Har ett gammalt garage (fd carport) med ett lutande papptak som inte är tätt längre. Har försökt att täta taket flera gånger med nån typ av "asfaltsklister" och ny papp på vissa ställen men det regnade in ändå. Eftersom jag planerar att riva garaget och bygga ett nytt längre in på tomten vill jag inte lägga ut en massa pengar i onödan på att få taket tätt.
Jag har nu lagt ut 2st lättviktspresseningar på taket och vikt ner dem en bit på väggarna och fixerat dem genom att skruva fast brädor som klämmer presseningen mot väggarna. Problemet är att det regnar in ändå!! Det jag har gjort som inte är så smart är att jag även uppe på taket har lagt brädor som jag sedan har skruvat fast ner i taket genom presseningarna. Men kan det verkligen läcka in genom några små hål gjorda av trallskruv? Taket är delvis gipsat på insidan så jag kan inte se exakt var det läcker in heller, men vattnet droppar in genom gipsen på precis samma ställe som det gjorde innan jag "lagade" det. Vad ska jag göra? Köpa ny presseningar och lägga tyngder uppe på istället?

Hmm nu när jag läser vad jag skivit så är jag sugen på att radera det igen, känner mig inte så smart precis, men det får jag väl bjuda på :)
 
Små hål släpper igenom väldigt lite vatten..
Men som det är nu så är det väldigt lite vatten, 24 timmar om dygnet,
Prova med kralligare skruv, som orkar pressa brädan och presenningen hårdare mot taket,
Så att vatten inte lika lätt söker sig igenom skruvhålet.
Eller skaffa ny presenning och tyng ner den som du tänkte..
 
Du har väl inte lagt brädorna tvärs lutningen så vattnet stoppas upp?
 
Ska prova med lite fetare skruv!

Har lagt brädona på rätt håll så vattnet kan rinna av.
 
DEt kan vara så enkelt att presseningen läcker. Jag lade pressening på mitt platta garageplåttak, det höll bara några veckor sen trängde vattnet igenom presseningsväven.

Pröva med åldersbeständig byggplast?
 
Tyvärr är det så att de lätta, gröna pressenningarna inte är vattentäta, i alla fall inte för det väder vi haft nu under hösten. De blå pressenningarna som ÖB brukar ha är av något bättre kvalitet
 
presseninningar är en lösning, men hur länge håller den? Vi la en bandtäckning på ett garagetak i våras som läckte in(8.5x4.2m). Det va dock såpass ojämt att vi inte kunde lägge plåten rätt på. Lägg på plyfa(ex 18mm) Då kan du enkelt pappa om med en bra papp, alternativt ringa pappläggaren som bränner på eller ringa plåtisen för att lägga om det. Då har du ett garagetak som garanterat inte läcker mer.
 
Läcker litegranna nu bara. Vill som sagt inte lägga ut en massa pengar på det eftersom det ska rivas såsmåningom.... Tack för alla tips!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.