Hej alla kunniga!

Nybliven på detta forum och på fjärrvärme.

Har läst det mesta och kanske fattat en del också! :)

Har några saker jag skulle vilja ha klart för mig bara. Jag har en danfoss styrning med tidur och kurvinställning mm (100 M?). Utomhusgivare är också kopplad till detta. Kurvan är ställd på 1,4 och -8/+8 är ställd på 0. Jag har elementens radiatorer satt på ca 3,5-4. Ägaren hävdade att han hade haft den kurvan bra länge nu och att han hade ca 21 garder inne. Vi har bott här en vecka nu och jag kommer upp i knappa 20 grader på nedervåningen och ca 19 på övervåningen. Jag vill ha 21-22 grader. Enligt honom så ska kurvan vara så flack som möjligt ur kostnadssynpunkt men jag tycker 1,4 verkar ganska brant?

Bör jag öka kurvan ytterliggare, öka -8/+8 vredet med +2 eller öka på elementens termostater för att på kostnadseffektivast sätt landa på ca 22 grader inne?

Ska man justera kurvan för varje årstid eller kolla av den varje månad eller ska man ha den fast. Rent generellt, om man ska justera, ska man justera på kurvan, på vredet -8/+8 eller bara på elementen?

Att det är lite kallare på övervåningen beror det på att pumpen ska justeras?

Vad tror ni om kurvan. 1,4? Bor i Gävleborg. Kommer jag att behöva höja den nu när det blir vinter. Vad kan den ligga på när det är sommar?

Tacksam för svar.
 
Enklaste sättet brukar vara att börja med att ha vreden på radiatorerna öppna. Kurvlutningen justerar man om temperaturen inne varierar med temperaturen ute, ställ in en brantare lutning om det blir kallare inne när det blir kallare ute, flackare lutning om det blir varmare inne när det blir kallare ute. +8/-8 (offset) justerar du nedåt om det alltid är för varmt inne, uppåt om det alltid är för kallt inne. Detta med väljaren på dagtemperatur (solsymbol eller klocka, med klockan på dag).
Blir det för varmt i något enskilt rum stryper du radiatorn i det rummet så det blir lagom.
Har du flödesberoende taxa (ovanligt på villor) kan du sänka returtempen och därigenom fjärrvärmeflödet genom att strypa lite på alla radiatorer och kompensera med högre framledningstemp, men det är oftast överkurs.
När man trimmat in kurvlutning och offset rätt behöver man normalt inte röra inställningarna mer, utan det sköter sig själv oberoende av årstid och utetemperatur.
 
Tackar för detta!

Kul några är så duktiga på att svara. Hoppas man kan hjälpa till själv någongång.

Det är samma temperatur inne idag när det var -6 grader ute som förra veckan när det var några plus grader ute. Det borde ju betyda att kurvan är ganska rätt inställd? Tyvärr så ökade jag -8/+8 (parallellförskjutningen) med ca +1,5 innan det blev kallare ute och det blev ändå inte nämnvärt varmare inne så det tyder kanske på att det hade varit ännu kallare inne om jag inte höjt den när det råkade bli kallare ute = jag kanske borde ställa den lite brantare för utan +1,5 hade det nog blivit kallare inne när det blev kallare ute?!

Sen har jag nattstyrningen på också så det gör att det kanske blir lite snett vid injusteringsperioden. Ska ta bort den och testa. Verkar som det varit lite oenigheter huruvida nattstyrningen spar eller ej i tidigare trådar.

En ytterliggare fråga. Om jag inte har flödesberoende taxa så antar jag att jag blir debiterad för skillnaden i temp mellan inkommande och utgående?

Ur kostnadssynpunkt borde jag alltså leverera så hög temp tillbaka men ur energieffektivitetssynpunkt måste det viktigaste vara att ta tillvara på så mycket värme som möjligt ur vattnet? Blir det någon skillnad beroende på var man "stryper", på FV anläggningen -8/+ knapp och kurva eller på radiatorerna?
Blir det någoin markant skillnad i pengar? Eller blir detta också överkurs?

Jag kan ju inte styra hur varmt det är från FV verket men jag kan tydligen styra hur varmt det är fram till elementen? isf hur och borde jag göra detta om jag inte har flödesberoende taxa?

Har så mycket frågor så jag hoppas bara att du/ni orkar förklara......
 
Jobe006 skrev:
Det är samma temperatur inne idag när det var -6 grader ute som förra veckan när det var några plus grader ute. Det borde ju betyda att kurvan är ganska rätt inställd? Tyvärr så ökade jag -8/+8 (parallellförskjutningen) med ca +1,5 innan det blev kallare ute och det blev ändå inte nämnvärt varmare inne så det tyder kanske på att det hade varit ännu kallare inne om jag inte höjt den när det råkade bli kallare ute = jag kanske borde ställa den lite brantare för utan +1,5 hade det nog blivit kallare inne när det blev kallare ute?!
Och dessutom verkar du ha termostatventiler på radiatorerna, vilket ytterligare gör det svårare att veta vad som egentligen händer. Om du vill trimma in själva styrningen bör du nog ställa upp radiatorventilerna så det inte är de som ligger och begränsar. Sedan brukar det vara bäst att inte rucka på så mycket hela tiden, för då vet man inte vad som händer. Ställ in med parallellförskjutningen (alltså -/+ eller offset) precis som du har gjort så du får rätt temperatur, sedan väntar du tills temperaturen ute ändrat sig och om det då ändrar sig inne justerar du lutningen (brantare om inne- och utetemp ändrade sig åt samma håll, flackare om de ändrade sig åt olika håll), blir inte innetempen rätt av det trimmar du -/+ så innetempen blir rätt igen. Sedan fortsätter du med lutningsjusteringen om innetempen ändrar sig med utetempen osv.


Jobe006 skrev:
Sen har jag nattstyrningen på också så det gör att det kanske blir lite snett vid injusteringsperioden. Ska ta bort den och testa. Verkar som det varit lite oenigheter huruvida nattstyrningen spar eller ej i tidigare trådar.
Ja,det brukar ge livliga diskussioner. När det gäller fjärrvärme sparar man på sänkningen, men det är inte lika självklart med korta sänkningsperioder med värmepump eftersom de kan ge bättre verkningsgrad när de ger lägre effekt, så det är olyckligt att störa den med högt effektuttag för att höja temperaturen igen.

Jobe006 skrev:
En ytterliggare fråga. Om jag inte har flödesberoende taxa så antar jag att jag blir debiterad för skillnaden i temp mellan inkommande och utgående?

Ur kostnadssynpunkt borde jag alltså leverera så hög temp tillbaka men ur energieffektivitetssynpunkt måste det viktigaste vara att ta tillvara på så mycket värme som möjligt ur vattnet? Blir det någon skillnad beroende på var man "stryper", på FV anläggningen -8/+ knapp och kurva eller på radiatorerna?
Blir det någoin markant skillnad i pengar? Eller blir detta också överkurs?
Själva grundtaxan är att man betalar för uttagen energi, vilket är flödet multiplicerat med temperaturskillnaden integrerat över tiden. Då spelar det alltså ingen roll egentligen vilken returtemperatur du har utan det blir samma kostnad om du tar ut en viss energimängd oavsett om du gör det med stort flöde och liten temperaturskillnad eller med ett litet flöde och stor temperaturskillnad, vilket är det normala för villakunder.
För fjärrvärmeleverantören är det dock en fördel att ha lågt flöde för att slippa pumpa runt så mycket vatten, så en del kunder betalar även för det vatten som strömmar genom värmeväxlaren (och de betalar naturligtvis också för uttagen energi enligt ovan). Då ska man alltså ta ut den effekt man behöver med så lågt flöde som möjligt, vilket man gör genom att minimera returtemperaturen. Detta uppnår du genom att strypa något på radiatorerna (vilket de ju faktiskt gör själva om du har termostatventiler, kolla först att cirkulationspumpen går på lägsta hastighet och att returen är så varm att det finns utrymme att sänka den) och ställa upp -/+ lite. Det gäller dock att inte gå för långt, för stoppas flödet i radiatorerna och man har väldigt hög framledningstemperatur är risken att styrningen släpper igenom väldigt mycket vatten, vilket gör att man tar ett stort flöde och levererar tillbaka hett vatten i returen, vilket är exakt det man vill undvika. Man bör alltså ha en bra grundinställning att utgå från, och den trimmar man lämpligen in med öppna radiatorventiler.

Jobe006 skrev:
Jag kan ju inte styra hur varmt det är från FV verket men jag kan tydligen styra hur varmt det är fram till elementen? isf hur och borde jag göra detta om jag inte har flödesberoende taxa?
Du bör trimma lutningen och -/+ så att du får rätt temperatur inne oberoende av utetemperatur när du har radiatorvenilerna öppna. Är det sedan termostatventiler du har på radiatorerna kan du dra ner dem mot den temperatur du vill ha, så kompenserar de om t.ex. solen lyser in i ett rum och värmer upp.
 
Redigerat:
Tack igen!

Jo jag har kanske radiatorventiler (det är relativt nya Danfoss med utanpåliggande termostater på väggen eftersom elementen sitter bakom elementskydd).

Om man inte gör några extrema övningar (till ex. stryper elementen till ett väldigt lågt värde på termostaten) så bör det inte skilja så mycket i kostnad om jag har elementtermostaten på 3 och sen justerar på kurvan och offset eller om jag har de på 5 och justerar på kurvan och offset. Jag betalar för flöde x returvärme så om den ena ger högt delta mellan graderna och lågt flöde eller vice versa ger inte jättestor skillnad.

Däremot så kommer jag att höja termostaterna till nästan max och låta kurvlutningen vara (den har jag aldrig rört) samt ställa tillbaka offset till 0.
Sen väntar jag på att utetemp ändras och om det blir kallare inne när det blir kallare ute så ställer jag den brantare och tvärtom om det blir varmare. Blir det ingen större skillnad så är lutningen bra men då kan jag använda -8/+8 för att ställa in så att jag får den temp jag vill ha inne. Om kurvlutningen är rätt så kommer den att behålla min temp inne även om temp ute förändras. Plus att jag kan sänka med elementtermostaten om solen ligger på i ett rum eller om jag eldar i kassettinsatsen i ett rum.
Tror att jag ligger kvar med nattstyrningen bara för att inte ändra för mycket på samma gång.

Hoppas att det blev rättt den här gången. Ska kolla lite värden före och efter vad gäller tempskillnader och vattenmängd samt effektuttag.

Inte för att man blir fullärd någongång men nu börjar man ju förstå principerna iaf. Samt att min rädsla var att höjer jag på fel ställe så slutar det med 25% högre FV räkning men så verkar det ändå inte vara. Den största skillnaden verkar inte vara hur och var man ställer in utan det är mer för att det ska vara en bra komfort utan det viktigaste för kostnaden verkar vara den totala tempen jag vill ha inne. Har jag högre temp inne så får jag betala för det direkt oberoende om det är pga att termostaten eller offset som gett höjningen?

Tack än en gång.
 
Jobe006 skrev:
Den största skillnaden verkar inte vara hur och var man ställer in utan det är mer för att det ska vara en bra komfort utan det viktigaste för kostnaden verkar vara den totala tempen jag vill ha inne. Har jag högre temp inne så får jag betala för det direkt oberoende om det är pga att termostaten eller offset som gett höjningen?
Ja, exakt. En fördel med bra inställd reglering är att man kan ha den lägsta möjliga temperatur som man tycker är komfortabel. Med dåligt trimmad reglering är det lätt hänt att man ofta har lite onödigt varmt bara för att slippa att det blir för kallt ibland, och då gör man av med energi i onödan.
 
Konstigt att energibolagen säger hur dom vill att man ska ställa in sin central vilket i slutändan blir dyrare för mig som kund, Umeå energi tycker man ska ställa in kurvan på 0,8 och +2 sen ska man reglera värmen i rummen på termostaterna. Jag kör, efter råd från min polare, efter att ha hittat rätt kurva på 0,6 och +-0 samt alla termostater helt öppen och i dom rum jag vill ha kallare drar jag ner på termostaten. Blir billigare för mig då jag tar ut mindre värme ur pannan så att säga men frågan är varför inte energibolagen tipsar om detta? Är det fel eller räknar jag fel?
 
Mr Sound skrev:
Konstigt att energibolagen säger hur dom vill att man ska ställa in sin central vilket i slutändan blir dyrare för mig som kund, Umeå energi tycker man ska ställa in kurvan på 0,8 och +2 sen ska man reglera värmen i rummen på termostaterna. Jag kör, efter råd från min polare, efter att ha hittat rätt kurva på 0,6 och +-0 samt alla termostater helt öppen och i dom rum jag vill ha kallare drar jag ner på termostaten. Blir billigare för mig då jag tar ut mindre värme ur pannan så att säga men frågan är varför inte energibolagen tipsar om detta? Är det fel eller räknar jag fel?
Du betalar för den energi du gör av med och det bestäms av hur varmt du har inne ( och givetvis hur varmt det är ute och hur stort och välisolerat hus man har). Har man väl fungerande termostatventiler på radiatorerna är det inget fel att använda dem för temperaturregleringen. Det är t.o.m ett bra sätt att reglera fjärrvärme på eftersom det ger lågt flöde på primärsidan så länge man ser till att regleringen inte försöker få varmare framledning till radiatorerna än vad man har på primärsidan, och de har förmodligen kollat att det inte finns någon risk för det med sitt förslag på inställning. Ett snabbt sätt att komma igång på är det ju också. Fast det är naturligtvis bra att ställa in regleringen rätt i centralen, alla har ju inte termostatventiler och det finns en risk att de ger onödiga temperatursvängningar om de inte är väldigt bra.
 
Tror jag ska kolla med mitt bolag hur dom tycker att jag ska göra bara för att se vad de säger. Nu förstår jag att det inte går att jämflöra hus rakt av men känns ju lite surt att Mr Sound har en kurva i Umeå på 0,6 och +-0 medan jag har 1,4 och +2 men det kanske inte funkar så?!:)

Hur varmt har du inne Mr Sound? Jag upplever ju att det inte svänger så mycket i temp inne beroende på hur det är ute så då känns det ju som jag har rätt kurva?!

Kan man hitta rätt kurva på flera ställen? Om det visar sig att 1,4 kurvan är stabil hela vintern, mellan +5 till -25 så innebär det att den är rätt? Bör jag testa att ställa ner den då jag antar att det blir billigare att ha så låg kutva som möjligt?
Eller kommer jag då bara att förstöra och måsta kompensera varje gång det svänger ute. Nu har ju inte jag termostatventilerna på fullt men om jag gjorde det så känns det ändå som att det är på offset jag ska justera ner om det blir för varmt, inte på kurvan.

Intressant detta, känns som det är dags att börja logga varje dag så man ser allt som händer!
Jag som lovade sambon att med FV skulle vi inte ha det som min polare som jämt är nere i källaren med sin pelletspanna! :)
 
Jobe006 skrev:
Tror jag ska kolla med mitt bolag hur dom tycker att jag ska göra bara för att se vad de säger. Nu förstår jag att det inte går att jämflöra hus rakt av men känns ju lite surt att Mr Sound har en kurva i Umeå på 0,6 och +-0 medan jag har 1,4 och +2 men det kanske inte funkar så?!:)
Det beror såklart mycket på hur väl isolerat huset är men oxå mycket på vilka radiatorer du har.
Stora radiatorer värmer bra även med låg framledningstemp medan små radiatorer kräver högre temp för att värma rummen.
 
Nu ska vi se, vi har -21 nu och +20 i huset. Inställningarna är 0,6 på baskurvan, tror den heter så, och +-0 på den andra. Pumpen går på ettansläge och den skickar ut 38 grader på radiatorerna och returen är 32 grader. Totala uppvärmningsytan är ca 170kvm, ett plan.

När det känns kallt i huset är när temperaturen går ner mot noll och det blåser ute men detta kan man avhjälpa genom att vrida den på +1 om man vill. Eller be sin sambo klä på sig som jag gör..

Update, flyttade tempmätaren till vardagsrummet. Den var i fönstret i köket, nu har vi 22,9 grader och minus 23 ute. 40 grader går ut på radiatorerna...
 
Redigerat:
  • Gilla
Excanto
  • Laddar…
Hej igen!

Har kollat nu (ska börja logga) och då har jag 21 grader inne -16 ute.
Tittar jag på kontroll panelen så har jag in från FV verket 99 grader, tillbaka har jag 70 grader, alltså 29 grader skillnad. Ut på elementen om jag kollar på termometern som sitter på röret från pumpen så är det 60 grader. Dock sitter termometern inte i röret utan med en fjäder runt röret så säkert är det högre temp ut på elementen.
Fortfarande temostaterna på elementen mellan 3,5-4.
Kurvan 1,3 och offset ca +2. Har inte rört mycket sån temperaturen gick från +5
till -18 men håller ändå ca 21 grader inne.

Kommentarer mottages gärna!?!?
 
Om ni är nöjd så är det bra, men testa en månad som ni har nu och nästa så testar du att vrida termostaterna på 5:an samt vrida ner till 0,8 och +-0 samt pumpen på lägsta. Man får helt enkelt labba lite och hitta "sin" egen kurva som passar plånbok och komfort. Om ni har radiatorskydd kan dessa påverka värmespridningen också.
 
Jobe006 :

PGA motflödesprincipen i värmeväxlaren så borde skillnaden på temperatur mellan elementslingan och Fj returen vara åt andra hållet, DVS lägre temp tillbaka till FJ verket än vad du har ut på elementsingan.

Har du möjlighet att isolera lite runt elementslingans mätare eller göra som jag och klämma känselkroppen från en utetermometer mot röret med några buntband och sen isolera så mycket som möjligt runt det så kanske du får mer exakta värden på elementens stigare, ifall du som jag är intresserad av det.
 
Ska byta termometer för elementslingan så man med bättre säkerhet kan säga vad det är för temp. Nu har det ju varit så kallt i början av Januari så jag gav helt enkelt upp att hitta ekonomi utan försökte bara överleva! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.