Sitter och räknar lite och skulle gärna vilja ha input från de med erfarenhet.

Säg att jag går och köper en tomt, drar in avlopp och allt som behövs för att sedan bygga ett hus.

Hur mycket ungefär i snitt brukar man sedan få tillbaka på denna investeringen vid en direkt försäljning?

Blir det betydligt mer fördelaktigt att köpa en större tomt, stycka denna och sedan t.ex bygga tre hus för att sälja?

Frågan är såklart väldigt komplex och det finns en hel del variablar som spelar roll. Men vi pratar om Stockholmsområdet.

Hur tusan skall man lära sig mer om detta? Letar som en tok men finner inte så mycket vettigt. Kom gärna med länkar och allmänna tips som man skall tänka. Vad brukar ge bäst avkastning?
 
Jag är nog mer nybörjare än du i det här ämnet, men efter att läst dessa forum ett tag så är min slutsats att ju högre huspriser (mer populära områden), desto mer lönar det sig.

Ett (billigt) hur kostar alltid minst 2 miljoner. Men i stora delar av Sverige är såna huspriser önskedrömmar.
 
Förtydliga hur långt du tänkte förbereda?!

Att dra in avlopp så har du ju en grund klar och har du en grund klar så har du valt hustyp.

Jag tror att man kan en bra uppsida genom att hitta fastigheter som är styckningsbara till ytterligare 1 tomt. Sälj av befintligt hus o förbered nya tomten genom att skaffa bygglov för ett hus. Sedan behöver du kanske inte bygga det men det kan vara värt att även göra det. Men det tarvar en del kapital förstås.
 
Okej, men om vi nu ponerar att kapital inte är det största problemet.

Utan jag är ute efter vad som er bäst avkastning när det gäller fastigheter?
 
Skippa att dra in avlopp på tomten, då har du som sagt redan styrt placeringen av huset, vilket nog minskar intresset hos kunderna.

Bästa avkastningen är nog att köpa en stor tomt och stycka den i flera mindre för att sälja. På lång sikt är det nog bra att köpa tomter längre ut från stan, för allt eftersom Stockholm växer, ökar priserna.
 
Håller inte någon på att ta fram ett finansinstrument för investering i bostadspriser? Vill minnas att jag läste det någonstans.
 
Nyfniken: Någon aning om hur det instrumentet skulle se ut? vad det skulle mäta för något?

Annars har du ju Tobins q-kvot där du kan se vart det lönar sig att bygga nytt runtom i Sverige.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.