Hej

Har nyligen köpt en bänkdiskmaskin.

Problemet jag har är att den ska ju stå på bänken (har ett litet kök). allt är förberett, dvs blandaren har det tredje röret under bänkskivan och jag har ett eget uttag ovanför bänkskivan med en egen 10A säkring. Så lång är det inga problem. Problemet blir när vattnet ska anslutas, hur drar jag smidigast upp vattnet från under bänkskivan till diskmaskinen?
Själva diskbänken som diskmaskinen kommer att stå på är rostfri 2 m lång skiva.
Det är väl inte att rekomendera att borra hål i den eller vad är smidigast?
 
Har en kompis som helt enkelt ställde in den i ett av skåpen under bänken. Annars är ju en lösning att ha någon snabbkoppling rätt på din blandare, inte så snyggt men lite enklare. Nåt slags hål får du väl annars borra, tänk på att det blir ganska stort om man skall få igenom "muttern" på slangänden.
 
Kolla om du har uttag på blandaren, på många modeller med diskmaskinsavstängning kan man koppla på en "diskmaskinsvinkel" med avstängning bakpå blandaren och på så sätt slippa göra hål i diskbänken.

mbild_10_8322244.gif
 
Det sitter en liten skruv på sidan på blandaren.. Ska se vad som händer om jag lossar den...
 
Hej,

Jag lånar tråden lite. Har haft bänkdiskmaskin länge i lägenheten som är en hyresrätt och då kört med en adapter direkt på kranen. Jag vill dock få till en bättre installation för att kunna använda kranen även när jag diskar.

Min blandare har avstängning för diskmaskin och ett tredje, igenpluggat rör under bänken som jag antar är till för en diskmaskin. Det som finns därutöver är uttaget som den bifogade bilden visar. Var tvungen att ta kortet med en spegel eftersom det är så jäkla trångt (kan väl eventuellt bli nästa problem). Kan detta "uttag" vara till för att ansluta en diskmaskin till och vart kan jag isåfall få tag på en sådan vinkel? Blandaren är av märket Gustavsberg.


Mvh

Olle
 
  • IMAGE_002.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.