Hej,

jag har nu två misslyckade golv, och har provat två olika metoder.

Rum 1: Använde Osmos dekorvax, valnöt. Det blev väldigt flammigt, och när det väl var mättat med dekorvax hade det en väldigt ful brun färg. Hade tänkt att försegla med Osmos hårdvaxolja, men eftersom färgen var så ful så slipade jag bort dekorvaxen idag med en bandslip för att få samma ytskikt på hela golvet.

Rum 2: Använde Herdins äkta bets, teakfärg, och Herdins golvolja naturell. Golvet blev väldigt, väldigt rött - och hur flammigt som helst. Detta rum ska slipas om imorgon.

Men nu til frågan - vad rekommenderar ni att jag ska använda? Jag vill bara ha dem snäppet mörkare, typ som 'ljus valnöt' på Herdins provkort: http://www.herdins.se/images/colormaps/aktabets/aktabetspop.gif

Rådlös...:confused:
 
tänk på att proverna nog är på ek bitar och du har ett furugolv, furu är ett väldigt fett träslag och suger åt sig pigment olika beroende på hur fet plankan är, detta kan vara en förklaring till att golvet blivit flammigt och i fel nyans.

Jag skulle rekomendera Bona Oil och Bona MixColour(blanda till 1dl och stryck ut på en liten yta av golvet, för att se om nyansen stämmer och räkna annars ut om du behöver mer eller mindre pigment), mätta golvet med pensel eller "padd" och jobba sen in det med polermaskin och rondell för att förhindra att det blir flammigt.

Hoppas det hjälpte.
 
Det blev till slut Zars träbetsolja och Zars lack - mycket jämnt och fint slutresultat!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.