estwing skrev:
å du kan börja läsa mitt tydligare...
å kalla mig inte bror duktig tack... du verkar äga detta köksforum å lilla minsta inlägg blir du så grinig , ;)
tro fan att du ej kan ha beslag på granit, läs mitt förra ordentligt tack.
hålla fräscht kan man med beslagen iaf bara ta en plast smörkniv å lirka under å vips så e hällen uppe...va det svårt?:cool:

det finns juh flygande mattor sägs det gö... haha dummer.
ok hoppar du över diskhoarna med när du sågar ur?


mvh
snickar estwing
För det första var det du själv som började med besserwisserstilen...

Sen skrev jag Bror Duktig med en smiley bakefter som menar att det inte var otrevligt menat.

Jag äger definitivt inte detta köksforum men helt klart har jag betydligt mer erfarenhet än merparten av folk här inne och då vill man självklart försöka råda och hjälpa folk, samt komma med tips och ideér.

Inte jag som blir grinig alls, men...
Du svarade ju inte på en enda av mina frågor till dig, utan slingrar dig mest. ;)

Förklara Nu varför man MÅSTE sätta beslagen om de medföljer när det är träskiva men inte när det är granitskiva, och medföljer det inga så behöver man inte montera några heller...
Lossnar hällen och flyger iväg lättare om den ligger nedsänkt i en träskiva ??? ;):rolleyes:

Snälla Estwing... inse att du för en gångs skull inte har rätt... :blushing:

Som avslutning kan jag bara säga att jag undrar vad du menar med ursågning för vaskar ???

Jag jobbar personligen inte med sådana kök som du tydligen gör, för vaskarna är alltid underlimmade från fabrik på de köken jag arbetar med.
 
Paul-Staffanstorp skrev:
För det första var det du själv som började med besserwisserstilen...

Sen skrev jag Bror Duktig med en smiley bakefter som menar att det inte var otrevligt menat.

Jag äger definitivt inte detta köksforum men helt klart har jag betydligt mer erfarenhet än merparten av folk här inne och då vill man självklart försöka råda och hjälpa folk, samt komma med tips och ideér.

Inte jag som blir grinig alls, men...
Du svarade ju inte på en enda av mina frågor till dig, utan slingrar dig mest. ;)

Förklara Nu varför man MÅSTE sätta beslagen om de medföljer när det är träskiva men inte när det är granitskiva, och medföljer det inga så behöver man inte montera några heller...
Lossnar hällen och flyger iväg lättare om den ligger nedsänkt i en träskiva ??? ;):rolleyes:

Snälla Estwing... inse att du för en gångs skull inte har rätt... :blushing:

Som avslutning kan jag bara säga att jag undrar vad du menar med ursågning för vaskar ???

Jag jobbar personligen inte med sådana kök som du tydligen gör, för vaskarna är alltid underlimmade från fabrik på de köken jag arbetar med.
nu får du börja läsa...:D
varför skickar man med klämbeslagen?
för att dom skall användas.
diskhoarna som INTE är underlimmade, finns mestadels av folk på detta forum som köper på detta vis min vän.
där slingrade du dig själv och ej svarade på om man använder beslagen lr ej.
granitskiva har jag fortfarande redan svarat på på inlägg 1 av mig i denna tråden.

angående underlimmade så sitter det beslag på dessa me om du nu ej visste detta. dom sitter under å drar ner hon för limmningen ska bli bra.
paul, skärp dig nu sluta me ditt nerskrivande om mig här.
du är inte den ända som monterar fina kök.

använder du ej tippskydden på en vanlig spis heller då, den står gö på plats utan detta me?


till tråskaparen.
som paul redan skrev har allt redan nämnts men använd beslagen som medföljer om det är en TRÄSKIVA, granit kan man ej ha detta.

mvh
snickar estwing
 
estwing skrev:
nu får du börja läsa...:D
(1.) varför skickar man med klämbeslagen?
för att dom skall användas.

(2.) diskhoarna som INTE är underlimmade, finns mestadels av folk på detta forum som köper på detta vis min vän.

(3.) där slingrade du dig själv och ej svarade på om man använder beslagen lr ej.

(4.) granitskiva har jag fortfarande redan svarat på på inlägg 1 av mig i denna tråden.

(5.) angående underlimmade så sitter det beslag på dessa me om du nu ej visste detta. dom sitter under å drar ner hon för limmningen ska bli bra.

(6.) paul, skärp dig nu sluta me ditt nerskrivande om mig här.
du är inte den ända som monterar fina kök.

(7.) använder du ej tippskydden på en vanlig spis heller då, den står gö på plats utan detta me?

till tråskaparen.
(8.) som paul redan skrev har allt redan nämnts men använd beslagen som medföljer om det är en TRÄSKIVA, granit kan man ej ha detta.

mvh
snickar estwing

1.
Jag skrev ju att många leverantörer slutat skicka med den typen av beslag som jag hela tiden åsyftat att man kan låta bli att montera men att låta bli själva de fjädrande klämbeslagen har jag aldrig sagt...dock sitter de oftast redan monterade på hällarna vid leverans.
De andra lite längre beslagen kan man inte montera då man har granit och då finns inte heller någon anledning att montera dem när man har träskiva.

2.
Jaha... och ?
Har du gjort en undersökning på det ??
Vad har det med vår diskussion om hällbeslag att göra ?

3.
Frågade ju vad du syftade på och var det beslag till vaskar du syftade på så är det stor skillnad jämfört med en häll då en plåtvask oftast är lite skev och den behöver spännas fast med beslagen för att hålla tätt mot bänkskivan.
Inte att jämföra med en tung spishäll liksom...

4.
Javisst... men bara att man inte kan montera beslagen i granitskiva.
Inte varför man där klarar sig utan beslagen...

5.
Då får du nog ta och kolla lite nogrannare nästa gång du ska montera en sådan skiva för jag har aldrig varit med om att där sitter beslag när hon är underlimmad.
Hon limmas ju under tryck och värme för att få fäste i laminaten och där används aldrig några beslag på de jag arbetar med i alla fall.

6.
Absolut inget nedskrivande om dig här men du får ju stå till svars för dina åsikter så man förstår vad du menar bara.

7.
Tyvärr Estwing så kommer du med ännu en dålig jämförelse.
En spis kan tippa utan tippskyddet men en häll kan fortfarande inte flyga uppåt.

8.
Fortfarande har du INTE förklarat varför man måste använda beslagen när det är träskiva när man inte behöver dem när det är granitskiva.

:D:rolleyes:;)
 
Redigerat:
Om man sågat hålet något stort, kan beslagen vara vettiga att sätta dit, för att spisen ska ligga rakt och snyggt,,
2-3 mm snett synd ju något alldeles ohyggligt.
Apropå att såga för stort, så sågade jag en gång 650 istället för 560 på en skiva med underlimmad ho.. Jag blev lagom snopen när jag la dit hällen,
4 år senare får jag fortfarande höra om det ..
 
Mäster skrev:
Om man sågat hålet något stort, kan beslagen vara vettiga att sätta dit, för att spisen ska ligga rakt och snyggt,,
2-3 mm snett synd ju något alldeles ohyggligt.
Apropå att såga för stort, så sågade jag en gång 650 istället för 560 på en skiva med underlimmad ho.. Jag blev lagom snopen när jag la dit hällen,
4 år senare får jag fortfarande höra om det ..
Usch och fy... kan tänka mig det.
Det är ju inte billigt att göra det felet.

Jag var riktigt nervös första gången jag skulle använda mig av sänksågen för att såga ur för en häll, men numera är det ju bara klockrent.
Ursågningen blir ju perfekt och det fungerar utmärkt utan den typen av beslag som jag åsyftar...
(inte de små fjädrande klämbeslagen då alltså utan de längre skenorna). ;)
 
Japp, de längre skenorna tänkte jag på, de fjädrande beslagen hittar man väl bara på hoar vid närmare eftertanke ? ( Det var nog nåt år sedan jag gjorde ett komplett kök sist..)
 
Mäster skrev:
Japp, de längre skenorna tänkte jag på, de fjädrande beslagen hittar man väl bara på hoar vid närmare eftertanke ? ( Det var nog nåt år sedan jag gjorde ett komplett kök sist..)
Njae... en del, oftast billigare hällar har den typen av klämbeslag som jag tror Estwing åsyftar att man monterar själv...
Vissa men väldigt få har fyra stycken fjäderbeslag som är monterade två per kortsida redan vid leveransen och de låter man ju sitta.
Dock är det skenorna som jag hela tiden åsyftat att man kan hoppa över eftersom leverantörerna mer och mer gått ifrån dem samt eftersom man inte kan montera dem när det är stenskiva och då ser jag inte heller en enda rimlig förklaring till att man som estwing säger...måste montera dem när det är träskiva.

Därav den lilla dispyten oss emellan men jag ger upp nu. ;):cool:
(Ville bara haft en förklaring till varför man måste montera dem på träskivor. ;))
 
Jag tycker att ditt förslag Paul var ett bra förslag. Det är nog inte alla som har sänksågar av högsta kvalitet och därför skickar dom med beslagen, det är vad jag tror.

Jag kommer att göra som du nästa gång.
 
Manberg skrev:
Jag tycker att ditt förslag Paul var ett bra förslag. Det är nog inte alla som har sänksågar av högsta kvalitet och därför skickar dom med beslagen, det är vad jag tror.

Jag kommer att göra som du nästa gång.
Det ligger nog en del i detta för visst är det så att om du sågar med sticksåg och inte är supernoga så visst kan hällen glida lite i sidled om du trycker på den.
Dock krävs det ganska bra kraft för detta med tanke på att tätningslisten är ganska trög.

Kan tillägga att de första fem kunderna jag lät bli och montera dessa beslag hos fick möjligheten att prova skillnaden och de valde själva att inte ha beslagen monterade vilket har gjort att jag numera alltid nämner för kunden att jag inte monterar dem och av vilken anledning...
Alla blir lika glada för att vi lämnar dem åt sidan. ;)
 
Vi köpte en Witt-häll med avfasad glaskant (utan ram) för ett år sedan. Inga beslag följde med utan jag lade den lös i hålet med monterad tätningslist under glaset. Den ligger hur stilla som helst.

För några veckor sedan var min åttaåring uppe på bänken vid sidan om hällen, hon skulle hämta något i överskåpen. Hon råkade sätta knäet (gissar jag) på hällens hörn varpå hörnet bröts av (c:a 20cm lång bit).

Jag kan tänka mig att om hällen som i vårt fall ligger löst på packningen är det lättare att bryta av ett hörn med tryck ovanifrån än om hällen vore hårt pressad ner mot underlaget så att ingen brytmöjlighet finns.

Är det vanligt att sånt här händer? Har någon sett om monteringen spelar in?

Nu har försäkringsbolaget försett oss med en ny häll och det vore ju bra om jag denna gång kunde montera den så att risken för upprepning minskas.
 
Kan inte föreställa mig att den skulle hållt bättre med beslag.
Beslagen som i vissa fall följer med är till för att hällen inte ska glida i sidled.
Den kommer inte tightare mot bänkskivan med beslag än utan.
 
Tv programmet plus gjorde ju ett test med hällar när dom släppte en marmormortel från en halvmeters höjd. Som jag minns det var det ingen som gick sönder.
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Kan inte föreställa mig att den skulle hållt bättre med beslag.
Beslagen som i vissa fall följer med är till för att hällen inte ska glida i sidled.
Den kommer inte tightare mot bänkskivan med beslag än utan.
Jag misstänker det också. Sen kan man ju få problem om man spänner för hårt om bänkskivan inte är fullständigt plan också

Manberg skrev:
Tv programmet plus gjorde ju ett test med hällar när dom släppte en marmormortel från en halvmeters höjd. Som jag minns det var det ingen som gick sönder.
Jag får väl hoppas att vi hade maximal otur. Det vore ju trist om det skulle hända igen.
 
hej paul...

jag tror vi missuppfattat varandra här...
det sitter 4 st klämmor på hällen.
dessa kan du gö ej ta bort?
dom långa skenorna monterar jag inte alls heller, å ej påstått.
såga med sticksåg funkar alldeles utmärkt om man ej har sänksåg som jag tycker e bökigare än kaninpicken.
en smaksak där.

angående granit igen.
klämbeslagen sitter på hällen därav inga skenor fortfarande.


angående skenorna så pressas den ej ner mer med dom så vitt jag vet iaf, hällens tyngd pressar ner den max ändå.
vi lämnar detta nu, vi har pratat om 2 olika saker i denna tråd....

mvh
snickar estwing
 
Okej nu ska jag berätta hur vi gjorde! En kompis som är snickare kom hit och hjälpte till att bära den tunga laminatskivan på plats. Sen ritade Sambon upp på skivan var han skulle såga (för det heter väl så?) snickaren terrade honom lite för han var för försiktig men bättre det! I alla fall blev det jättebra tills vi kom på att beslagen skulle på hällen, snickaren sa att han hört att av någon att man inte behöver dessa så han hade inte det för det var mycket enklare att kunna ta upp hällen. Men vi valde ändå att sätta på dem vi är ju inga snickare och gör saker som det står och det noga! Ha! Ha! När vi satt hällen på plats upptäckte vi att den satt lite för hårt och snickare skulle ta upp den och då ska det visst ha trillat av en stor flisa från diskbänken men som tur var så syns den inte utan den låg under hällen!!! Så nu är hällen på plats i alla fall men man är ju rädd när man ska ta upp den nästa gång om bänkskivan ska gå sönder igen. I alla fall har listen kommit lite lite snett på något ställe så frågan är hur gör vi där? Kan man trycka in den under hällen? Alltså det rör sig om kanske mindre än 1mm men det ser ju inte fint ut eftersom det bara är på några få ställen.

Sen vasken då. Den gick lätt att sänka ner men sambon fick kämpa hårt för att få den att fästa riktigt tätt i ena hörnet men till slut blev det bra. Där är det sånt där gummit som sticker ut men det ska väl bara vara att skära bort med ett vasst rakblad eller?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.