Jag fick bygglov på att inreda min vind. Jag höll på att trilla av stolen :confused:när jag får en faktura på 18000 kronor på anslutningsavgift för vatten och avlopp.:( På vinden skall jag i och för sig göra ett badrum men jag jackar bara på avloppet på det befintliga på andra våningen. Jag ringde till den kommunala vatten och avloppsföretaget. Då säger tanten i andra ändan att anslutningsavgiften är baserad på yta och att hon brukar gå över till bygglovsavdelningen ett par gånger om året för att skriva ut fakturor. Men jag försökte säga att det enda arbete som vatten&avloppsföretaget gör när jag inreder vinden är arbetet med att skriva ut fakturan. Mitt hus är redan anslutet sedan länge. Jag fick henne åtminstånde att frysa fakturan tills jag byggt klart. Hon hade inte gjort några ansträngningar för att kontrollera om man verkligen hade utnyttjat bygglovet.

Om jag förstått rätt så räknar man med att en lägenhet är 150 kvm och sen så får man betala en viss anslutningsavgift per fektiv lägenhet. Det spelar ingen roll om man bara är ett småhus.

Nu undrar jag. Är det här verkligen lagligt? Tänk om Boxer skulle skicka en extra faktura bara för att du köpte en större TV i jul? Det skulle bli rubriker i Aftonbladet!

Fungerar det så här i andra kommuner också? Har ni protesterat? Hur lyckades ni?

Eller tycker ni att det skall vara på det här sättet?
 
Vad är det för typ av fastighet? Kan du ge oss lite mer info?

/Kent
 
huset är på 550 kvm. Vinden är på 180 men huset är officiellt ett småhus.
 
Eftersom det innebär en ökad belastning på tjänsten kan jag tänka mig att det är fullt lagligt och bara att betala. Tanken är ju att VA ska bekostas av de som brukar tjänsten och ökar fastigheten med 33% i yta är det givet att den nya ytan ska belastas om anslutningsavgiften är beräknad efter just yta.
 
Men om jag skulle få för mig att bygga ett badrum till i mitt hus inte sjutton ska man betala en anslutningsavgift då? Skulle man därimot bygga ut med en officiell lägenhet eller uthyrningsdel så kan avgiften i allafall komma på tal. Men vad vet jag kommunen brukar ju göra som dom vill ändå.
 
Allt detta står att läsa i den kommunla VA-stadgan. Står det i VA-stadgan att man får påföra extra avgifter som i ditt fall, så är det bara att betala. Står det INTE med där så räcker det att du hänvisar till att allting måste stå beskrivit i den lokala VA-stadgan.

OBS!
VA-stadgan kan skilja sig väldigt mycket mellan olika kommuner, så begär att få ut paragrafen där detta står, samt hela VA-stadgan.

//Anders
 
Redigerat:
joflopp skrev:
Eftersom det innebär en ökad belastning på tjänsten kan jag tänka mig att det är fullt lagligt och bara att betala. Tanken är ju att VA ska bekostas av de som brukar tjänsten och ökar fastigheten med 33% i yta är det givet att den nya ytan ska belastas om anslutningsavgiften är beräknad efter just yta.
Jag inbillar mig att eftersom jag betalar en rörlig del som är baserat på hur mycket vatten jag använder och att det vattnet också åker tillbaka i avloppet så betalar jag redan för eventuell ökad belastning.

Nu är det frågan om en engångsavgift som måste motiveras. Då måste man väl kunna påvisa någon form av tjänst som är förknippad med denna. Jag kan inte se detta vilket gör mig sur. :mad: Kommunen skall väl inte som monopoldrivande ägare skicka fakturor på saker som de inte levererat!
 
Eftersom det innebär en ökad belastning på tjänsten kan jag tänka mig att det är fullt lagligt och bara att betala.
Så, om man ska hårddra det resonamanget, så skulle det innebära att för mig som bor ensam på cirka 380 m2, om jag byggde ut huset med, säg, 190 m2, men fortfarande bor ensam, så skulle jag förväntas skita 50% mer? Jag vet inte riktigt om jag klarar av det, det låter smärtsamt...

Jag skulle nog, väl medveten om att jag antagligen skulle förlora, försöka driva det i rätten även om det står i kommunala VA-stadgar. Man kan ställa lag mot lag, och det finns lagar mot att ta oskäligt betalt.

Kommunen har ett kommuninvånarregister (ofta ett som görs av företaget jag jobbar åt, så där som en parentes). Detta är inte något som de bör ha, det är något de är skyldiga att ha. De vet alltså exakt hur många (och vem) som bor i varje fastighet. Det känns mycket mer relevant att basera avgiften på det än att basera den på något så godtyckligt som golvyta. Hade vi levt i ett samhälle där man sket okontrollerat på golvet, då hade jag kanske kunnat köpa det argumentet, men, inte ens här i Dalarna, gör man det.
 
Hemmakatten
I vår kommun är anslutningsavgiften förvatten och avlopp för småhus baserad på tomtstorleken, inte på boarea. Dvs. ju större tomt du har desto högre anslutningsavgift oavsett om det står lika stora hus på varje tomt. Det kan man ju också tycka är orättvist om man vill.

Tanken bakom en anslutningsavgift är naturligtvis att med större tomtstorlek eller boarea så innebär det en ökad belastning på VA-nätet. Anslutningsavgiften är en engångskostnad och kan därför inte baseras på rörliga faktorer som antalet bosatta på en viss fastighet just vid avgiftstillfället eftersom det naturligtvis varierar med åren.
 
Detta är ingen tjänst som kommunen säljer till dig, du kan inte välja. Och ja, de har monopol, och ja de kan tvinga dig att vara med.
 
Hemmakatten skrev:
I vår kommun är anslutningsavgiften förvatten och avlopp för småhus baserad på tomtstorleken, inte på boarea. Dvs. ju större tomt du har desto högre anslutningsavgift oavsett om det står lika stora hus på varje tomt. Det kan man ju också tycka är orättvist om man vill.
Ha, ha det här blir absurdare och absurdare! Jag börjar få en känsla att de här avgifterna är baserade på någon vänstertänk som man hade på 70-talet. Att rika med stora fastigheter skall betala mer än de fattiga med små. Någon som var med och skrev VA-förordningar på den tiden som kan ge oss insikter i hur man tänkte?

Kan någon förklara för mig hur ett avlopp kan kosta mer i anslutningskostnader bara för att det rinner eventuellt mer vatten igenom det? Jag förstår att ett större avlopp kostar mer men eftersom dessa avgifter inte baseras på kapaciteten på avloppet så kanske det finns en annan engångskostnad som jag inte förstår? Resonemanget om att fler människor skulle skapa större belastning av avloppet vilket motiverar en större anslutningsavgift håller inte tycker jag då vattenavgiften per kubik borde reglera sånt.
 
Redigerat:
Iofs så lär ju dimensionen på rörsystemet påverkas av hur mycket avloppsvatten som skall ut, och även dimensionen på reningsverk osv.

Anslutningsavgiften är ju tänkt som en "andelsinsats" du köper så att säga in dig i avloppsnläggningen. Det är ju ett liknande tänk som när man skapar en samfällighet för en väg eller liknande.
 
jahaja en till som åkt på anslutningsavg.
Jag skulle bygga om en lokal till 4lgh, fick en faktura på 75000:-
25000/lgh 1lgh ansåg dom att redan var betald.......

I Mora kommun kostar varje lgh 8000:- surt när man bor i "fel" kommun...

2009 är anslutningsavg / lgh nästan 35000:-
 
Redigerat:
Som redan har påpekats så måste du kolla mot just din kommuns VA-taxa eller VA-stadga om kommunen "rätt" (dvs man har räknat korrekt enligt sina egna bestämmelser). Det kan ingen här göra åt dig.

Anser du att avgiften är "oskälig" (dvs kommunen har räknar korrekt rent matematiskt, men på ett taskigt sätt) så kan du alltid försöka med att 1) begära jämkning (torde stå om det också i VA-taxan) eller 2) gå åstad och klaga hos Statens VA-nämnd. Det ska dock sägas att dina utsikter till framgång i fallet 2) är minimala, enligt min bedömning.
 
snabbsnigel: så här går det när man ska vara ärlig och göra allt rätt, inte konstigt att det fuskas...
Du skulle gett f*n i att rita badrummet, gjort utrymmet till en garderob istället, och när du blivit klar och byggnadsnämnden EV. kommit och tittat så skulle du byggt badrum då hade du sparat 18papp

Jag protesterade, men det hjälpte inte, fick iof anstånd med betalningen tills alla lgh blev klara.

Undrar hur det kommer att bli med det nya lägenhetsregistret som dom håller på att bygga upp... Det kommer kommunen att få hand om, då kan dom lätt kolla hur många lgh som finns i varje hus... Bara att skicka feta fakturor sen...

Undrar om även SKV kommer att ta del av det registret för att jaga svartuthyrare...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.