaf aldrig hört talas om det tidigare...
721731.jpg


Test av 120cm vattenpasset (Festool #M0104)
http://www.garymkatz.com/ToolReviews/Festool_4-ft.level.html

Frågor som öppnar sig...

1. Vattenpasset verkar ju supertrevligt...d^_^b
2. Vad kan en fortsatt co-branding av Festool innebära i framtiden. Oftast brukar sådana äktenskap sluta i praktgräl.q(;^;)p
 
Pratar vi tumstock o måttband(?) så är det bara fjantigt, det håller jag med om.Men tar vi vattenpasset ovan så har ju faktiskt Festool modellen, om jag förstår det rättt, ett unikt mervärde i form av belysningen.
 
Jo, det är ju skitbra när man bygger i mörker.
 
  • Gilla
Charley1968
  • Laddar…
M.a.o. perfekt vid svartbyggen. :wow:
 
Min uppfattning är att det börjar bli lite väl mycket prylar med festool-brandning som inte håller måttet, eller som bara rakt upp och ned kostar mer än det dubble jmf med originalet. Tex måttband, tumstockar, radio etc. Stabila är förvisso bra grejer, men jag förstår inte vad festool ska på den marknaden att göra över huvud taget.

Jag tror att jag ibland hade tyckt att det var trevligt med belysning i vattenpasset faktiskt, det är inte alltid det är riktigt så ljust som man skulle önska. Men generellt när det gäller prylar som jag vet att festool inte har byggt själv så skulle jag nog hellre kolla efter originalet till mycket lägre pris.
 
Stanila har detta pass med belysning i egen brand. Dock ingen som säljer det i sverige under stabila. Trevligt i tfånga utrymmen.
 
Daniel_N skrev:
Min uppfattning är att det börjar bli lite väl mycket prylar med festool-brandning som inte håller måttet, eller som bara rakt upp och ned kostar mer än det dubble jmf med originalet. Tex måttband, tumstockar, radio etc. Stabila är förvisso bra grejer, men jag förstår inte vad festool ska på den marknaden att göra över huvud taget.
Jag kan leva med lite reklamgrejer typ kepsar, kylskåpsmagneter, tumstockar mm mm.

Men kliver man in i vattenpass branchen med en produkt som säkert skulle kosta 1500 i Sverige så har man tagit ett strategiskt stort och i mitt tycke tveksamt steg.

Jag hoppas detta är ett snedsteg som skissades upp på Oktoberfest för några år sedan och att det inte finns någon fortsättning.
 
Nimajneb skrev:
Jag kan leva med lite reklamgrejer typ kepsar, kylskåpsmagneter, tumstockar mm mm.

Men kliver man in i vattenpass branchen med en produkt som säkert skulle kosta 1500 i Sverige så har man tagit ett strategiskt stort och i mitt tycke tveksamt steg.

Jag hoppas detta är ett snedsteg som skissades upp på Oktoberfest för några år sedan och att det inte finns någon fortsättning.
Jag är lite mer tveksam. Festool är (tillsammans med mafell och kanske någon till) verkligen i en särställning på marknaden. Man sticker ut hakan, tar väldigt höga priser, ger ingen rabatt, utstrålar verkligen att man inte kompromissar med sina saker. Då tycker jag inte att det är läge för billiga reklamprylar. I min värld så måste ett varumärke som festools alltid innebär det bästa möjliga. Oavsett om det gäller kylskåpsmagneter eller kepsar. Kylskåpsmagneter hade jag (som marknadsförare på festool) hållit mig ifrån, kepsar hade jag köpt in från ett proffsmärke på kepsar - dvs riktigt bra saker. Irritation över dåligar prylar får helt enkelt aldrig sammankopplas med varumärket festool, oavsett om det gäller en keps i dålig kvalitet eller en slipmaskin som inte håller måttet. Verktyg som de facto används (tumstockar tex) hade jag aldrig satt mitt namn på utan lika ingående testning som av tex bitsen som man också köper in.
 
Jag tror säkert att Festool har kvalitetskrav på dom brandade reklamprodukterna så att dom skall motsvara Festools varumärke. McDonalds är ju ett annat exempel som sätter stenhårda krav på HappyMeal leksaken.

Men det som jag ser som den stora skillnaden här är själva co-brandingen vilket är unikt..
Jag kan se logiken i SonyEricson eller IKEA-Whirlpool.... Men Festool-Stabila.... jag ser inte den strategiska logiken här.
 
Nimajneb skrev:
Jag tror säkert att Festool har kvalitetskrav på dom brandade reklamprodukterna så att dom skall motsvara Festools varumärke. McDonalds är ju ett annat exempel som sätter stenhårda krav på HappyMeal leksaken.

Men det som jag ser som den stora skillnaden här är själva co-brandingen vilket är unikt..
Jag kan se logiken i SonyEricson eller IKEA-Whirlpool.... Men Festool-Stabila.... jag ser inte den strategiska logiken här.
Njae, kvalitetskraven på de brandade produkterna har varit sådär, ett exempel är byggradion som tydligen (jag har inte provat den) kostade drygt 3ggr så mkt som originalet, och dessutom inte var något vidare.

Att det var en co-branding med stabila hade jag missat. Men ska man co-branda, och vill bredda sig mot handverktygssidan, så är nog inte Stabila ett så märkligt val, de tillverkar riktigt bra prylar.
 
njaa, co-brandar gör man eg bara om det finns ett klart mervärde.

SonyEricson, Design, musik, konsument merges med telefonteknik o nätverk.

IKEA Whirlpool: Köksleverantör, distribution merges med vitvaruteknologi

I båda dessa fall så blir 1+1=3..

I båda fallen så står dom 2 varumärkena för olika saker ur kundperspektiv och därmed så kan kunden få en positivare bild av produkten.
 
Nimajneb skrev:
njaa, co-brandar gör man eg bara om det finns ett klart mervärde.

SonyEricson, Design, musik, konsument merges med telefonteknik o nätverk.

IKEA Whirlpool: Köksleverantör, distribution merges med vitvaruteknologi

I båda dessa fall så blir 1+1=3..

I båda fallen så står dom 2 varumärkena för olika saker ur kundperspektiv och därmed så kan kunden få en positivare bild av produkten.
Co-branding behöver inte på något sätt eller i någon definition betyda att varumärken måste stå för 2 olika saker ur ett kundperspektiv. I fallet med festool och stabila så kan jag tänka mig att man vill förena de värden som festool (high-end finsnickerimaskiner, no compromise) och stabila (vet inte riktigt - premuin mätverktyg, kanske lite mer byggkänsla?), vilket tex för festool kan leda till att byggare för upp ögonen för deras prylar, och för stabila att de anses vara topp of the line (eftersom de samarbetar med festool, och många associerar festool med top of the line). tex.

Att det inte finns ett klart mervärde fö co-branding mellan festool och stabila är svårt för mig att uttala mig om, jag vet alldeles för lite om framförallt stabila, men också de marknader, distrubitonskanaler etc. som dessa företag verkar på. Men helt klart är att det inte är tydligt att det inte skulle kunna vara ett mervärde i denna co-branding bara för att den inte tvunget vinner fördelar på samma sätt som co-brandingen mellan tex ikea och whirlpool.
 
Misstänker att det kräver stenhård disciplin inom hela koncernen för att inte ramla i fällorna att profitera på logotypen/varumärket genom kepsar eller vad som.
 
Jag tycker det ser ut som ett trevligt vattenpass med några smarta funktioner som jag faktiskt har saknat några gånger. Däremot så tycker jag inte att det faktum att Festool står på sidan att det blir ett självklarare köp. Om Stabila säljer likadana pass med samma funktioner skulle jag antagligen köpa det istället och säkerligen spara några kronor på kuppen.
Det får ju inte bli så man blir blind bara för att det står Festool på prylarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.