D
hej villa varm,,

jagr har varit på er hemsida och kikat, och specielt har jag tittat på er pris kalkyl exempel som finns på er hemsida (produktionskostnadskalkyl),, där det kosta ca 3,3 miljoner för ett hus,, det är väldig dyrt enligt mig, men å andra sidan så står det inte vilken hus det gäller, och hur stor huset är så det kan vara en 2 plan med 250 kvm med massor med vinklar och lyx,,,, men om vi bortser från detta så kosta det :" husleverans villa varmt inkl stomrestning: 965 000 kr"..

denna pris 965 000 kr är exklusiv vitvaror, ventilation, el, kök, badrum, golv,,,,vilket betyder att 965 000 kr för yttervägga och taket färdig monterad, samt trämaterial för innervägar,,,

jag undra varför det är så dyrt??, nästan 1 miljon för bara skalet färdig monterad,,

det finns andra husleverantör som leverar nyckelfärdiga hus för ca 2 milj till 2,2 milj, där deras materialsats ligger ca 800 000 till 1 miljon, och det motsvara ungefär er materialsats , med deras materialsats ingår, golv, kök, vitvaror, badrum, el, allt, till ett pris ca 800 - 1milj. Exempel är A-hus basic serier , ca 2 till 2.2 milj i produktion exklusiv tomt... eksjöhus : lyckan funkis med vinkel, trend pulpet, ,,, lbhus classic serie..

för deras pris för materialsats, ca 1 milj, samt grund och allt snikeri till färdig hus kosta ca 1 milj, då får man en nyckelfärdighus exklusiv tomt för ca 2 mlj- 2,2 milj,,
medan villa varm tar 965 000 för bara yttervägga och taket, stomrest utan några kök, bad rum golv, ventilation, vergvärme, vitvaror..

så jag undra angående er påstående på er hemsida att ni kan bygga liter biligare med tanke att man sliper den här "nyckelfärdiga samordningen som hus leverantör tar ut ca 10%-15% i priset,, men i slutändan blir det ändå dyrare än övriga hus leverantörer.

det ända jag tycker var konstig att 965 000 för bara skalet stomrest,,
eftersom det inte står vilken hus det gäller och hur stor huset det är så kan jag inte helt påstår att ni är dyrare, ,det kan vara en jätter stor 2 planshus med masosr med vinklar och fönster, men om det inte är det, och pris exemplet bygger på en vanlig 1 plans, eller 1,5 plans villa med normal storlek så vill jag har lite förklaringar till varför det är så dyrt, enligt mig,,, .,,. å andra sidan så har de andra hus leverantöre dyra hus med, så man kan inte riktig jämföra, det vet jag,, , men hade varit intresant och höra hur ni resonera.
 
Produktionskostnadskalkylen
Vi möter dagligen huskunder som vill veta på ett ungefär vad det kostar att bygga nytt.
Ingen lätt uppgift att få svar på, eller hur?
För att få en ungefärlig bild av vad det kostar att bygga idag gör vi en produktionskostnadskalkyl tillsammans med våra kunder. Kalkylen tar hänsyn till alla kostnader för hela projektet inklusive tomt-, exploaterings- och byggherrekostnader.
Detta ska alltså inte förväxlas med en prisuppgift för ett nyckelfärdigt hus. Kundernas egna önskemål och prisuppskattningar är viktiga när vi gör kalkylen, eftersom förutsättningarna varierar och med dessa också slutsumman.
Beloppens storlek förstår du säkert kan skifta, i synnerhet i en generell kalkyl. Däremot visar den hur stor andel av totalsumman de olika delmomenten står för. Med denna insikt kan man möjligen lättare överväga om man vill eller kan påverka totalkostnaden. Kanske väljer man att göra delar av arbetet själv eller ändra utrustningsstandarden mm.
En kalkyl kan också visa vilka kostnader som kan ses som osäkra, exempelvis markarbeten. Här finns det avsnittet: http://www.villavarm.se/showPage.asp?pageId=94
Att ställa den enkla fråga av typen: Vad kostar hustypen X? Svaret brukar oftast inte ge den vägledning man från början efterfrågat. En prislapp säger ju ingenting om innehållet eller på vilka grunder detta baserats.
Vi har genom åren funnit det bättre att först informera om hur man som husköpare ska värdera och kalkylera. Det är först därefter ska ni kunna ställa rätt frågor till den husleverantör man vill bygga med. Det ger i förlängningen också svar på frågan: Vad efterfrågar jag förutom en specifik planlösning?

Därför finns kalkylen på hemsidan
Hemsidor och kataloger visar många gånger endast planlösningsexempel med bilder och kontaktuppgifter till närmsta säljkontor, inget mer.
Vårt mål är att ha en utförlig hemsida där besökaren kan finna noggrann och ordentlig information om hur vår leverans går till, vad som ingår och tillkommer för att få ett helt färdigt hus. Vi visar också på vilket sätt vi skiljer oss från andra husleverantörer och vilka kunder vi vänder oss till.
Skälet till att vi lagt upp exempelkalkylen är att illustrera hur en sådan är strukturerad. Den är alltså inte en kalkyl där man kan ta ställning till enskilda husutformningar, inte heller belopp. Om man endast skulle beakta totalbeloppet i just denna kalkyl har man misstolkat det vi i grunden vill belysa.
Titta gärna på cirkeldiagrammet under produktionskostnadskalkylen. Där kan man se vilka kostnader som man kan påverka och vilka kostnader som är relativt fasta oberoende på hur man bygger. Här är den sidan: http://www.villavarm.se/produktionskostnadskalkylen.asp

Villa Varms husleverans
De flesta husköpare har svårt att jämföra priser mellan olika leverantörer. Alla husleverantörer har olika utrustningsstandard, leveransomfattning och färdigställande. Begrepp såsom ”materialsats”,”nyckelfärdigt” , ”byggsats”, ”skal” och ”stomrest” har i de flesta fall olika innebörd beroende på vem man frågar.
Inte lätt för en husköpare att hålla isär begreppen med andra ord.
Ta del av informationen på vår hemsida, vi hoppas den kan hjälpa dig.
Vi levererar inte ett skal utan en monteringsfärdig undertaksmonterad byggsatsleverans inklusive invändiga snickerier med undantag av kök och badrum. Bland annat ingår golv och FTX-ventilation.
Här hittar du vår leveransbeskrivning se http://www.villavarm.se/showPage.asp?pageId=13

Ring oss, vi förklarar mer än gärna!
 
D
hej villavarm..

ursäkta att jag ställer konstiga frågor,, men jag är ej inom branschen,
det jag vill veta är om man verkligen kan bygga billigare hus via er,
eller är det billigare bara för att man utfört allt snickeri, och därmed påverka priset annars kommer det ligga en snäpp högre än ett likvärdig hus från andra företag. Den kostnad som kunden kan påverka är ju arbetskraften, så även ett dyrare hus kan bli aning billigare om man gör allt själv. men huset i sig är inte billigare.... stämmer min uppfattning?+
---------------------------------------------------------------------------------------------------------

jag kanske missa några detaljer,, så som ventilation, men det ingår ventilation utan installation, och ingår inga värmekälla heller,, men men,, nu ska vi inte gå in i detalj,, jag har rotat igenom hela er hemsida, kan hända att jag missat nåt detalj, men min intryck är att villa varm ligger ett snäpp dyrare om man försöker få allt färdig gjort, .. det ända som gör att hela bygget blir billigare är när man gör allt själv, och då påverka man priset, men om man inte gör det så är det lika dyr som vilken hus som helst..

om jag formulera om frågan så här, bortse från ritningar och storlek på huset och husmodeller,,, så undra jag, om man vill bygga den enklaste och normalaster modellen och den vanligaste standarden, kan priset konkurrerar med andra husföretags budget modell eller?? nu går vi inte in i detalj, utan rent prisnivå mässigt, ,, om vi säger så här, om jag bygger ett budget hus modell från en lagom billig husleverantör,,, och om jag bygger exakt samma husmodell med exakt samma standard hos villa varm, kan priset ligga på ungefär samma???? eller kommer det hamna ett snäpp lite dyrare/billigare, slut resultatet är 2 identiska hus fast byggd av 2 olika husföretag bara.,
villa varm där man utför allt jobb själv och kan påverka priset.

hoppas du förstår min tanken,,,,,
:) går i bygga nytt tanken just nu, och undersöker branschen,,,,

tack
 
Mycket intressant. Jag själv är också intresserad av Villa varm då jag vill göra mycket själv eller med egen snickare. Men då ska ju priset vara väldigt mycket bättre också. Villa varm har tjocka fina väggar (uppvärmning kommer aldrig bli billigare) samt flexibilitet i utformning av huset och trevlig kunnig säljare.

Men jag har reagerat lite på pris också. Vid en snabb anblick när jag jämfört vad som ingår hos olika tillverkare så känns det som Villa varm är dyrare.

Nu är ju Fiskarhedenvillan lösvirke men jag tror det finns fler exempel om jag gör en snabb jämförelse på ett 140kvm 1-plan med stomresning så känns det som att för ca miljonen får jag ett stomrest hus hos båda leverantörer precis som jag vill ha det. Sen när jag ska börja invändigt själv och med egen snickare så har jag ett kök med vitvaror samt vitvaror i tvättstuga, visserligen standard grejer men ändå. Där är ju säkert 100.000kr som jag i Villa varms fall behöver köpa till själv.

Jag själv gillar att jaga priser och fixa bra rabatter och andra saker själv dock.

Det kanske finns någon annan som har mer specificerade räkneexempel?
 
Redigerat:
Granska leveransinnehållet kritiskt!
Priset är ju naturligtvis en viktig faktor då man ska göra ett val. För att kunna göra en rättvis jämförelse mellan två priser är det av största vikt att man vet vad respektive prislapp innehåller. Husleveranser är en omfattande och komplex produkt och det kan vara svårt att som konsument att veta vad man köper. Ta reda på svaren: Vad ingår? Vad ingår inte? Hur mycket av huset är färdigställt? Vilket monterat skick är huset då det överlämnas? Finns det särskilda mervärden jag värderar?
Vi uppmanar alla våra kunder att kritiskt granska innehållet i de husleveranser som man väljer mellan. Ifrågasätt de delar som är oklara och var frågvis. Allt är inte enkelt och självklart så ta god tid på dig. Fokusera särskilt på de delar du inte förstår eller känner dig osäker på.
Sist men inte minst, ring och tala med leverantören! Känner jag en tilltro för den jag pratar med, får jag ärliga svar, referenser m.m.? Det är ju i slutänden förtroendet som är det allra viktigaste i valet av leverantör.

Prislista
Villa Varm är ingen katalog- eller typhustillverkare. Vi levererar inte heller en materialsats. Vi gör kundanpassade stomresta hus där inget hus är det andra likt, husen levereras fraktfritt runt om i hela landet. Eftersom varje hus är så unikt är det svårt för oss att kunna presentera en prislista som kanske andra hustillverkare gör. Det är inte för att vi inte vill eller tycker det är oviktigt, tvärt om! När våra kunder kontaktar oss har de en skiss på det hus de vill bygga och tillsammans med kunden tar vi fram en produktionskostnadskalkyl (du kan läsa mer om kalkylen i vårt inlägg här ovan). Det brukar vara ett bra utgångsläge att börja med. Självklart tar vi fram en utförlig offert till våra kunder men den kommer längre fram i processen. För oss är offerten en sista upphandling som exakt beskriver huset där vi tillsammans har gjort alla ändringar och kunden är nöjd med utformningen av sitt hus.
För den som inledningsvis vill få en uppskattning vad en leverans kan kosta hänvisar vi till de ungefärliga kvadratmeterpriser vi presenterar på hemsidan. De priser vi redovisar är ingen exakt vetenskap och har viss felmarginal men vi hoppas att det ska vara till er hjälp i ert kalkylerande inledningsvis.

Du skrev i ditt inlägg att gillar ordna bra priser och kapa kostnader – det har du möjlighet att göra som Villa Varm-kund eftersom du själv påverkar dina val och ditt husbygge!

Ring oss om du har några frågor eller funderingar!
Mitt direktnummer till mig är 0911-20 20 24 eller vx. 0911-20 20 00.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.