Jag håller på med renovering av verkstaden och håller för närvarande på med installationerna av el och en del annat. Nu har jag kommit till tryckluften, som naturligtvis skall byggas in i väggen med dold installation.

Först hade jag tänkt mig slang, men gubben på Swedol avrådde för att det skulle vara för osäkert vi inbyggnad. Han föreslog i stället hydraulrör med skärringskopplingar. Det verkar vettigt tycker jag. Gubben påpekade att man helst skulle undvika kopplingar inuti väggen för säkerhets skull.

Mina funderingar är om man kan böja 12 mm hydraulrör med en böjare för hårda kopparrör, och om man måste undvika kopplingar i väggen. Grejorna skall ju klara tryck på flera hundra bar.

Vad tror ni?
 
Jag hade hellre satsat på blåa rör. Med tanke på framtida läckage och annat skulle jag inte monterat dom i väggen. Kan du inte dra rören lite diskret i taket?
 
Lite läckage kan det bli med tiden, men det är försvinnande små mängder luft som läcker ut i så fall.
Hittar ofta läckande tryckluftsrör på jobbet, och då är det med skärringskopplingar.
 
Finns det inga alternativ med plastslang typ PEM/PEX? De är ju så pass flexibla att man i teorin kan göra rördragningar utan skarvar på liknande sätt man gör med rör-i-rör med PEX-slang för vatten och radiatorer idag. När jag kollade det klarade PEX skapligt högt tryck, dock förstod jag det som att eventuell olja i luften inte var det bästa att få i rören.
 
Varför inte vanliga kopparrör med lödda skarvar eller som någon föreslog blå gängade rör?
 
En aspekt med att dra det lite snyggt i taket är att du lätt kan sätta dit nya uttag om du märker att det finns ställen där det hade varit bra att ha ett.

Men, om du bygger in och vill eller behöver skarva i väggen, varför inte sätta en liten inspektionslucka för åtkomst om det skulle vara så att det börjar läcka.
 
Beside the point, men att bygga in saker, i ett garage, jag förstår inte, är det nånstans man har lyxen att bara kunna banka upp saker utan att bry sig det minsta om hur det ser ut, utan att ha frugan på sig om att puttinuttadutta till detaljer, där man kan fokusera på funktion före form, och bara få det precis hur man vill ha det utan att vara begränsad av estetik .. då är det ju i ett garage eller en verkstad. Funktion före form för tryckluft torde väl som Immobil är inne på vara att dra dom så rätt man kan direkt, men med möjlighet att lätt utöka..?
 
Kör en kabelstege i taket med alla installationskablar, rör, utsug etc. Alternativet omfrugan är inblandad så skulle jag lägga in vp-rör med en slan inuti. Läcker det så är det bara att dra ut och byta. Gängade rör har ju fungerat i många år på industrierna och funkar säkert för er med.
 
Nej, det är ingen industrilokal eller garage jag håller på med. Rummet som skall vara verkstad för mig skall kunna vara kontor eller vilken boyta som helst för någon senare ägare. Jag tycker att det verkar vettigt med hydraulikrören, men jag vet inte om jag vill ha så många inbyggda kopplingar. Tror ni att det krävs en monsterböjare för rören om de är 12mm? När det gäller blå rör så brukar väl de svetsas? Det är inte aktuellt.
 
Blå rör gängar man! :mad:
Eftersom det finns en herrans massa vinklar och skarvar att välja på. ;)
 
Hej!

Hydraulrör brukar vara ganska styva, (relativt tjockväggiga). Mina minnen av utrustningen var att det var betydligt stadigare konstruktioner än det jag sett och använt för kopparrör.

Men det handlar om 12mm (minnet är vagt men ca 1mm väggtjocklek) så det kanske fungerar med en koppar-krökare.

/Håkan
 
OK, man gängar blåa rör och använder svarta gängade kopplingar. Gängverktyget kostar ca 1500 spänn på Rinkaby. Det blir i alla fall en massa skarvar inne i väggen. Det går bort. PEX kan vara intressant. Jag kollar vidare.
 
Glöm inte att få 120V draget samtidigt nu...
 
:eek: Å va ska han ha 120 V till? :confused:
 
Typ köra en sån här.
 
  • Porter-Cable Router.jpg
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.