Känner någon till alternativ till svindyra kamrörsradiatorer till en foderkammare?
Och hur krävande är egentligen en foderkammare? Hur mycket damm är "anhopning av lättantändligt damm"?
Foderkammaren är visserligen i direkt anslutning till stallet och visst samlas det damm där, men inte så att det täcker ytorna. Man ser dammförekomsten först när man torkar av ytorna. Å andra sidan kommer antagligen största delen av dammet ifrån fodret (korn o havre) som lär vara extra antändligt.
 
Dessa förhatliga nedvärderarde oljefyllda radiatorer är ganska ex klassade. Man KAN dessutom köra en 400 V på 230 så blir effekten bara en 1/3 och därmed temperaturen lägre. Om en 400V termostat fungerar på 230 vet man ju inte men det går att använda en separat termostat.

Protte
 
Jag har också funderat lite på samma fråga.

Varför vill du ha det varmt? Har du täcken osv i samma utrymme eller är det bara för att hålla frosten borta?

Det jag har tänkt att göra är att sätta en luft/luft värmepump i ett rum intill foderkammare och sadelkammaren och sedan sätta två rör med fläktar. Då trycker man in varm luft i rummen och en luft/luft pump kostar nästa lika mycket som ett kamrörs element. Dock får man inte sätta en luft/luft pump i foderkammaren (för låg ip-klassning)

/N
 
Du tror inte att rören gör så att båda rummen betraktas som explositions/brandfarligt utrymme?

Protte
 
Den enda gången jag rekommenderar ett oljefyllt el-element är just i liknande miljöer. Och sedan gäller även rekommendationen att sätt dit ett element som har dubbelt så stor effekt som behövs, energiåtgången blir den samma men yttemperaturen bara hälften så hög (ungefär).
 
prototypen skrev:
Du tror inte att rören gör så att båda rummen betraktas som explositions/brandfarligt utrymme?

Protte
Inte om du har en fläkt på som kör så det blir övertryck så det brandfarliga inte kan gå åt fel håll. Jag tror tom de rekommenderar det i föreskriften för lantbruk, men jag har den inte här så jag kan inte kolla...

/N
 
Tack. Syftet är främst som frostvakt, så att inte morötterna fryser...
Jag hittade modeller av oljefyllda element där max yttertemp går att ställa till 60 grader, perfekt. Normalt blir dom 80 grader vilket också borde vara säkert? Dock hittar jag inget högre än IP44.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.