Har komposterat nu under drygt ett år med bra resultat. Nu flyttar vi i början nästa år till nytt ställe och då ska jag ta upp komposteringen igen. Men jag vill försöka optimera det lite och ber om lite tips här.

På vintern stannar ju komposten av och tunnan fylls oroväckande fort. Jag skulle vilja kunna förvara komposten över minusgrader. Finns någon här som komposterar i en tunna i källaren över vintern tex? Jag provar lite med det nu i varmförrådet men det är ju det där med luftningen. Borde iofs inte vara problem med flugor under vintern, men doften är en annan femma.

Bodde tidigare i ett hyreshus där vi kompostera själva i källaren. Det var någon variant av tunna som skulle roteras då och då. Det stank j**lar anamma där nere, och miljarder små flugor på sommaren, men det verkade bli ok kompost. Sedan mellanlandade iofs komposten i ett uthus på asfalt. Inte helt optimalt kanske.

Kan det kanske vara idé att bygga något slags isolerat "skjul" till komposten utan golv så att maskarna kommer åt? Eller kan man "tilläggsisolera" komposttunnan?

Är det overkill på alltsammans eller vad tycker ni?
 
Är det inte enklare med en riktig varmkompost? :)
Riktigt riktiga varmkomposter kostar i och för sig en slant men det kanske det är värt?

Edit: Om du ska ha öppet i botten så lär du inte behöva någon varmkompost eftersom du inte kan kompostera annat än trädgårdsavfall i en sådan. En mus/råttsäker kompost ska ha en botten av något slag. Maskarna får du lägga i komposten.
 
Redigerat:
Jag får förtydliga mig märker jag. Jag har idag en Greenline Master, alltså en riktig varmkompost. Den ska med till nya stället. Men med 10 grader kallt ute så orkar den inte att hålla plusgrader och komposten stannar av.

Självklart har komposten en botten, men som är öppen så att maskar tar sig in. Jag har aldrig stoppat mask i komposten, ändå var det maskkoloni i den nu när jag tömde den för ett tag sedan inför flytten. Lite jobbigt att vräka ut ett par hundra liter fryst kompost. Med "utan golv" menar jag bar mark i skjulet, men ändå tätt mot väggar att den håller lite värme.
 
Jag har inte märkt att det är några problem med att komposten går i dvala under vintern. Så länge allt får plats så fyller man bara på, sen när vårvärmen kommer sjunker allting ihop på nolltid. Helt otroligt vilken fart det är i komposten egentligen. Har du plats är det nog enklast att ha två komposter som man kör parallellt, eller en som får ta hushållsavfallet och en som tar trädgårdavfallet (så att det inte blir smockfullt med höstlöv t.ex.).
 
Med en riktigt riktig varmkompost inbillar jag mig att verksamheten kan hållas igång även under vintern, beroende på var i landet du bor.

Tyvärr kostar de en del...
 
De faktorer som avgör hur snabbt komposteringen går är C/N-kvoten och fukthalten.
C/N = kol/kväve. Hushållsavfall har en hög kvävekvot och trädgårdsavfall (åtminstone torrt sådant) har hög C-kvot. Att det stank i hyreshuset beror nog på att det bara var matrester i den komposten. Testa att slänga i lite torrt gräsklipp, löv eller LITE aska! Hushållspapper kan man också kompostera. Det har hög C-kvot.

Fukthalten i vanigt hushållsavfall brukar vara tillräcklig och om kompsten är dränerad är det ingen risk att den blir för blöt.

Sen är det ju så att även jorden tar plats. Vi kör med två varmkomposter och det räcker bra. Vi lagar bara mat med riktiga råvaror så det blir stora mängder potatisskal och blast.
 
  • Gilla
tophee
  • Laddar…
Jag fortsätter min tråd. Jag låg en sen kväll och funderade på detta med komposten. Den jag har, en GreenLine Master, är ju isolerad genom att ha två väggar med luft emellan. En idé som ploppade upp var att ta upp hål i förslagsvis botten av väggelementen och där fylla i frigolitkulor, även kallat styrolitkulor, och sen plugga igen. Det borde rimligtsvis isolera ganska mycket bättre än bara luften som är där idag.

Jag vet inte, men antar att luften idag inte rör på sig och därmed isolerar. Tar jag upp hål riskerar jag alltså att bryta funktionen, men å andra sidan ska jag ju plugga igen...igen. :)

Om jag gör så här, vad tror ni jag behöver för litervolym på kulorna? En normal förp. ligger på 100 l för knappt 300 kr. Känns helt rimligt, men kommer det att fungera??
 
Det känns som att du skjuter bredvid målet. Se till att du har fart på bakterierna i komposten så alstrar de mängder av värme. Rätt C/N-och fuktförhållanden är också en förutsättning för att komposten ska brytas ner helt och hållet, så att det blir användbar jord.
 
Smissarve skrev:
Det känns som att du skjuter bredvid målet. Se till att du har fart på bakterierna i komposten så alstrar de mängder av värme. Rätt C/N-och fuktförhållanden är också en förutsättning för att komposten ska brytas ner helt och hållet, så att det blir användbar jord.
När det är närmare 15 grader kallt ute kan du inte få mig att tro att lite bakterier skulle alstra så mkt värme att det blir varmt och gosigt i komposten. Jag är tämligen säker på att jag har en bra blandning i komposten och rätt mängd fukt, men likväl fryser ju allt under vintern.

Men du har nog rätt i att jag siktar lite fel. Kanske hellre skaffa en kompost till och bara lasta i under vinter. När kylan ger sig tar komposten fart. Tack för kommentarerna.
 
Bygg en låda runt din greenlee master invändigt klädd med frigolit och vips så har du en åretruntkompost!

Har kört så i många år helt utan bekymmer. ( Hushållskompost)

Skog/trädgård ligger i en öppen trad på ca 12m3 men den håller undan trots stoppen på vintern.
 
TorpAnders skrev:
Bygg en låda runt din greenlee master invändigt klädd med frigolit och vips så har du en åretruntkompost!

Har kört så i många år helt utan bekymmer. ( Hushållskompost)

Skog/trädgård ligger i en öppen trad på ca 12m3 men den håller undan trots stoppen på vintern.
Aha, det här är ju lite vad jag frågade från början. Fast jag kanske tänkte lite större format. Men idén låter bra. Hur har du löst ikastet av nytt avfall? Låter du den "inre" komposten vara som den är, dvs två luckor som man ska ta sig igenom för att kasta i avfallet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.