Skönt att det löste sig. Spackel och gipsdamm har en förmåga att ta sig in överallt. Kvaddade själv en Panasonic dammsugare genom att dammsuga upp spackeldamm. Fick montera ner den i minsta beståndsdel och rengöra innan jag fick liv i den...
 
tack för alla svar. ja tydligen lyckas jag med det mesta. har fixat att både dammsugare, o brödrostar har exploderat o börjat brinna.
så nu lärde jag mig väl nåt, att tänka först o handla sen. d^_^b
varmt o gott har jag ju inne nu. kan säga att nu när det vart -7 grader ute, så har jag kört pumpen på fjärrkontrollen på "automatik" samt ställt in på 23 grader. den funkar finfint!
 
Kör inte automatik, kör värmeläge och max manuell fläkt för bästa ekonomi.
 
nu uppdaterar jag denna tråden igen. jotack,, tyckte att pumpen verkade gå okej ett tag efter att han blåste rent. nån enstaka dag har den lyckats hålla värmen när ute temp vart på -6. men då endast en dag tex. ej flera dagar i rad, då säckar den ihop. nu har vi iofs haft extremkyla så det är helt förståerligt att den inte funkar. men den har inte hållt alls,,, dvs inte hållt varmti den lilla lilla nedervåning jag har. jag har satt på alla element på 20 grader, samt hade pumpen på. fick den högsta elräkning jag nånsin haft! härom dagen kom jag hem,, till en mkt mkt knackande pump. den hördes LÅNG LÅNG väg omkring. sedan lade den bara av. då hade den under natten, (jag jobbade då) bildats så himla mkt is över HELA pumpen, flera cm tjockt, så den stod och knackade. sen lade den av,,,,,,,,,,, jag hällde massa varmt vatten på den och till slut lossnade all is. det va tom is inne där den där fläkten sitter. inuläget orkar jag inte med att ringa företaget mera. jag fick som svar att den endast e bäst i plusgrader. att jag måste ha alla element på. känner mig blåst, lurad. varför sa dom i början, att mitt lilla hus, nedervåning på max 50 kwm samt övervåning på ca 32 kwm, att pumpen skulle klara att värma upp allt det UTAN att jag skulle behöva ha ett enda element på? och de sa att pumpen skulle fixa det ända till -15 ute. senast jag prata med dom, så va det samma försäljninggubbe.... o nu lät det helt annorlnda. fy för IVT!
 
Avfrostningen verkar inte fungera på din pump, och kanske inte heller värmekabeln. Har du sett att den avfrostat?
 
hej. ja om du menar med avfrostningen, där det rinner ner vatten från utedelen, så antar ja den avfrostar? det rinner ut ca 80 liter på 2 dagar.... men hur kollar jag exakt att det funkar? häromdagen sprang jag och köpte mig en gjutjärnskamin. ska personligen kasta iväg luftpumpen till firman som sålde den. . det va det dyraste skräp jag nånsin köpt,,,,,,,,,,, o knäppskallarna som lurade på mig den,,, ja dom har ja inga höga tankar om. fyyy sur på detta. bir ju mkt pengar i slutändan att kasta ut hit o dit på inget som funkar.
 
Hej
När jag läste att de hade hittat en massa damm som du hade orsakat då tänke jag...ja men om den hade fungerat rätt från början hade du inte hållit på och bygga om huset eller?..bara en tanke..låter som de försöker kommer ifrån ansvaret.
 
Rinner det ut 80 liter vatten från pumpen på två dagar och ändå fryser den igen runt om? Din pump beter sig verkligen märkligt...

Låter som att något är allvarligt fel med din maskin. Nu verkar det ju som att du gett upp vilket jag tycker är synd eftersom en luftvärmepump av den storlek du har absolut borde klara att värma ditt hus långt under noll grader.

Sen är det flera faktorer än själva pumpen som avgör. Innedelens placering och värmespridningen i huset påverkar otroligt mycket. De som har fungerande pumpar men ändå har svårt att värma sina hus och inte ser någon besparing har ofta placerat innedelen fel och har dålig värmespridning i huset.

Jag är förresten inte så förvånad att du fick hög elräkning när du satte alla element på 20 grader och körde pumpen. Eftersom du redan hade varmt inne så fick pumpen bara gå sporadiskt och på minimal effekt, vilket ofta passar dem dåligt och ändå måste den avfrosta och ha värmekabel och annat igång.
 
yllwa skrev:
det rinner ut ca 80 liter på 2 dagar.
Det är ju lite intressant, för det visar ju att värmepumpen faktiskt gör något i alla fall. Värmepumpar som tar värme från uteluften kyler givetvis ner den, och innehåller uteluften fukt (vilket den ofta gör) finns en risk att utedelen kyler ner luften under daggpunkten, vilket gör att en del av fukten kondenserar eller desublimerar. Eftersom det kommer vatten ur utedelen är det ett bevis på att den fungerar (åtminstone till viss del, prestandan kan ju ändå vara försämrad) eftersom den uppenbarligen tagit värme ur uteluften.
80 liter på två dygn är 1.67 liter per timme. Om vi då antar att det är 5 grader ute och 80% relativ luftfuktighet kan man genom avläsning i ett mollierdiagram få fram att värmeuttaget är 3,2 kW från uteluften. Den volym uteluft den tar värme från är 1300 m³/h. Nu vet jag inte exakt data för din pump, men ganska typiskt är att kompressorn är på ca 2 kW, den kan ge ca 6 kW i värme och utedelen kan dra igenom ett luftflöde på ca 2000 m³/h. Jag antar därför att den går på drygt halvfart, säg att kompressorn drar 1,3 kW. Värmepumpen ger då 4,5 kW i värme, och husets effektbehov gör därmed att man måste tillföra 4500/15=300 W mer i värmeeffekt för varje grad som utetemperaturen sjunker. Vid 0 grader ute behövs då 300*20=6 kW, vilket gör att vämepumpen slår i taket för vad den kan ge när det blir nollgradigt ute. Dessutom sjunker verkningsgraden när temperaturen sjunker och den dessutom måste avfrosta, så innetemperaturen kan sjunka ganska snabbt när utetemperaturen faller ytterligare.

( Nu försöker jag inte försvara IVT på något sätt eftersom jag inte känner till dem mer än att jag sett annonser från dem ibland, utan jag är bara nyfiken på vad det är för fel. Det är verkligen jättetrist när säljare lurar på en kund fel produkt.
Det blev ju ganska mycket antaganden också eftersom det enda som var känt är flödet av kondensvatten, så det kan naturligtvis vara något fel på värmepumpen även om den med antagandena i räkneexemplet verkar ok, fast för liten för att sköta uppvärmningen på egen hand när det blir minusgrader.)
 
hej och tack alla kära forumskamrater för era råd och funderingar! ang att jag anser de försöker smita undan ansvar, märker jag på att de tröttnar när man ringer. jag e väl en tjöt kärring........ :( förra vintern lovade de att de skulle ringa upp mig. de sket i det. jag ringde o ringde o till slut fick ja tag på dom. förra vintern va jag oxå inne på att ytan där den sitter är för liten, så jag tänkte att eftersom jag ej får ngn hjälp från dom, så tar jag saken i egna händer. så jag sågade upp en vägg i hallen med motorsåg, och byggde ett valv, vilket jag resonerade som så att det kommer bli öppen planlösning på så vis. sen visade det sig inte fungera ändå....... suck. jag ringde sen för hundrade gången till dom och sa att något va fel. de svarade moig då att kanske det är för litet rum den sitter i, att det är för många väggar. jag sa då till dom att jag har tatt fram motorsågen och mejat ner en vägg, så nu fattar jag inte problematiken?! näää,,, de begrep inte dom heller. med det samtalet kom jag ingen vart. ALLT kan jag inte,,, jag begriper mig inte på denna, men har nu i efterhand förstått att vi e många med samma problem och fel på våra ivt pumpar. och att ivt blundar,,,,,,, i nuläget struntar jag i detta. bara o konstatera att jag blev blåst..........
 
Jag lider med dig yllwa. Kan du inte ta ett foto på pumpskrället så man kan se hur den är monterad och hur den isar igen? Ge inte upp yllwa, du verkar ju vara en kvinna som kan ta tag i saker och ting, det är ju ruter i dig vetja.
 
tompas11 skrev:
Jag lider med dig yllwa. Kan du inte ta ett foto på pumpskrället så man kan se hur den är monterad och hur den isar igen? Ge inte upp yllwa, du verkar ju vara en kvinna som kan ta tag i saker och ting, det är ju ruter i dig vetja.
Håller med, släng upp ett par bilder så är det lättare att hjälpa.
 
hej och tack för svar. nää de e inte synd om mig. eg e detta bara ett i-landproblem. materiellt problem i jämförelse med dom stackarna i haiti o chile o allt vad som drabbat dom. men det e ju små irriterande att pengar jämnt får styra, och att de tom går så långt att man luras hit o dit. jag skall försöka att lägga in lite bilder. får se hur det fungerar. titta er nu inte blinda på all bröte omkring, då jag e lite här och där o renoverar. :)
 
  • värmepumpen.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • värmepump ute.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • värmepump rör.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • värmepump rördragnig.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
förklarng till bilderna: den bilden där inner delen sitter, där går trappan up till övervång på vänter sida. högt i tak och öppet. där jag står är det en smalgång ut till köket. till vänster om pumpen mejade jag ner väggen med motorsåg och byggde valv. värmen har passage både uppåt, och framåt, samt åt valvet till. jag to bara lite snabb kort här nu när det va mörkt. ska snart åka till jobb, så de blir svårt att ta mer kort i kväll.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.