Har problem med is och imma på fönster när det blir kallt ute. Vad beror detta på? :confused:
Var ute och gick med hundarna och inte en enda granne har detta problem.. :surprised:

Tacksam för svar!
 
På in- eller utsidan? Vilken sorts fönster har du? Det blir lite lättare att svara om vi får veta det :)
 
På insidan.. Det är 3 glas fönster. Märke vette tusan!
 
Skumt, det är fuktig luft där fukten faller ut på det kalla fönsterglaset. Verkar som inte dina fönster isolerar så bra?
 
Kan bero på flera orsaker. Dålig ventilation, dåliga tätningslister, bristfällig drevning runt karm, djup salning på insidan så att det blir en kalluftsficka, fönsterbänk som hindrar varmluft att stiga mot fönstret.

Vad har du för ventilation, hur är fönstret monterat. Om du beskriver det kan du säkert få bra råd.
 
Har samma problem på vissa av mina fönster!! Fast jag har en-glas med lösa innefönster. ( Ja, jag vet att vi borde byta ut dessa energitjuvar... :-D )
Har bytt tätningslist och lämnat ca 2cm springa för ventilation, men ändå immar de igen...
 
Imma på insidan, som om det är tillräckligt kallt blir till is, beror nästan alltid på dålig ventilation, men kan ibland ha andra förklaringar. Men börja med ventilationen.
 
Har mekanisk frånluft. Fönsterna är ej öppningsbara. Dock så har jag en känsla av att det är ventilationen, för när man öppnar dörren bolmar det ut dimma..
 
Har samma dilemma på våra treglasfönster just när det kryper nedåt 12-(-24nu) eller kallare, tippar på att fönstrena är ifrån 80 nångång och undrar om det inte är gasen(argon) som sipprat ut mellan isolerglasen här.

Eller så kan det ju oxå vara som nån nämnde att smygarna är för djupa ca 15cm.


Jobbigt är det ialla fall även om man torkar upp kondensen så dyker den snart upp igen.


Listerna är utbytta och använde mig av modellera för att få rätt tjocklek på listen så den är det nog inte som spökar i mitt fall.


Jaja man får härda ut en vinter till nästa år så blir det väl inflyttning till andra huset som har nya treglas fönster :)
 
Det bolmar ut dimma när du öppnar ytterdörren, då låter det som du har övertryck i huset. Inte logiskt om du har mekanisk frånluft. Fungerar frånluften? Har du några tilluftsventiler?
 
Jag har samma bolmande och samma problem med is på fönstren.
Mitt hus är alldeles nybyggt men ventilationen är det inte mycket bevänt med.

Jag har 70 m2 med en storstuga, hall, badrum och tre små sovrum.
Värme kommer från oljefyllda el-element, fönstren är monterade i liv med yttervägg och således har jag ca 15 cm djupa salningar. Huset är dessutom 4.5 meter i nock överallt med ytterväggar på ca 220 cm.

Tilluft är två stackars 100mm Freshventiler i två av sovrummen och frånluft är en liten badrumsfläkt på 2 meters höjd som är timerstyrd.

Just nu är vi tre vuxna och två barn i huset och det är -30 utanför.

Köksfläkt är bara kolfilter och öppen spis är planerad men inte installerad.

Frågan är nu, i vilken ända börjar jag?

Jag har sett i flera andra hus med ryggåstak att man har satt in en takfläkt ála Dallas.
Kan det vara något?
 
jag jobbar med fönster och imma på insidan fönstren beror nästan alltid på för hög luftfuktighet i rummet
 
Vi har just nu mellan 30 och 35% Rh i ett rum där det immar nåt enormt. Känns ju inte som särskilt hög luftfuktighet. Dock blir fönstren rätt kalla eftersom det är 2-glas.
 
är det okopplade fönster eller en kopplad båge?
är det imma på insidan?
 
inte konstant för hög luftfuktighet utan tillfällig. tex vid en dusch eller dyl
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.