Känns konstigt. överlag lägger man tomterna över marknivån just för att slippa vatten in mot tomten.
Bäst att fråga är väl kommunen.
 
Hej, till att børja med: grattis till er tomt!

Vi har nyligen byggt, odkc i Danmark, men min far som ær byggnadsingenjør i Sverige sa till oss nær vi skulle bygga att vi SKULLE fylla upp vår tomt så att huset kom i minst gathøjd, detta før att som du skriver undvika att vatten rinner in på tomten. Vid evt øversvæmningar i dagvatten eller større skyfall, som vi ju blir mer och mer vana med, ær du ju mer skyddad om huset ligger i minst gathøjd. Hurførsæljaren har INGET att sæga till om. Vad regleras i detaljplanen?? Dær brukar ju anges om det ær några restriktioner på hur mkt man får fylla. Vad har du søkt bygglov till och vad står det i bygglovet? Jag menar att du skall ta detta med lantmætaren direkt imorgonbitti, och OM så krævs utskjut utsættningen så att det blir rætt från børjan. Det ær ju inte lætt att ændra sådant hær i efterskott... Lycka till!
/Anna
 
I vår kommun är höjdplacering en mycket central fråga i bygglovshanteringen. Det är många faktorer som ska stämma. Hur högt ligger gatan? Hur ser tomten ut? Hur ligger grannarna i förhållande till gatan och din tomt? Hur ser ert tilltänkta hus ut i förhållande till ovanstående frågor? Det handlar ju inte bara om avrinningen. Du kan inte låta din tomt slutta mot alla andras tomter och låta dem ta hand om vattnet. Alla tar hand om sitt "eget" vatten.

Jag hävdar att huset höjdplacering är en diskussion mellan dig och kommunen. Om husförsäljaren är duktig och kan sin sak så tycker jag däremot att du bör lyssna på vederbörande. Höjdsättning av ett hus är bland det svåraste som finns.
 
Hmm, en fundering bara... När ni pratar om att huset ska ligga på minst gatuhöjd. Pratar ni ovankant platta/grund då??
 
Man brukar väl prata om golvnivå? Mao ingen större skillnad mot ovankant på plattan.

Varför höjdsättningen skulle vara så oerhört komplicerad kan jag dock inte förstå. Iaf inte för en rutinerad byggare. Alla förutsättningar är ju ganska givna, och utrymmet för alternativa lösningar borde, rimligtvis, vara ganska små.

För vår del var det dock inte helt okomplicerat vilket gör att jag till viss del motsäger mig själv, men så är man ju ingen rutinerad byggare heller.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.