Hej jag och flickvännen bor i en 42kvm 1rok.
NU är det så att vi skulle vilja fixa till den lite och få ett litet extra rum, (Sovrum)
Vi har även en relativt stor garderob som vi håller på att bygga om till Bebis rum och förvaring i ett, då vi väntar tillökning och vill inte flytta då vi har en stor praktisk lägenhet som det är.

Men nu vill vi göra ett mindre rum i vardagsrummet så man an få lite privar senare och så man inte behöver bjuda in folk till sovrummer när de kommer hem till en.
Nu är det så att jag egentligen utan problem skulle kunna slå upp en mellan vägg, Men då lägenheten skall vara helt intakt när vi väljer att flytta ut kan jag inte spika borra i golvet då det är parkett och kommer bli fula hål. Så nu letar jag efter något så man slipper spika, alt spika/borra endast i väggarna och taket.

Bifogar två filer en hur det ser ut nu och en hur det skall se ut ombyggt.
Har funderat på allt men det finns inget som riktigt passar oss, tipps ideer tankar
Allt mottages tacksamt.
 
  • Lagenhet.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Lagenhet ombyggt.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
breda persienner som man fäster i taket. finns massor av varianter. då kan ni välja att ha det öppet eller stängt
 
Nja tanken är god men vi vill gärna ha något mera som är som en vägg,
Vi vill ha ett privat rum, så man kan stänga om sig, lite ljudisolerat så man kan se på tv i rummet intill, stänga om sig, Med dessa rader avslutar jag med, Ett rum med möjligheter för privatliv.

Tack i alla fall
 
Nu vill jag inte framstå som en glädjedödare, men ska bäsen bo i garderoben ?
Och om två år är bäsen en tvååring.. jag tror det blir jobbigt i den där ettan..
Saker och ting blir ofta lite annorlunda när man fått hem den lilla/lille mot hur man planerade innan, jag skulle lagt krutet på en annan lägenhet istället för en vägg.. ;)
Hmm Privatliv. tja, om 25 år och ett utbytt dörrlås :)
 
glädjedödare, visst inte,
Men visst är det som du säger.
Men nu fins det folk som bor Mamma papa barn i 1rum o kokskåp med.
Fördelen för oss är att vi vet vad vi vill,
Och vi trivs i mysig stämning. faktum är att legenheten inte ens skulle vara trång som 2rok. Apropå att bebisen snart kommer växa ur rummet. stämmer det, men det finns en tanke där med, som det ser ut i garderoben, är den faktiskt ganska stor, inte tillräckligt för lek och så men i alla fall, till det finns vardags rum och kök, vår plan genom att bo i denna etta är att spara åtskilliga tusenlappar och sedan kunna köpa en stuga/mindre villa, hus.
som det ser ut nu har vi inte råd med det, eller råd och råd det skall man ju inte säga. Samt att bygger vi väggen av hyllor etc, så har det inte kostat oss något, då vi skulle behöva dessa till nya huset senare.
Privatliv och privatliv. Visst är det som du säger, men det behöver inte innebära att man bygger väggar av glas och wellpapp, LEte eget utrymme mill man ju ha i alla fall. JAg snackar inte ljudisolerat, Utan skulle kunna tänka mig att skärma av rummet, men jag vill ändå få till det som ett rum, gärna med dörr. För enkelhetens skull skulle en enkel skjut dörr kunna funka. jag sor oss, i ca 3 år i denna lägenhet från och med nu. men troligt vis inte en dag längre.
 
Nu vet jag ju inte vad ni har för takhöjd, men min spontana tanke var att man kanske kunde använda IKEA:s hyllserie EXPEDIT? Det finns ju lite olika bredder och höjder på den. På ena sidan skulle det nog kunna gå att skruva upp gips eller någon annan sorts skiva.

Det blir välkanske inte världens billigaste lösning, men samtidigt får ni ju en massa förvaringsutrymme.
 
Jag skulle bygga det som en helt vanlig regelvägg utan att fästa den i golv. väggar och tak. Lite besvärligare att bygga men iom att det är en vinklad vägg så kan man få den att stå kvar av sig själv. Dock bör man inte belasta den med något tyngre
 
kan vara en ide att göra som mats o menar. det går att på en sådan vägg att sätta skruvar uppe o ner med "fötter" som man kan spänna fast den mellan tak o golv med
 
Vi har i vårt stora sovrum som snart ska bli två barnrum, temporärt byggt en "walk-in-closet, genom att ställa flera sektioner IVAR-hylla från Ikea och skruvat fast tunn masonit på den sidan som vetter ut mot rummet. Vi har valt ett snyggt tyg som vi spännt upp på skivan, men man kan ju lika gärna tapetsera t.ex. Det blir ju på så sett massor av förvaring, som kanske kan behövas om ni bygger bort klädkammaren. Vi har ingen dörr på vår lösning, men det måste ju gå att lösa....
En annan kommentar; Om det går så är det hundra gånger mer praktiskt att ha skötbordet i badrummet. Vi hade ett vägghängt skötbord över badkaret, nära handfatet.
Dessutom är det väldigt opraktiskt att ha bebisen i ett eget rum förrän de är över 6 mån, då får ni springa fram och tillbaka hela nätterna...
Lycka till!
 
JRo skrev:
Vi har i vårt stora sovrum som snart ska bli två barnrum, temporärt byggt en "walk-in-closet, genom att ställa flera sektioner IVAR-hylla från Ikea och skruvat fast tunn masonit på den sidan som vetter ut mot rummet. Vi har valt ett snyggt tyg som vi spännt upp på skivan, men man kan ju lika gärna tapetsera t.ex. Det blir ju på så sett massor av förvaring, som kanske kan behövas om ni bygger bort klädkammaren. Vi har ingen dörr på vår lösning, men det måste ju gå att lösa....
En annan kommentar; Om det går så är det hundra gånger mer praktiskt att ha skötbordet i badrummet. Vi hade ett vägghängt skötbord över badkaret, nära handfatet.
Dessutom är det väldigt opraktiskt att ha bebisen i ett eget rum förrän de är över 6 mån, då får ni springa fram och tillbaka hela nätterna...
Lycka till!

Tack underbart, precis vad vi behöver, nästan exakt rätt mått med,
NU skall vi bara ha gips/spånskiva eller något annat bra.
 
Om ni inreder garderoben till barnrum, se till att ordna med ventilation. Samma för sovalkoven. Om ni blir tvugna att låta dörren stå på glänt för att få en rimlig miljö faller ju hela idén med ljudisolering.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.