Hej!

Badrummet renoveras nu efter vattenläcka, satt tidigare en ful elkamin/radiator på väggen. Vill byta den till något finare, vad ska jag köpa och var? Är nu 400 volt tror jag....

Tacksam för tips och idéer!

Mvh Daniel
 
Ska du ha en vanlig vit radiator eller någon designvariant? Hur stort är rummet?
Jag skulle sätta en handdukstork + golvvärme istället för en radiator.. om ändå rummet renoveras.
 
C
Eller dragit in rör och lagt vattenburen golvvärme eller åtminstone en vattenburen radiator. Om möjlighet till det finns förstås.
 
Hej

Känns inte som att golvvärme behövs på övervåningen. Var hittar jag en lämplig elradiator?

Mvh Daniel
 
Elelement är inte speciellt komplicerade. Du bör ha c:a 70W per kvadratmeter golvyta. Eftersom det skall sitta i ett badrum måste du antagligen ha rätt IP-klass på det. Någon annan får svara på vilken IP-klass. Du bör välja ett med elektronisk termostat.

På byggmarknader brukar det finnas lite att välja på. Ibland finns olika färger. Det finns olika effekter. Det finns 400V och 230V. Det finns med och utan olja. Det är bara att välja det som är rätt effekt och snyggast, alternativt billigast beroende på önskemål.

Erik
 
Jag har då aldrig sett någon snygg el-radiator.

Jag hade satt in en handdukstork (har man ju åtmindstonde lite nytta av) eller valt golvvärme istället.
 
Handdukstorkar är en styggelse ur ekonomisk hänsyn tycker jag.
Trådskaparen du måste absolut veta om du har 230 eller 400volt i sladdarna, sedan går du till en byggmarknad som sagt och så köper du det som passar dig.
 
En handdukstork är väl knappast ett alternativ till element. Min handdukstork är stämplad 51W. Följer man elementtillverkarnas rekomendationer skulle den alltså räcka till att värma ett badrum på 0,7 kvm. Skulle den stå på för jämnan så skulle den förbruka 446 kWh per år.

Personligen har jag inte förstått vad som är så fantastiskt med en handduksvärmare, men den är varken en ersättare för element eller en ekonomisk styggelse.

Erik
 
Hej

Jag har 400 Volt, ska leta upp ett 400W element, bör väl räcka till 5,5 kvm?

Mvh Daniel
 
Ett tips kan vara LVI´s Milo V som kan kombineras med handdukstork, i mitt tycke ett snyggt element i gjutgranit. Finns i många varianter av 230 - 400 V och W-tal.
 
Du skall ha en "hygienradiator". Det är inte just kapslingsklassen som är så jättemycket bättre på dessa än vanliga.. men de har lägre max-temp på ytan. Så att man ej ska bränna rumpan då man råkar luta sig mot den ;)
 
Det finns nya elradiatorer som ser ut som gjuten granit.
 
Vi bytte våra gamla radiatorer mot två st handdukstorkar i vårt nya badrum som är på drygt 10 kvm. Det funkar ypperligt, har inte slagit på golvvärmen än, golvet har inte härdat klart, men det är ändå tillräckligt varmt. Dock är det på övervåningen så det behövs inte mycket värme och sen är det vattenburna torkar. Handdukstorkar ger som sagt inte ifrån sig så mycket värme jämfört mot radiatorer, men är förhållandena bra så duger de. Dock har vi inte haft kallare än -2 grader än, måste kanske slå på golvvärmen också om det blir kallare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.