Har fjärrvärme i huset. Jag får varmvatten men ingen värme till elementen. Jag har luftat elementen och har ett tryck på strax över 1 bar. Cirkulationspumpen går. Men det verkar inte som vattnet värms upp i värmeväxlare. Det sitter en styrmotor AMV 100 Danfoss med styrventil och jag misstänker att den inte öppnar ordentligt. Har kört regleringen i serviceläge och den visar inga felkoder.

På styrmotorn sitter en knapp överst håller man den nedtryckt kan man gänga en plastmutter misstänker att det är en manuell öppning till styrventilen, någon som vet?

Någon som vet hur jag kollar om det är det som är felet, eller är det någon annan som har tips?
 
När det där svarta "kugghjulet" snurrar moturs, alltså åt samma håll som man öppnar en vattenkran, släpper ventilen fjärrvärmevatten genom värmeväxlaren, vilket hörs som ett väsande/brusande i ventilen och känns eftersom rören blir heta. Trycker man ner knappen kan man manövrera ventilen för hand, precis som du misstänker. Kolla att det verkar strömma vatten genom värmeväxlaren (lyssna när ventilen öppnar och känn på röret mellan ventilen och värmeväxlaren) och kolla att ventilerna ut till radiatorerna inte är stängda.
 
Redigerat:
Tack för tipset, det var det jag misstänkte. Och det hjälpte inte. Jag hade hemma en röris och han trodde det var dåligt inflöde till mig. Det som han gjorde var att ändra på reglerventilen för varmvattnet, när han gjorde det så höjdes temperaturen i elementen.

Jag kunde ta ut flöde, effekt och temperatur. Se bifogad bild. Och jag har väldig stor temperatur skillnad mellan ingående och utgående temperatur (ca 40 c) samt litet inflöde. Någonstans mellan 130 liter per h till 88 liter h medan grannen lligger på mellan 160 till 250 liter per timme.

Kan det vara något stopp i mitt system som gör att flödet aldrig går upp som jag ser det är det bara styrventil för radiatorn och reglerventil för varmvatten som stoppar flödet. Det finns även en avstängningsventil med filter. Ska jag tömma den?

För mig låter det som om jag har det som bromsar hos mig. Hur testa?
 
Redigerat:
Får du ut ordentligt med varmvatten (alltså tappvarmvatten i vattenkranarna)?
Vad händer om du öppnar styrventilen ordentligt?
Vilken framledningstemperatur har du till radiatorerna?
 
Jag har framledningstemp ca 78 C och utgående ca 44 C flödet är 69 liter per timme.

Styrventilen för radiatorerna ska vara helt öppen om det stämmer.

Öppnar styrventil för varmvatten får jag varmvatten men ingen direkt värme i elementen

Öppnar jag allt för radiatorerna är det ingen skillnaden så länge jag inte öppnar varmvattnet.

Nu har jag 42 C till radiatorn och ca 40 C till varmvattnet men då har jag nästan dragit ner vatten regulatorn till ett minimum tror att jag kan få ca 60 C på varmvattnet om jag gör tvärtom och skulle gissa på ca 25-30 C till elementen. Återkommer med exakta värden när jag har testat det.

Ska ringa vår värmekille i föreningen och höra om han har någon teori.
 
Det var ju ett ynkligt flöde om ventilen är helt öppen. Jag funderar på om det är matningen som begränsar eller om det är något fel i själva ventilen. Tänkte om du testar att spola ordentligt med varmvatten ur en kran (alltså t.ex. kranen i ett tvättställ eller i köket) och kollar om det verkligen kommer varmvatten (och inte bara blir halvljummet när du släpper på mycket), då kan du ju få ut effekt och läser du av flödet på primärsidan när kranen spolar ordentligt har du förmodligen ett ordentligt flöde där också. På det sättet får du se om de inkommande rören verkar ok och problemet bara är för värme till radiatorerna, vilket skulle göra ventilen rätt misstänkt.
 
Redigerat:
Pratade med vår värmeansvarig. Han trodde också på ventilen, eller att något annat stoppade i min värmeväxlare. Ska prova flödet om jag tappar upp varmvatten och spolar i en kran.

Tack för hjälpen.
 
Ventilen som sitter innanför AMV motorn är en Danfoss VS2 och den är känd för att fastna, eller rättare sagt att den inte öppnar ordentligt. Fungerar på samma sätt som dina radiator ventiler
 
Tack tror att det kan vara det. Eftersom jag inte får något ordetligt flöde. Rensade filtret och fick lite mer fart så nu funkar det tillräckligt bra för att jag både ska få värme och varmvatten.

Är det bara att byta Danfoss VS2 eller finns det något trick att få den att öppna igen?
 
Om du stänger inkommande FV och sedan öppnar motorn fullt för hand som beskrivet i ett inlägg innan. Sen lossar du den kromade muttern mellan ventilen och motorn. Nu ser du en likadan pigg som du har på dina radiatorer. Det första du skall göra är att lossa packboxen vid piggen. Lossa hela den mässingsmuttern eller vad jag skall kalla den som sitter närmast runt piggen , den har en nyckelvidd på 13-14 mm någonting. Nu ser du toppen på själva spindeln innanför där. Ta nu tag i den med en näbbtång eller liknande och dra ut den. När du fått den att släppa, jobba med den ut och in ett antal ggr så du får bort ev avlagringar som fått den att hänga sig i första läget. Nu monterar du ihop allt igen och sen skall det funka fint ett tag iaf...
 
L LBviking skrev:
Tack tror att det kan vara det. Eftersom jag inte får något ordetligt flöde. Rensade filtret och fick lite mer fart så nu funkar det tillräckligt bra för att jag både ska få värme och varmvatten.

Är det bara att byta Danfoss VS2 eller finns det något trick att få den att öppna igen?
Dum fråga men var sitter filtret du rensade? Sitter med ventil som inte öppnar o därav kallt hus om jag förstått rätt.
 
W Whilmis skrev:
Dum fråga men var sitter filtret du rensade? Sitter med ventil som inte öppnar o därav kallt hus om jag förstått rätt.
Vet inte, längre har flyttat och kommer inte ihåg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.