TOKE 1 skrev:
Men kaklis är ju här som privatperson som du skrev. Så du visar ingen respekt till privatpersoner. Lite märklig syn kan jag tycka.



Det är väl klart att frågar du ett proffs och en hempulare och får två olika svar så litar i alla fall jag på proffset.
Det är väl just det som är problemet. Kaklis och många andra ÄR inte här som privatpersoner trots att dom borde vara det.

Vems svar jag litar på styrs knappast av om det är ett proffs eller en hempulare utan av kvaliteten på svaret jag får. Får jag två olika svar bildar jag mig en egen uppfattning genom att skaffa mer info och därefter gör jag som jag anser bäst. Jag har hört mycket konstigt från båda kategorierna så att blint lita på någon av dom blir aldrig bra.
 
MathiasS skrev:
Det är väl just det som är problemet. Kaklis och många andra ÄR inte här som privatpersoner trots att dom borde vara det.

Vems svar jag litar på styrs knappast av om det är ett proffs eller en hempulare utan av kvaliteten på svaret jag får. Får jag två olika svar bildar jag mig en egen uppfattning genom att skaffa mer info och därefter gör jag som jag anser bäst. Jag har hört mycket konstigt från båda kategorierna så att blint lita på någon av dom blir aldrig bra.
Ser ju inte detta som ett problem så länge alla är glada och trevliga mot varandra.;)

Det är inte enkelt att vara hantverkare heller och försöka komma med tips och ideér om man ska bortse från hur man har fått sina erfarenheter som gör att man kan komma med tips och ideér...
Det blir nog tyvärr så att det lyser genom att man är hantverkare, men jag kan inte se några jätteproblem i detta.

Ett av de största problemen är tyvärr att alla hantverkare dras över samma kam. :blushing:
 
TOKE 1
MathiasS skrev:
Det är väl just det som är problemet. Kaklis och många andra ÄR inte här som privatpersoner trots att dom borde vara det.
Vad är problemet med det?
Problemet är att det finns personer som tycker att det är problem och bedriver hetsjakt på denna kunskapsbank.

En sån som i stort sett har försvunnit är ACME och det antar jag är hetsjakten som drivit iväg han.
Nästa kunniga som är på väg bort verkar vara SKÅNE-PAUL.
Så forumet blir väl mer kliniskt rent på hantverkare, ett sådant drömforum som du önskarq(;^;)p
 
Ja vad ska man säga. Jag är väll en privatperson och konsument här som alla andra. Jag är ingen egen företagare utan en vanlig anställd och jäkligt duktig plattsättare med över 20 års erfarenhet av badrumsrenoveringar så jag vet vad det handlar om. Jag har inte gått in för att kränka någon enskild hemma fixare eller konsument. Jag skrev ett inlägg ang. hemma fixare och det var mer en undran över hur de tänker samt att få en liten debatt. Och det blev ju en liten debatt från hemmapulare och vi andra vad vi nu kallas för och sen kanske det blir lite överdrivet ibland men hallå det är väll vuxna människor här. Visst jag klagar mycket på skrivbord folket ang. branschreglerna men de är väll inte heller konsumenter. Ja jag får väll överväga som Paul att dra mig tillbaka så kan ju konsumenterna bolla med varandra ifred. Då känns det ju meningslöst att ställa frågor här om det inte finns professionella hantverkare som kan ge rätt svar på vissa frågor.
 
Problemet är att...

Det tjafsas om att privatpersoner gör saker själva (och hur lustigt det är att det blir fel ibland) vilket knappast skulle inträffa om det vore privatpersoner som diskuterade med privatpersoner. Speciellt inte som detta är ett ställe där personer som vill göra saker själva träffas och pratar om det.

Det tjafsas om hur jobbigt och synd det är om hantverkare pga att kunderna beter sig som idioter. Det skulle knappast ske om det vore pp som pratade med pp. Problem uppstår bara när man diskuterar utifrån sin yrkesroll. Denna diskussion är dock död sedan en tid så det kanske är dumt att väcka en björn som sover.

Ett gäng hantverkare måste varje gång någon är missnöjd med en hantverkare utlysa rikslarm och förklara att det är kunden som är dum (ok, nu överdriver jag lite av retoriska skäl). Hantverksskrået måste försvaras till varje pris. Det skulle knappast ske om....

Vi skulle kanske kunna ha en givande diskussion om utländska hantverkare. Men det går inte nu eftersom svenska hantverkare drar alla utländska hantverkare över samma kam och förklarar dessa vara inkompetenta.

Vi skulle kanske slippa ha en diskussion där vissa utgår från att ingen hemafixare klarar någonting själv och att det alltid blir fel när man inte anlitar en yrkesman. Det finns synnerligen kompetent folk här som gör helt andra saker till vardags än att renovera hus.

Osv osv.

Jag hoppas det var svar på frågan.

Jag ser gärna ett forum med både yrkesfolk och civila, bara jag slipper höra ovanstående tjafs hela tiden.

Kan vi ta jullov från detta nu? Jag måste byta däck på bilen. Jag kan lova att knipa käft i dessa frågor så slipper ni bli än mer irriterade så här i juletid, för ärligt talat, diskussionen är rätt tråkig.
 
Redigerat:
TOKE 1
Glöm inte att efterdra hjulend^_^b
God jul
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Jag är också utsatt för denna hetsjakt så han är inte ensam...

Varningar dyker upp titt som tätt i PM så jag har starka funderingar på att lägga detta forum bakom mig och radera adressen från favoritmappen då jag tycker det är väldigt tråkigt att man inte försöker se något positivt med all den gratisinformationen man får från folk som har erfarenhet.

Jag får inte varningar för att jag är otrevlig mot folk utan för att jag tipsar folk i egenskap av hantverkare, men hur ska man komma från vad man jobbar med...

Tydligen är det intressantare att bara byta erfarenheter hemmafixare emellan oavsett om det är felaktigt eller inte.

Jag har absolut ingenting för att jag sitter och offrar min lilla fritid på forumet men jag tycker det är kul om man kan hjälpa andra att undvika misstag man själv en gång gjort. :blushing:

Accepterar fullt ut om forumet är till för konsumenter, men konsumenter är vi alla...
Även vi som är hantverkare faktiskt... ;)

Att det framkommer att man är hantverkare när man ska försöka hjälpa till och skriver inlägg borde väl inte vara några problem...det är ju ganska logiskt att det automatiskt kommer fram när man skriver om egna erfarenheter. :surprised:
Håller helt med! Jag fick också en varning för att jag "ej svarade som en konsument".. errhmm?? Märkligt! Folk skriver och vill ha svar, men svarar man inom det område man är utbildad/arbetar så är man en bov! Mycket märkligt tänk!
 
optimum
Så som denna tråd startades så inbjuder den till krig

"Man blir ganska förundrad här på forumet över människor som har noll koll och noll erfarenhet och ändå ska genomföra en badrumsrenovering"

Vi är många som före vi börjar har stora brister i kunskap men trotts allt fixar ganska avancerade uppgifter genom att vara ödmjuk och kolla med andra hur man ska göra.

Lovar att mina kunskaper i att förstärka golv och lägga massa klinker på golv var mycket när noll när jag startade men ändå nu lyckats lägga både kök och hall (ca 30m2) samt garage med granitkeramik efter jag fräst bort gammal marmofloor och nu snart ett badrum klart med både kakel på väggar och klinkers på golv med flytspacklade fall mm.

Så därför borde det passa med ett stort stycke ödmjukhet för att många så kallade hemmapulare faktiskt kan fixa det. Jag är knappast ensam och massor har genomfört eller håller på med motsvarande eller mycket mer avancerade projekt MED LYCKAT RESULTAT.

mvh Roland
 
T
Heh?? Verkar som om någon har trampat på en öm tå, nämligen Marlene Eskilssons!

Väldigt konstigt inlägg från en admin......

Konstigt att "konsumenterna" kan spy sin galla över hantverkare men så fort det är tvärtom, blir det liv i luckan.

Men inte särskilt konstigt i PK-landet Sverige!

Undrar om jag får en varning nu : )
 
Redigerat:
rolri skrev:
Så som denna tråd startades så inbjuder den till krig

"Man blir ganska förundrad här på forumet över människor som har noll koll och noll erfarenhet och ändå ska genomföra en badrumsrenovering"

Vi är många som före vi börjar har stora brister i kunskap men trotts allt fixar ganska avancerade uppgifter genom att vara ödmjuk och kolla med andra hur man ska göra.

Lovar att mina kunskaper i att förstärka golv och lägga massa klinker på golv var mycket när noll när jag startade men ändå nu lyckats lägga både kök och hall (ca 30m2) samt garage med granitkeramik efter jag fräst bort gammal marmofloor och nu snart ett badrum klart med både kakel på väggar och klinkers på golv med flytspacklade fall mm.

Så därför borde det passa med ett stort stycke ödmjukhet för att många så kallade hemmapulare faktiskt kan fixa det. Jag är knappast ensam och massor har genomfört eller håller på med motsvarande eller mycket mer avancerade projekt MED LYCKAT RESULTAT.

mvh Roland
Noll erfarenhet och noll koll tolkar jag som en helt annan sak än det du beskriver. Du kompenserar din bristande erfarenhet med att skaffa koll på grejerna. Så får man ju alltid göra. Och om inte annat så kan man hitta någon lösning som är bättre än det man redan kan.

Men jag kan förstå vad TS menar i det fallet för jag har också stött på en del (ganska många faktiskt) som med en dåres envishet hävdar att de vet och kan och har rätt i det de gör. Och det blir fel och ser för j***gt ut.
Jag brukar rekommendera folk att gå in här och fråga och läsa på men den kategorin personer hittar man knappast här.
Eftersom de redan vet och kan så behöver de knappast gå in här och läsa en massa som är "fel".
 
optimum
Då instämmer jag om att sätter man ändå igång med renovering av badrum och inte sätters sig in i regler och tar redap på hur man ska göra så ska man absolut INTE ge sig på ett badrum.

Inte heller tapetsera eller måla, eller överhuvudtaget ingen renovering. Allt sådant förutsätter att man tar reda på hur det ska gå till.

Dock upplever jag det som de flesta faktiskt gör så och inte träffat på några som fullständigt gjort bort sig. Men finns säkert en del som hantverkare och försäkringsbolag fått reda ut saken åt.

mvh Roland
 
De största klåparna/hempularna skulle ju aldrig tänka tanken på att registrera sig på ett forum som detta för att fråga/lära sig något.

De som är här har ju ändå ambitionen att få saker rätt! De som är med i "Arga Snickaren" tycker nog oftast att de redan kan allt, och behöver ju knappast fråga någon annan! d^_^b
 
Mikael_L
En del nöjer sig med att fråga personalen på Bauhaus eller byggmax, och då kan det ju gå lite hur som helst. :rolleyes:
 
Jag förstår inte problemet. Att få deltaga på ett forum är ingen rättighet instiftat i lag eller så. Lite typiskt svenskt att tro att vi alltid har rätt att säga och tycka vad vi vill i alla sammanhang, och att ingen får tycka något emot det.

Detta forum är privatägt vad jag förstår, alltså sätter ägaren sina egna regler och har därmed absolut makt att göra som hon vill inom forumet. De skulle om det känner för det kunna bara stänga ner hela rasket imorrn.

Så ta det för vad det är och gör det bästa av det.
 
För egen del gillar jag forumet utifrån att tonen och argumentationen för det mesta är resonlig och håller allmänt hög nivå, väl medveten om att jag kan få ett antal trådar serverade som bevisar motsatsen;)

Nu tillhör jag inte kategorin professionella hantverkare och hade förmodligen varit av annan åsikt om det vore jag som satt med 30 PM i inkorgen efter ett inlägg:rolleyes: men annars tycker jag även att rena "hantverkare-är-idioter-trådar" tenderar att självdö relativt omgående, samt att även många (åtminstone mer etablerade medlemmar) inte sällan går in och nyanserar bilden när så behövs.

Personligen tycker jag det behövs ett visst inslag med yrkeshantverkare, ungefär i den utsträckning som finns i nuläget är lagom, dels för fackmannakunskapen men lika mycket utifrån de erfarenheter som delges.

Om man nu ska återgå till denna tråd så tycker jag dock att tonen från vissa håll är allt annat än konstruktiv, snarare raljerande och emellanåt direkt nedlåtande, vilket i detta fall råkar slå tillbaka mot yrkeskategorin. Men generellt utgör denna tråd ett undantag i det hänseendet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.