Tänkte byta ut min gamla vedpanna mot en flisanläggning, och har lite frågor om just flis. Har aldrig haft med det att göra...

Ungefär hur mycket flis får man ut av en kubik ved? Har hört någon mummla att man får ut ca 3 m3 stämmer detta?

har också hört att flis kan självantända om det ligger i en stor hög, jag har ett välventilerat fd ved"hus" som rymmer ca 90 m3 finns det risk för självantändning om man fyller det utrymmet med flis ??

Hoppas någon kan ge mej svar..

/Rickard
 
Det stämmer nog för talet 2.8 brukar ofta nämnas.

När det gäller självantändning eller ej så beror det lite på fukthalt, tid för omsättning av flisen etc. Du kanske kan prova dig fram med en mindre mängd till en början och ha lite koll på den?

Hoppas du får till en bra anläggning d^_^b
 
Självantändande trä??

Behövs ju 400C innan trä antänder utan låga. Kan flis, som ofta dessutom är ganska blöt verkligen självantända?
 
Jag vet att det har självantänt i lagerfickorna till fjärrvärmeverket här i kommunen.
Har även hört om svårsläckta bränder på andra stora lagerplatser.
Det kan tydligen bli någon sorts process som gör att det blir hett som tusan.
 
pipewelder skrev:
Det stämmer nog för talet 2.8 brukar ofta nämnas.

När det gäller självantändning eller ej så beror det lite på fukthalt, tid för omsättning av flisen etc. Du kanske kan prova dig fram med en mindre mängd till en början och ha lite koll på den?

Hoppas du får till en bra anläggning d^_^b

Kanon! då anväder jag 2,8 när jag räknar...

Jo blir väll till att prova sej fram, har ju ingen aning om hur mycket jag kommer att förbruka, så första året får bli "läroår"

Blir inte installation förrän till sommaren så det blir att hålla sej till tåls..

Tack för hjälpen.
 
Googlade lite på flis och självantändning.

Verkar ha att göra med hur mycket bark & hur tätt packat och varmt det är om bakterier lyckas sätta igång en kemisk process som eskalerar vidare till brand.

Enklaste sättet att undvika är visst att hålla nere höjden på högarna, max 6m gärna 4m eller mindre.
 
Jo det kan bli en "kompost"-bioreaktor av stora flishögar, fukt är då nog dessutom en förutsättning för att det skall bli varmt...
 
Ett antal förutsättningar ska vara uppfyllda för att mikrobiell nedbrytning ska utvecklas i flismassan, med risk för självantändning. Inom lantbruket finns risk för självantändning i samband med t ex höbärgning.

Biologiskt levande material är gynnsamt för processen, dvs det finns god tillgång till bakterier och svamp. Lätt nedbrytbara sockerarter förstärker också omsättningen i processen. Lufttillförsel i rätt mängd påskyndar den och fukthalt i storleksordningen 25 - 40 % gör att mikroberna trivs. Lagringshöjden påverkar syretillförsel och kylning av materialet genom påverkan av luftutbytet genom detta.

Förutsättningarna för självantändning är som störst i färsk grön flis med god tillgånd till mikrober vid gynnsam temperatur och tillräcklig tillgång till syre.

Talade med en tysk pann- och flishuggstillverkare på Agritechnica i Hannover om konsten att åstadkomma bra flis för eldning i "småskaliga" anläggningar. Han menade att man ska lägga in sin årsförbrukning av flis i ett takförsett planlager med hårdgjort golv, som helst ska vara ventilerande så att naturlig lufttransport genom flismassan underlättas. Genom temperaturhöjningen i flisen kommer luften att strömma uppåt och föra bort fukt, samtidigt som sval torr luft strömmar in underifrån och därmed torkar och kyler flisen.
Rekommenderad lagringshöjd är ca 3 m och efter 6 - 8 veckor är flisen nere i 20 - 25 % vattenhalt. Energiförlusterna under torkningen är små i förhållande till vinsten i praktiskt värmevärde för flisen. Att tillföra luft med fläkt kortar torktiden men medför ökade torkningsförluster.

Då den uppvärmda fuktiga luften passerar genom det översta skiktet i flisen tappar den temperatur och fuktutfällning kan ske med med begränsad mögeltillväxt. Om detta skikt ska hanteras manuellt bör man bestämt använda andningsskydd!

Sture Castor
 
Tack för lektionen Sture :)
 
Hej. Jag har sett olika uppgifter om värmevärdet på flis vid olika vattenhalter. En panntilverkare uppger i sin broschyr en skillnad på 4 % mellan 30 och 20 %. Jag har en annan uppgift att värmevärdet skiljer 17 % mellan dessa vattenhalter. Kan någon bringa klarhet i detta?
 
tror inte man behöver gå på djupet i om en möjlig flishög hemma hos dej kommer att självantända eller inte. det kommer den med största sannolikhet inte göra. mer troligt att det blir dammeller nåt runt varma delar av pannan som kommer starta en brand spec om den är helautomatisk så du aldrig är i pannrummet o underhåller. om du är nervös går det säkert att ventilera bränslet genom golvet.
finns annat att oraoa sig för istället för om högen brinner eller inte.
flis känns som det har många dåliga rykten om sig dom flesta verkar häröra till storskalig användade typ värmeverk. tänker på fliseldarlunga mögel självantändning finns säkert mer. alla bränsllen har sina risker. tänk att hantera olja hur hälsosamt är det? eller kylmediet i värmepumpen står o läcker ut i huset ingen rolig känsla. eller elräkningen som gör att man inte har råd att göra nåt annat det kan leda till olycka, det om nåt. =)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.