Hej,
Jag ska måla om hemma i lägenheten.
Tapeterna i lägenheten är ca 20 år gamla, under dessa så sitter det fler tapeter. På sina ställen så sitter inte tapeterna på väggen utan om jag petar med nageln i skarven så lossnar tapeten medan den på sina ställen verkar sitta väldigt bra.

Jag fundderar på att ta bort tapeterna och göra ett grundligt underarbete och sedan måla väggen.

Jag har betong och gipsväggar.

Hur får jag enklast ner tapeterna från väggen???
 
Hej
Varför inte ta ner det som sitter löst, bredspackla 2ggr, slipa, sätta på fiberduk, måla med väggfärg 2ggr. Då får du jämna fina väggar. Ta ner till ren puts, går men tar mycket arbete. Ta ner från gipsvägg går men kräver spackelarbete. Man får blöta tapeten med tapetnedtagningsmedel, låta ligga på en 10-15min, rolla med en roller med små spikar på ( sant ) så medlet blöter tapeten ordentligt, därefter skrapa ner tapeten. MEN man måste nästan alltid spackla för det skall bli bra.
LYCKA TILL
 
Spackelspade och dra först det som sitter löst. Ta sen en spann vatten och en svamp och blötlägg väggen, låt det verka en stund och sen är det bara att dra det som blir löst - mer vatten osv. Finns även "ångmaskin" att hyra hos målare där man föst perforerar med en spikklubba och sen ångar väggen. Men jag tycker det går lika lätt (svårt) med vatten/svamp.
 
Hej,
Tack för era svar.
Blir nog att ta ner tapeten.

Men jag har upptäckt en annan sak som gör mig väldigt förbryllad.

Jag klättrade upp på skrivbordet och skulle kolla hur tapeten satt uppemot taket invid garderoben och upptäcker då att det är löst där, men inte bara det. Det är luft bakom väggen. Det är en gipsvägg (tror jag, ej betong iaf).
Det verkar som att väggen delat sig. Det som lossnat är typ "pappkartongsaktigt". Ska detta med ner när man ska ta ner tapeterna oxå...eller är min vägg trasig????
 
Det som lossnar kan ju vara från gipset.

Ta loss allt som är lös bara, spackla och slipa, avlsluta med målningen.

Om det bubblar upp efter målning så är det vanligt, men efter 24h och det är bubblor kvar, skär bort de, spackla och slipa igen.

Att ta bort all tapet är bara tidskrävande och jobbigt.
 
Ta bort allt med en ångmaskin ! Du kommer aldrig ångra dig att du tog de lagren också.
Ångmaskin som är bra kan man köpa på Jula för 299 kr, funkar hur fint som helst.
Att hyra en kostar ca 150-200 kr per dag.
 
Ok... ska jag då även ta bort den del av väggen som delat sig... känns lite olustigt att ta ner så mkt på väggen.

Känner mig lite vilsen.
 
Jag skulle ta bort all lös tapet sedan måla med utspädd oljefärg därefter spackla
 
Jooo det har jag tänkt.. men det är ju inte bara tapeten som är lös... utan det känns som en del av väggen är lös oxå....

Jag klättrade upp på skrivbordet och skulle kolla hur tapeten satt uppemot taket invid garderoben och upptäcker då att det är löst där, men inte bara det. Det är luft bakom väggen. Det är en gipsvägg (tror jag, ej betong iaf).
Det verkar som att väggen delat sig. Det som lossnat är typ "pappkartongsaktigt". Ska detta med ner när man ska ta ner tapeterna oxå...eller är min vägg trasig????
 
Pappkartongaktig, är det från gipskivan eller vad???

Du behöver bara ta bort allt som sitter löst, sen spackla, slipa och måla.
Bubblar det upp så skär du bort det och spacklar om osv.
Gjorde det nyligen i mitt hem.
Att ta bort all tapet är helt onödigt men du gör som du vill...
Kolla på all tv-program, tar de någonsin bort all tapet??
 
Ja jag tror att det är från gipsskivan. Det är inte bara tapeten som släppt från väggen... utan en del av väggen/gipsskivan oxå.

Så det är den delen som är mitt största bekymmer nu.

Tapeterna känns det som jag har koll på...men inte den lösa delen av gips skivan???

*vilsen*
 
Thomas59
Tapetklister med lite diskmedel och vatten i som rollas på den gamla tapeten löser upp det mesta. Sen är det bara att skrapa ner tapeten. Onödigt - tja? men tillfredställande att man gjort det ordentligt.

Har du otur är det självklistrande tapeter eller vad det nu heter. Dessa har ett oftast ett plastskikt i sig som gör att "tapetborttagare" eller ånga inte funkar så bra. Hade det i en lägenhet jag renoverade. 7-9 lager tapet i lager på lager sen 1904. Tog en bladkniv och skar genom tapetern i 3x3 cm rutor i hela lägenheten = 220m3. Blev en hel del jobb. Sen bredspacklade jag rubbet (aldrig gjort förut) och det blev som nytt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.