Hej,
Jag håller på att rita en tillbyggnad till fritidshuset. Tillbyggnaden blir en volym med pulpettak med en lutning på 14 grader och 5,5 meter i tahöjd på högsta sidan. Mitt problem nu är spännvidden. Det blir alltså inga takstolar endast reglar. Vad jag vet är reglar max 4, 5 meter långa (ev 5 meter). Jag hade tänkt 225mm reglar och avståndet mellan upplagen / väggar är 5,2m. Med taksprång bli reglarna ca 5,7m långa. Går det att skarva så att konstruktionen blir tillräckligt stark. Jag vill inte ha något mellanliggande stöd.
 
Det går att beställa längre bräder ! Sen finns det alternativet lättbalk , kertobalk mm, din lokala brädnasare kan nog råda i frågan. :)
 
Du kan köpa virke som är 5.40m hos brädgården och då klarar du avståndet mellan uppläggen. Sista biten på takutsprånget kan du skarva med hållplattor eller liknande utan problem.

Är du säker på att 220mm virke räcker för detta tak dock? Vanligt virke klarar normalt sett inte den spännvidd du talar om.
 
Jag kollade nu spännvidder och såg att för snözon 2 är max spännvidd 4m för 220mm takreglar. Är Kerto ett bra alternativ? Hur är priset i förhällande till vanliga reglar och lättreglar?
 
Hej. Du kan beställa LVL-balk 63x200 (KERTO). och lägga på s=900. förutsatt att du har papp- eller plåttak. Vill du ha tegel eller betongpannor får man gå upp någon dimension.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.