Jaha,då gör jag väl så då eller så tar jag en egen idee, sätter brunnen lite lägre än betongen och spacklar ner mot silen kanske. Tack för svaren :)
 
Det tror jag inte på, en sådan kant med spackel är svår att få att sitta fast.

Protte
 
Tips önskas! Höjd på brunnen o var slutar man med cementen, mot kanten på brunnen eller mot silen och låter man klämringen bara sitta kvar när det är betonggolv som bara ska målas?
 
  • golvbrunn.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • golvbrunn2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Ska jag tyda tystnaden på att jag ska ha den där den är nu, o gjuta mot ytterkanten på brunnen?
 
Är det vägg vi ser bakom isåfall sitter nog brunnen lite nära den. 20 cm mellan vägg och brunnens kant.
 
Är det inte bara i våtrum? Det här är i ett fd pannrum å röret kommer från vv beredaren i värmepumpen så jag tycker det borde funka
 
ptlf skrev:
Är det inte bara i våtrum? Det här är i ett fd pannrum å röret kommer från vv beredaren i värmepumpen så jag tycker det borde funka
Ahh då e det ju lättare. Men eftersom du ändå ska gjuta fast golvbrunnen kan det ju vara smidigt att förbereda ifall någon får för sig att lägga klinker och grejer i framtiden för att få ett snyggare golv ;) Man vet ju aldrig vad nästa husägare gör. :D
 
Menar du att jag inte gör snygga golv genom att bara måla det:@ ;) Ja vi får väl se hur snäll jag orkar vara med nästa ägare.
 
Tänkte jag ställer min fråga här eftersom tidigare postare frågat det jag undrar. Jag tänker gjuta fast en JAFO golvbrunn i mitt pannrum där golvet endast består av målad betong. Frågan jag har svårt att hitta svar eller bilder på är: Var slutar man med betongen?
Skall man bara dra den mot kanten på brunnen eller skall man ha nån form av överlapp? Det är ju en plastkant på 15-20mm innan man når "silen". Det känns bara spontant lite konstigt att bara ansluta mot kanten, även om det absolut inte är ett våtrum kan det ju förekomma vatten (expansionskärl osv, vanligt pannrum helt enkelt) och då känns det ju lite som att det skulle kunna leta sig ner mellan betongen och brunnen (som ni förstår är jag en glad amatör som ändå vill försöka fixa lite själv.)
Min brunn är i formen ganska lik den ovan. Jag köpte den på Jula och där sa de att jag kunde köpa till ett galler som jag enligt egen sökning förstått är en klämring för matta, men den kanske går bra att använda även utan matta, för att få ett trevligt galler på brunnen. Väldigt tacksam för svar, Mvh Jens
 
Brunnarna är ju gjorda för "normal" installation med ett ytskikt av antingen klinker eller plastmatta. Då skall betong/flytspackel sluta vid kanten på brunnen. Och så drar man tätskikt eller plastmatta ner i brunnen, där det tätas mot innerväggarna av en klämring som trycker skiktet mot brunnens väggar.

Rum med golvbrunn, som inte är badrum, där brukar man ange att golvet skall vara försett med tätskikt/plastmatta, uppdraget 5cm på vägg. Om det är ett rum där man kan anta att det kommer fukt utifrån, som i en källare med äldre typ av platta, utan isolering under. Då skall det inte vara tätskikt, men det rekomenderas att ändå ha det precis vid en duschplats, typ 1m ut från brunnen.

Dvs. OM ditt pannrum kvalar in i kategorin fukt utifrån, då kan du göra som du tänkt. Annars skall du ha plastmatta eller tätskikt och klinkers på golvet. Detta för att då följa regelverket.

Om det handlar om ett typiskt pannrum i en källare där ingen större skada är skedd om lite vatten skulle tränga ned under betongplattan. Och brunnen kanske inte kommer att få ta emot vatten överhuvudtaget mer än någon gång var 10e år. Då skulle jag nog köra utan tätskikt. Och frågan är om du skall ha en vanlig golvbrunn där. Vattenlåset torkar och lukt kan sprida sig från avloppet.

Det finns brunnar med "mekaniskt vattenlås", någon form av flottör som släpper ut vatten, men tätar mot avloppet så länge det inte rinner vatten i brunnen.
 
Hej hempularen, stort tack för svaret! jag skall försöka förtydliga lite, pannrumsgolvet är ju sedan tidigare endast målad betong och huset är byggt 1972, och jag skall ersätta en gammal tråkig gjutjärnsbrunn. Grejen är att vi renoverade tvättstugan (rummet intill) med hjälp av yrkesmän och det blev kanonfint, även där byttes en gammal gjutjärnsbrunn ut, och eftersom det blev så fint där ville jag fortsätta snygga upp lite i pannrummet ;) nån gång ibland får jag köra med rens-slang på högtryckstvätten och då är det så förbaskat tråkigt med den gamla skitiga gjutjärnsbrunnen.
Det är möjligt att det kommer liiite vatten runt brunnen när jag rensar annars förutom det är enda gången det kommit vatten där de tillfällen vi behövt fylla på pga att den torkat ut och som du säger börjat lukta.. så i princip är det aldrig vatten där alls
Menar du att det är dumt att sätta i en sådan brunn jag köpt som eg verkar vara avsedd för matta/klinkers?
http://www.sigro.se/sv/jafo/jafo-golvbrunn-ps-75.php
 
Lägg brunnens ovansida jäms med golvet och gjut kant i kant med brunnen. Lägg vattenpasset på golvet och passa in brunnen under, bara den inte blir högre, bättre med några mm lägre i stället. Låt betongen gå kant i kant med plasten, inte över. Den brunnen du har funkar fint, sluta övertänka, bara kör på. Gjut och packa bra så det inte blir hålrum i betongen, släta av så det blir fin yta. Täck med byggplast och vattna golvet under plasten morgon och kväll i 3 dagar. Detta är 1 kanske 2 timmars, jobb bara gört och gå vidare till nästa projekt.
 
  • Gilla
JensAndersson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.