Är det fler än jag som inte tycker att det ser bra ut när de ligger precis kant-i-kant mot varandra? Det blir så plottrigt på något sätt.

Jag antar att det beror på att inbyggnadsenheterna har en front som går ut över skåpets sidoväggar? (Vi är på titta-på-bilder-för-inspiration-stadiet)

Vi ska ha tre höga enheter (kyl/frys, skafferi, ugn/micro) i vårt korridorkök och funderar på att flytta iväg kyl/frys bara för att slippa ha maskinerna bredvid varandra, av utseende skäl.

Jag har dock sett lösningar där man ser en trädetalj (fanér/fake/massiv/whatever) mellan enheterna och det ser då mycket bättre ut. Ska se om jag finner en bild på det.

Är det en standardlösning som man kan välja eller är det utöver vanligt?

Två bilder på det som inte faller mig i smaken, från EH Sentens.

bild3_stor.jpg
bild2.jpg
 
Jag hittade en bild på en snygg lösning! Det är från Solbergs köksbygge, som finns här på forumet. Hoppas det är OK att jag lånar bilden.

Jag tycker det gör en stor skillnad när man får in lite trä som bryter av!



 
Håller helt med! Tyckte när jag satt och skissade upp vårt blivande kök att det såg konstigt ut på skissen. Satte dit en liten vit kant mellan å VIPS såg det mycket bättre ut.

Exemplena ovan visar ju kart och tydligt vilken skillnad en liten tunn träremsa kan göra.
 
ginnfilt skrev:
Är det fler än jag som inte tycker att det ser bra ut när de ligger precis kant-i-kant mot varandra? Det blir så plottrigt på något sätt.

Jag har dock sett lösningar där man ser en trädetalj (fanér/fake/massiv/whatever) mellan enheterna och det ser då mycket bättre ut. Ska se om jag finner en bild på det.
Det här va inget kul att läsa :( Det är nämligen precis så vi kommer ha det... Men visst du har helt rätt! Har bara inte tänkt tanken förrän nu. Blir till att ta en liten diskussion med sambon om den där lilla träbiten.

Tack för påpekandet ;)
 
Instämmer med föregående talare :surprised:
 
Tycker det är supersnyggt med en hel vägg med vitvaror+högskåp. Men det gäller att linjerna följer varandra så ögat inte störs. Kommer själva att ha en vägg med: (från vä till hö) 60 cm högskåp-kyl-frys-60 cm högskåp. Skulle gärna ha haft även ugn och mikro i en stapel mellan kyl och frys, grymt snyggt och symmetriskt, men det får tyvärr inte plats.
 
Hemmakatten
Man kan ju också tänka sig integrerade kyl- och frysskåp med snickeriluckor på, då det är det bara ugnen/micron som syns.
 
Håller med Carren, mycket viktigare att följa linjerna i höjdled. Det blir ett lungnare intryck.
Det är att man inte följt linjerna mellan skåp,ugn kyl etc i bilderna som du bifogade, som gör det mindre snyggt. Tycker jag.....men


/M
 
Jag håller med om att det är minst lika vilktigt att hålla linjerna i ordning men om man ser på bild två i mitt första inlägg så avslöjar den inga linjer i oordning och där tycker jag fortfarande att det är störande med så tajta stålvaror...

För vår del blir det helt klart en täcksida eller dylikt emellan för att bryta av.
 
Hade den övre bilden haft kyl på ena sidan av ugnen och frys på andra samt att luckorna över skåpen hade varit lika höga så hade det varit jättefint. Nu är inte den horisontella linjen som löper i överkant av ugn och kyl/frys i samma nivå, det är det jag menar gör det rörigt för ögat. Samtliga 3 fläktgaller hade behövt sitta på samma nivå för att det skulle ha blivit harmoniskt.
 
Carren, jag håller inte med dig om att stålvarorna gör sig bra så nära bredvid varandra, där tycker vi olika, men jag håller absolut med om att horisontella linjer ska hållas.

Ventilationsgallren i bild ett är verkligen under all kritik! Frågan är vad som spökar på den bilden? Har inte inbyggnadsskåpen standardhöjder på luckar över/under och likaså skåpen över kyl/frys? Märkligt var ordet.
 
Jag kommer sätta en avdelare mellan, men inte bara för att det är snyggt. Jag vill också få plats med ca 5 cm frigolit mellan ugn och kyl så att ugnen inte värmer upp kylen/frysen.
 
Vad ska du använda för avdelare? En passbit?
 
Jag hittade följande på Bosch hemsida:

"Bygg helst inte in ett kyl- eller frysskåp bredvid en inbyggnadsugn/-spis. Energiförbrukningen stiger och isoleringen tar med tiden skada. Om det inte går att
undvika bör tilläggsvärmeisolering monteras, t.ex. en värmeisoleringsplatta med aluminiumfolie som reflekterar värmen."
http://www.bosch-hushall.com/shared/pdf/se/katalog/Inbyggnadstips_2006_SE.pdf

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.