Hej !

Vi har ett nytt hus sedan 05 (Trivselhus) där det kommer in möss nånstans. Skit tråkigt att det kommer in möss i en nybyggd kåk :( Nu har vi lockläktpanel, och där blir det ju ett mindre hål vid varje skarv nertill. Hur skall man täta detta utan att förstöra luftningen som jag antar måste finnas där ?

Vet att dom bara behöver några mm för att ta sig upp i panelen.
 
Vi hade möss första två åren. Både i mellanbjälklag och i väggarna. Gick också och funderade på hur man skulle täta. Finns musband som man kan eftermontera har jag sett men som du skriver behövs det inte många millimeter för att de skall ta sig in.

Köpte dock en elektronisk musskrämma (silverline). Var lite skeptisk men köpte den ändå eftersom det var det enklaste att börja testa med. Har faktiskt inte hört/sett en enda mus efter det. Varken förra vintern eller denna. Bör kombineras med fällor för vad jag förstår är de inte så effektiva när det gäller att få befintliga möss att flytta. Däremot verkar den i.a.f. i vårt fall hindra att nya möss flyttar in.
 
Hade tydligen haft möss på vinden enligt tidigare ägare, fast sen vi flyttade in i maj förra året har inte fällorna gett något resultat och jag har inte hört nån mus där uppe ännu heller. Däremot så hittade jag ett skelett på ca 20 cm plus en lika lång svans när rullade bort isoleringen i fredags för att dra lite el på vinden. Undrar lite hur den hade tagit sig upp dit och när, känns som att man skulle behöva lite rejälare grejer än musfällorna jag har där uppe nu :)
 
M@ZE skrev:
Sablars möss :(

Vilken modell av Silverline har du ?

[länk]
Mus & Råttfritt 200-80

Kör enbart med elektromagnetiska pulser nu (har hund och litar inte på att den inte störs av det högfrekventa ljudet).

Kan ju inte svära på att det är denna som hjälpt (i samband med att jag satte dit den körde jag hårt med fällor ett tag och fångade ett tiotal möss). Men nu vågar jag inte stänga av den. :)
 
Redigerat:
Det är hopplöst att försöka täta ett hus mot möss.När kylan kommer så kommer mössen in, då är det bara att ta dem med fällor eller vad man nu använder.
Har man fått bort den första invasionsvågen så brukar det vara rätt lugnt resten av vintern.
Själv brukar vi ta runt 4-6 möss i fällor på hösten, sen är det tyst i väggarna till nästa höst. Eventuellt att man kan ta någon enstaka besökare under vintern.

I år verkar det vara musår för vi har haft väldigt mycket möss i både hus och uthus, de senaste 3 dygnen har vi tagit 6 möss men nu är de nog borta från huset i alla fall. ska ta och gallra i uthusen också... Sen klarar katten förhoppningsvis av att ta hand om eftersläntarna.
 
sandhall skrev:
Mus & Råttfritt 200-80

Kör enbart med elektromagnetiska pulser nu (har hund och litar inte på att den inte störs av det högfrekventa ljudet).

Kan ju inte svära på att det är denna som hjälpt (i samband med att jag satte dit den körde jag hårt med fällor ett tag och fångade ett tiotal möss). Men nu vågar jag inte stänga av den. :)
Har du den monterad utomhus ?
 
M@ZE skrev:
Har du den monterad utomhus ?
Näpp, den sitter i ett förrådsurymme på ö.v.
 
Mitt hus hade stått tomt ett par år när jag flyttade in, gnagarna tog byggnaden i besittning.

Att bygga bort mössen går inte. De behöver bara en springa på 5mm för att ta sig in!

De här elektriska skrämmorna fungerar inte alls. Jag testade två. Skulle tro att gift är det som gäller om du inte skaffar katt. Den rackaren löste problemet på ett par månader och har inte sett en gnagare i huset på två år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.