Hej, jag undrar om något vet hur denna konstruktion håller ihop?

http://www.karl-andersson.se/pdf/chamfer_low_2006.pdf

Det är benen jag tänker på specifikt. Hur ska man gå tillväga om man skulle vilja försöka sig på något liknande för att det inte ska bli rangligt?

Ett mycket vackert bord för övrigt!
 
Passform är väl A och O i alla dylika konstruktioner där bitar skall staga varandra. Till och med en så "enkel" konstruktion som Pilaster fungerar bara om bitarna är exakta.

Troligen går benet hela vägen upp. Hur ser sargerna ut inifrån sett? Är det bara snedställda brädor eller trekantsprofiler? Beror väl kanske på hyr mycket yta man behöver mot benet.
 
Jag antar att det är en typ av trekantslist. Vore väl dumt annars? Sen kanske bordsbenet blir tjockare längst upp, men att det inte syns?

Men det är infästningen jag är fundersam på? Kan det tänkas vara en bult med stor bricka som går rakt uppifrån och ner? Sen döljs den av laminatet på bordskivan?(om det nu är laminat) Mest troligt inte, men jag har svårt att tro att det bara ska vara nån typ av vinkeljärn på baksidan av trekantslisterna mot benet.
Ingen som har praktisk erfarenhet eller teorier?
 
Hemmakatten
Vi har ett matbord som är nästan likadant, med likadan sned kant under bordet. Dock har det fyrkantiga, massiva ben. Bordet har på undersidan, osynligt, på insidan av trekantslisterna vinkeljärn. Bordsbenen måste dessutom vara limmade (tror jag).
 
Se där, pär h lyckades länka till just de två byggnadselementen som jag såg framför mig när jag postade min luddiga beskrivning.
 
Var precis inne på Theofils, hittade ett lim som jag behövde. Lycklig tills jag såg att minsta förpackning var på 15 kg :surprised:
 
pär h skrev:
Det är dumt att spekulera kan du inte titta på det live?

Men jag tänker att benen går upp till underkant bordsskiva.Benen är rektangulära På insidan av benet sitter det som vanligt ett skruv stift M10.[länk]

I sargen titter det ett sargbeslag [länk] Sargen är masiv trekantig så vinkeln mellan bordskiva och sarg är 90 grader på insidan.

Mvh Pär H
Tack för det, kanonsvar! Bra med länkar med! Så det är på theofils man ska kolla om man ska hitta lite udda saker? Om Hemmakatten hade lust att ta kort på sitt bord så skulle jag uppskatta det, själv har jag inte möjlighet att se på något "irl"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.