Håller på med en total renovering av bastu, badrum & relax.
Lägger upp lite bilder


dsc_6007_63772017.jpg
Bastu ritningen som jag tänkt bygga efter...
Liggande panel i helst något mörkt träslag och mörka lavar i Värmebehandlad Asp
Natursten bakom aggregatet och juste belysning e planen.

dsc_1206_63772345.jpg
Så såg den gamla bastun ut som var byggd någon gång på 80-talet. den var felbyggd från början tex utan golvbrunn och panelen ända ner till golvet så allt spill vatten sögs upp i panelen och isoleringen...
men den har dugit fint i snart 10 år men nu e det dags för uppfräshning

dsc_6020_63772509.jpg
Här e allt utrivet och ny golvbrunn är bilad i plattan


dsc_6025_63772772.jpg
Sonen hjälper till o gjuta en ny tröskel



Spygattet fastgjutet


dsc_6048_63772997.jpg
Flytspackling pågår...har gjort ramen för att kunna stå och jobba o hälla i spacklet och sedan skall jag ta bort den o få ett fint fall mot brunnen


dsc_6054_63773080.jpg
Flytspacklingen klar


dsc_6095_63773238.jpg
Här e klinkersen laggd och Skiffer mosaiken bakom aggregaten dessutom har jag reglat upp på nytt och med luftspalt mot ytterväggarna (man ser på bilden ståltrådarna som skall hålla isoleringen från ytterväggen).





dsc_6161_63773630.jpg
Nu börjar Al "Tervaleppä" panelen komma upp tyckte nog att det blev lite för ljust men det mörknar nog med tiden...Aggregatet och belysningen ochså på plats

dsc_6196_64264717.jpg
Här har glasdörren kommit på plats och alla foder o lister.
Lite tidskrävande med alpanel var att man inte kunde få tag i al lister eller foder i Göteborg så jag fick tillverka dom av själva panelen och med en överhandsfräs!


dsc_6185_64264739.jpg
Mitt grymma "Blocket" fynd...Ett "Helo Everready" som värmer 100 kg sten med underhålls värme och sen e det bara att öppna luckan o kasta på vatten för att få riktigt fuktig värme

Se mer bilder på
http://markok.blogg.se/2009/december/fullt-upp-med-nytt-projekt.html


Det var väl det så länge...fortsättning följer

Marko K
www.markok.se
 
Tjusigt!

Gillar speciellt stenväggen/fönstret/aggregatet.
Är lampan bakom fiberoptik? För där lär väl bli rätt hett?
 
pinebar skrev:
Tjusigt!

Gillar speciellt stenväggen/fönstret/aggregatet.
Är lampan bakom fiberoptik? För där lär väl bli rätt hett?

Tackar tackar :)
Belysningen är en utomhusspotlight som riktar ljuset uppåt som jag placerat i golvhöjd, själva aggregatet blir inte alls varm på utsidan och absolut inte så långt ner för den e så kraftigt isolerad men det som kan hända är att själva ljuskällän värmer glaset så mycket att den spricker om den får kallt vatten på sig.
Om så blir fallet så har jag reservglas och kommer byta ljuskällan mot en lysdiod spott som inte blir varm.

Mvh Marko K
www.markok.se
 
Snyggt!!!
 
grymt snyggt:)...var har du köpt kaklet?..det vart jättefint. Hur har du gjort vid kaminen för att få kaklet och väggen
att lira mot varandra?...har du satt något mellan träreglarna och ytterväggarna?(dimension på reglarna?)..hur stor
springa är det nertill mellan golvsockel och innervägg?...
många frågor blir det, håller på att rita på ett liknande projekt så vore tacksam för svar....
/
M
 
trojlee skrev:
grymt snyggt:)...var har du köpt kaklet?..det vart jättefint. Hur har du gjort vid kaminen för att få kaklet och väggen
att lira mot varandra?...har du satt något mellan träreglarna och ytterväggarna?(dimension på reglarna?)..hur stor
springa är det nertill mellan golvsockel och innervägg?...
många frågor blir det, håller på att rita på ett liknande projekt så vore tacksam för svar....
/
M
Hej

Har köpt både klinkers och skiffermosaiken som restpartier billigt...därför 2 olika storlek på golvklinkersen...fick hela golvet för typ 300:-
Bastun e byggd i en källare med 2 ytterväggar som som jag satte 2 st 15cm plattor på varann för väggen e ju fuktigast nere vid plattan (har iofs dränerat om men ändå) och väggen livar inte med kaklet...inne väggen har jag isolerat med 70 isolering och ytterväggarna bygger 110 med luftspalt, isolering mm
Jag använde masonit som distans mellan reglar o yttervägg, hade jag haft takpapp hemma så hade jag nog använt det.

Mvh Marko K
 
är det en smyglist du har satt i inner hörnen?:)
/
M
 
trojlee skrev:
är det en smyglist du har satt i inner hörnen?:)
/
M
Nej snarare kvartstav hemmgjord sådan...
Sågade upp fykantiga stavar av överbliven panelbräda och rundade sen en av hörnen med en överhandsfräs som jag monterat upp och ner på en arbetsbänk :)

dsc_6182_64499285.jpg

Först hade jag inte tänkt ha lister i hörnena men det kändes lite väl öppet i panelskarvarna så jag satte listerna för att stoppa vattenskvätt lite bättre


Mvh Marko K
www.markok.se
 
Redigerat:
Fortsättning på projektet

dsc_6281_64763630.jpg
Ramen för den nedre laven färdig...la 3 mm distanser mellan lav o panel för att det skulle torka bättre efter bad.
Nedre laven blir lika bred som bastun för att man skall kunna sitta bekvämt och sticka in fötterna under den övre laven...bastun e bara 130 bred.


dsc_6285_64763667.jpg
Sen kunde jag inte hålla mig längre utan satte några lösa plankor över ramen och en pall så man kunde prova ordentligt :)

Ett problem som uppstod var att det var så enormt fuktig luft så det rann kondesvatten på glasdörren hela tiden och tröskeln hade fall åt fel håll...måste nog ta bandslipen och fixa det omgående.
Annars var det supergött, bara 10 dar kvar tills den skall vara helt färdig för julbadet ;)

MK
www.markok.se
 
Hej Marko ,
Jag heter också egentligen Marko. Är också i slutskedet på bygget av min baststuga. Har lite jobb kvar i duschdelen. Kommer du eller har du behandlat dina väggar i bastudelen ? Lacka eller olja ? Kanske risk att tränyansen mörknar med tiden ? Jag lackade mina väggar med klarlack. När jag skulle köra en andra omgång märkte jag att det inte skulle räcka med 3 litersburken, så jag åkte och köpte en till burk. Saken var bara den att jag fick vit panellack med mig hem. Så när allt torkade i bastun så blev det vitt. Både jag och färghandlaren missade att läsa den lilla texten. Burken i sig var identiskt med den första, och jag tog för givet att färggubben gav mig en likadan. Nåja, helt tokigt blev det inte. Jag får leva med det helt enkelt.....Bara det blir bra "löylyä".
 
Opticruise skrev:
Hej Marko ,
Jag heter också egentligen Marko. Är också i slutskedet på bygget av min baststuga. Har lite jobb kvar i duschdelen. Kommer du eller har du behandlat dina väggar i bastudelen ? Lacka eller olja ? Kanske risk att tränyansen mörknar med tiden ? Jag lackade mina väggar med klarlack. När jag skulle köra en andra omgång märkte jag att det inte skulle räcka med 3 litersburken, så jag åkte och köpte en till burk. Saken var bara den att jag fick vit panellack med mig hem. Så när allt torkade i bastun så blev det vitt. Både jag och färghandlaren missade att läsa den lilla texten. Burken i sig var identiskt med den första, och jag tog för givet att färggubben gav mig en likadan. Nåja, helt tokigt blev det inte. Jag får leva med det helt enkelt.....Bara det blir bra "löylyä".
Moi Marko
Hade inte tänkt behandla väggarna med nått, egentligen så vill jag ha lite mörkare väggar
Men lavarna kommer jag behandla med Parafinolja dom rekommenderar det på finska hemsidor för värmebehandlad asp.

Klart intressant med lack för det måste ju bli hundra gånger lättare att hålla rent :)

Funkade det bra o lacka i bastun?
Vattenbaserad lack eller?
Blir ingen lukt av det när bastun blir varm?



Lite nya framsteg på mitt bygge...
dsc_6319_65022039.jpg
Lavarna tillsågade fast inte fastsatta...


dsc_6323_65022050.jpg
Efter några sena kvällar till, så börjar man ana slutet på bastubygget..sen blir det relaxrummets tur :)

Mvh Marko K
www.markok.se
 
Du gör det väldigt snyggt!

Jag ser att du inte har någon isolering bakom aggregatet och dessutom ett fönster rakt ovanför. Det finns ingen risk att det försvinner en "icke försumbar " mängd värme där?

Jag frågar för att jag vill göra likadant i min bastu men trodde att man skulle isolera bakom de där stenväggarna. Jag har bara en 10 cm siporex-vägg bakom aggregatet och funderar lite på om en för stor del av värmen kommer att försvinna in i den.
 
Hej,

Riktigt snygg bastu du har. Helt i toppklass !

Ja, det fungerade bra att lacka väggarna. Jag har gjort det tidigare i mitt hus då jag byggde en bastu där också för några år sedan. Träfärgen behålls och den levande lystern håller i flera år. Mina väggar är vanlig furupanel, så jag vet inte hur det skulle fungera med asp.

Jag använde vattenbaserad lack. Efter några dagar då allt verkligen är genomtorkat är det klart för att basta. Har inte märkt att det skulle lukta något.
 
kommer du åt att rengöra golvet inne i bastun?
 
Jadå..alla lavar e löstagbara och trappsteget till nedersta laven blir en lös pall och precis vid ingången kommer det sitta en tappkran för kallvatten med dushslang på.



QUOTE=trojlee;978186]kommer du åt att rengöra golvet inne i bastun?[/QUOTE]
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.