Är det möjligt och kostnads motiverat att kombinera detta vid ett nybygge?

Tanken är ett 1-plan 140kvm hus med golvvärme.
Jordvärme och värmepump som huvudsaklig uppvärmning. (gräver jordvärme själv)
Är det motiverat att ha möjlighet att elda billig/gratis ved och t.ex värma upp vatten i en ackumulator tank? Kanske även solceller på detta?

Blir det kaka på kaka och onödiga invensteringar som inte går att räkna hem?
 
varför gräva ner jordvärme om du har gratis ved. finns ju inte billigare värme än gratis ved. en effektiv vedpanna med acktankar i kombination med golvvärme. sen kan du ju ha solfångare eller dylikt för att värma varmvattnet under sommarhalvåret.
 
daije skrev:
varför gräva ner jordvärme om du har gratis ved. finns ju inte billigare värme än gratis ved. en effektiv vedpanna med acktankar i kombination med golvvärme. sen kan du ju ha solfångare eller dylikt för att värma varmvattnet under sommarhalvåret.
För jag inte orkar stå och lassa in ved för att få varmt i mitt nybyggda hus :)
Jag skulle kunna tänka mig att stödelda lite vintertid men det känns inte hållbart heller. Har man jordvärme och golvvärme kommer den ju inte hinna justera sig när jag eldar på. Värsta jag vet när det är smällhett inne ena stunden och sen när man inte eldat är det kallt.

Jordvärmen gräver jag ner själv så den lilla kostnaden för slang är minimal. Pumpen som kostar mest.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.