Vet inte om jag postat i rätt forumsdel, men testar här annars kan väl någon mod flytta...

Har köpt en kåk som är byggd -53 och som inte är omdränerad, men inga fuktgenomslag i källaren hittills:)....
Har nu tänkt bygga en altan och frågan är om jag ska gräva och dränera där jag ska ha altanen, ska ha tak över en del av den;), eller behövs det inte dräneras där?
Hade tänkt att altanens tak kommer ut ca 5-6 meter från husgrunden..... Den delen jag bygger altan utan tak kommer vara ca 3-3.5 meter....
Vad tror alla här på detta suveräna forumd^_^b?
mvh Pelle
 
56 år gammal dränering tror jag har gjort sitt. Även om du inte ser några problem just idag är det ju trist att behöva riva upp altanen om fem år när du kanske tvingas att dränera om.

Att vänta tills man får fuktgenomslag innan man dränerar om känns inte helt genomtänkt. ;)
 
Jag lever enligt två universalregler när det gäller hus och fukt.
1. Tak måste vara tätt
2. Grund måste vara dränerad.

Utifrån min universalregel nummer 2 så ska du dränera om.

En dränering från -56 är sannolikt inte helt OK. Fast du måste göra en helhetsbedömning på området där du bor, markens beskaffenhet m.m.
 
Tack för snabba svar, jag hade tänkt dränera om, men funderade på om man skulle hoppa över den delen som det blir altantak, men nu fattar jag, om jag tänker, efter att det är ingen bra lösning.......
 
Finns enligt mig fler aspekter att ta hänsyn till och det rör framförallt hur du idag använder eller planerar att använda ditt källarutrymme. Ska du använda ytan till det den är byggd för, dvs kallställd biyta så är det ofta inga problem med en hög relativ fukthalt, vilket i sådana fall är fullt naturligt.

Funktionell avledning av dagvatten är annars en viktig fråga vilket kanske resulterar i att man dränerar om runt fastigheten i slutändan ändå.


Men det har förekommit en hysteri kring detta med omdränering.. vilket enligt mig är överdrivet.
 
Jag har tänkt använda källaren med garage, tvättstuga, ev bastu med dusch/bad och som förråd så man kan säga att det kommer vara uppvärmt.....

Tanken med omdränering är väl att driva bort fukt från huset och att det blir en funktionell avledning av dagvattnet?

Tänkte på en annan sak, man kan väl dränera "halva" huset åt gången? (En långsida+gavelsida menar jag alltså då, så slipper nån påvisa nåt annat...:rolleyes:)
 
Har exakt samma situation. Hus från 55, ingen omdränering gjord och egentligen inga problem i källaren. Ska bygga altan 2010. Funderar som du på att dränera en långsida och en kortsida. Är det feltänkt och innebär det någon risk?
Ena kortsidan behövs inte då jag nyss byggt ut där och då blev det en bra dränering gjord, vid ena långsidan har jag lagt stenplattor och vill helt inte gjöra om det.
 
Det som ni måste analysera är vilket material ni har i marken och hur huset ligger placerat när det gäller dräneringsdelen, vissa hus får aldrig några problem utifrån vilka förutsättningar som finns.
Det största problemet med äldre hus från 50-60-tal och äldre är nog istället att stuprören ansluter mot gamla betongrör och att man inte haft t.ex. lövsilar. Under årens lopp så har det spolats ned skräp/löv som inte spolas iväg tillräckligt bra utan det multnar och till slut är betongrören fyllda med en jordmassa. När vi grävde upp runt vårt 60-tals hus med fuktgenomslag så var lertegelrören för dränering perfekta, däremot så var betongrören som skulle leda iväg takvattnet till dagvattenanslutning helt tilltäppta bitvis och det var problemet att vatten trycktes ut i skarvarna och skapade fuktproblemen.
 
Kan även vara så att dräneringen inte ligger tillräckligt djupt. Om man i detta läge väljer att dränera om delar av huset måste man på något vis komma ner i rätt höjd och dessutom få till ett utlopp för det vatten som skall ledas bort. Har sett exempel på där dräneringsrören ligger i samma nivå som underkant sula och även lite högre. Det är helt förkastligt. Ungefär som att själv stå i en vattenpöl med lågskor, där vattnet tenderar att stiga över sulan. När det gjort det, sugs det upp av lädret, eller av källarväggen och det blir fuktigt. Inte bra, kan även vara hälsovådligt. Dräneringsrörens högsta punkt bör vara minst 10 cm under sulan. Det är även viktigt att tänka på att inte gräva för nära sulan, speciellt när huset är äldre. Det kan finnas större stenar under sulan som man då rubbar på eller tar bort varvid sättningsskador kan uppstå. Beroende på markbeskaffenheten gräver man efter väggen ner till sulan och sedan lite utanför sulan ner till rätt djup. Man släntar sedan av ner till dräneringsdiket.
 
En annan viktig sak som kommit fram av TS, är att han kommer att använda källaren till tvättstuga, dusch och bastu. När huset byggdes så var det nog inte tänkt att duschas och tvättas särskilt mycket i källaren, man gjorde helt enkelt inte det på samma sätt som i dag. Tror att med den kraftifga ökningen av tillförd fuktig varm luft, så är även ventilation en viktig del i det hela för att få källaren i bra och framtidssäkrat skick.
Gräv upp, absolut, dränera om och framför allt se til att dagvattnet funkar. Sätt lämpligt system på utsidan, gärna med isolering också på utsidan. Det är ungefär 10000 gånger bättre med isolering på utsidan med cellplast eller annat avsett material än att isolera och bygga in källarväggar invändigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.