Avemo skrev:
Det klassiska taket är väl ändå tegelpannor. Bättre och snyggare än betongpannor men dyrare.

Erik
Ja det glömde jag- bakade ihop tegel och betongpannor i huvudet till ett och samma - även om det är olika saker så är ju konstruktionen med underarbete+läkt osv desamma:)

/K
 
kamilenski skrev:
/// elelr om ni vill ha mer det moderna tänket med täta hus osv - vilket kan kräva ständig uppvärmning - vilket i sin tur belastar både plånbok och miljö...
///

Det är en annan aspekt. Jag kan för lite om skillnader med kall ställande / varmt.
Visst vill man inte elda åt kråkorna. Men vad betyder det praktiskt sätt?
Blir inte möbler , elektroniken förstörda om man kall ställer kåken vintertid?

Och hur tjock isolering bör man köra med i ett sånt hus?

Och tag inte illa upp. Men att bygga ekologiskt bryr jag mig inte om.
Det gör jag först när staten börjar :(

Det ska vara ekonomiskt och enkelt.
Kallställande går alldeles utmärkt under vissa förutsättningar.
Jag byggde vår stuga med kallställande i åtanke.
Vi har idag dock en grundvärme på 3-6 grader, dels för att slippa tömma vattenledningarna, men också för att jag har en del färg och en del livsmedel kvar även vintertid. Vi åker också dit då och då, iaf ngn gång i månaden vintertid.

Förutom att kallställande innebär att man inte skall ha fuktspärr (efterom man då riskerar att plasten verkar som en fukspärr på luften utifrån - dvs kondens uppstår I väggarna) - så bör man nog ha ngt slags fjärrstyrt system eller en snäll granne eftersom det tar ett par dgr för huset att värmas upp OM man åker dit ngn gång under de kalla årstiderna - det är inte så kul att komma till ett hus som håller - 20 grader :)

Åker man dit oftare än ett par tre ggr under kallperioden så är frågan om man ens ska kallställa - det blir en del krångel för väldigt lite utbyte...

Men elektronik är det oftast inte ngt problem med.
Man måste dock tömma vattenledningarna och alla blandare och vattenlås, samt ev maskiner (tvätt, disk). Kyl och frys bör man se till att de klarar minusgrader, eller slå av dessa. Man får också tänka på att inte förvara känsliga saker som inte tål minusgrader.

Det finns lösningar, som solarventi, som håller huset lite uppvärmt, och framförallt ventilerat - om man har problem med fukt i sin stuga.

Kall luft, under 0, är inte fuktigare än varmare luft som är 2-5 grader - egentligen skall man ha över 17 grader för att utestänga fukten - så ur den synvinkeln bör inte fukt bli ett större problem vi kallställning eller underhållsvärme.

Du får fundera på hur ofta ni nyttjar stugan under kallperioden helt enkelt. Är det relativt ofta så skulle jag kanske snarare satsa på en luftvärmepump som klarar 10 graders underhållsvärme - så kan man dra ned till den nivån när man åker därifrån bara...och då kan man bygga med diffusionsspärr precis som en villa...och kan därmed också isolera lite tjockare tex.

Hur tjock isolering man kan ha i de olika fallen vet jag inte exakt.
Vi har 95mm i väggarna och 170 i taket nu, vad jag har hört skulle vi kunna gå uppåt 145mm i väggarna utan diffspärr - men efter det skulle det kunna bli problem...

/K
 
Redigerat:
Det börjar bli för mycket...

Jag får nog kolla med de som levererar nyckelfärdiga fritidshus.
Men tack för all info. Ni har verkligen skrämt mig :)
 
kamilenski skrev:
Det börjar bli för mycket...

Jag får nog kolla med de som levererar nyckelfärdiga fritidshus.
Men tack för all info. Ni har verkligen skrämt mig :)
Det var inte meningen - men du måste ju veta vad du vill ha - eller få inspiration på ngt sätt och bilda dig en uppfattning - det finns många varianter som alla har olika god och dåliga sidor...

/K
 
Jag har erfarenhet av kallställda fritidshus i de flesta miljöer (ute i skogen, i fjällen, vid ostkusten och vid norska kusten) och jag har aldrig haft problem med elektronik, stoppade möbler mm. Kommer man under den kalla årstiden är det dock guld värt med möjlighet att sätta på värmen 1-2 dagar i förväg precis som nämns ovan.

Alla husen jag har erfarenhet av är dock av den äldre typen med tunnare isolering än vad som är normalt idag och ingen diffspärr.
Största problemet jag haft är med indraget vatten där det funnits; sönderfrysta duschblandare som är krångliga att plocka isär ordentligt mm.
 
Om jag skulle bygga nytt på en skogstomt så skulle det bli nån form av modern version av jaktstuga till utseendet. Rustika trämaterial och större glaspartier. Gärna med mörkbrun fasad som smälter in i omgivningen. Det konstruktionsmässiga överlåter jag till proffsen här på forumet :)

Nåt i den här stilen:

jaktstuga_ext1.jpg

Tänk "Twin Peaks" ;)
 
Magnus_78 skrev:
Om jag skulle bygga nytt på en skogstomt så skulle det bli nån form av modern version av jaktstuga till utseendet. Rustika trämaterial och större glaspartier. Gärna med mörkbrun fasad som smälter in i omgivningen. Det konstruktionsmässiga överlåter jag till proffsen här på forumet :)

Nåt i den här stilen:

[bild]

Tänk "Twin Peaks" ;)
Läckert! Har du någon källa till bilden?
 
Magnus_78 skrev:
Om jag skulle bygga nytt på en skogstomt så skulle det bli nån form av modern version av jaktstuga till utseendet. Rustika trämaterial och större glaspartier. Gärna med mörkbrun fasad som smälter in i omgivningen. Det konstruktionsmässiga överlåter jag till proffsen här på forumet :)

Nåt i den här stilen:

[bild]

Tänk "Twin Peaks" ;)
Visst ser den ut på ett annat sätt. Var hittar man en?
 
Jag skulle vilja påstå trenden är "miljövänligt" och "energismart" !!

Själv håller jag på att sätta upp en lokalproducerad (handhuggen) timmerstuga på 40kvm med virke från skogarna i trakten.

För att utnyttja naturen ska jag lägga grästak, installera en solcellsanläggning och elda med ved från tomten. Vatten får jag från en färskvattenkälla inne i skogen :)

Kan det bli bättre? Bortsett från elverket jag kommer installera för nödfallen :p

Btw.. huset står på natursten som vi grävt upp från skogen bredvid..

/Christian
 
det jag tycker man ser när man kollar runt är trender att göra det mer och mer som en villa och alla moderniteter som hör till och då helst ganska så stort med sen tycks några göra raka motsatsen med att bygga med tanke på miljön och att ta det off-grid

så när det kommer till fritidshus som ligger lite utanför samhällen eller även de i med så gör de sig så beroende av el när folk på landet vet att det är inte helt ovanligt att strömmen går och då oftast när det behövs som mest

så jag tycker att man bör tänka på om det händer nått med el så ska man inte stå med skägget i brevlådan och ta att vattenledningar mm fryser sönder och när det kommer tillbaka så får man vattenskador

men det kommer bli ett ännu större problem om det skulle bli utan ström i många villa områden i nån eller några veckor

så den tanke som tilltalar mig är att bygga off-grid med ved för värmen och sol och vind för el
för det känns mer hållbart att tänka både framåt och även ta vara på äldre tekniker än bara använda elnätet till allt från belysning till värme och att få vatten då ingen kan garantera att framtiden ser ut som idag med ganska så få strömavbrott och ett lågt elpris

sen när det gäller det trådskaparen skrivit mer om så kan jag inte se vitsen med elgolvvärme om man har skog för då skulle iallafall jag elda för värme och ha vattenburen golvvärme med en elpatron i actanken som håller +10C så man har lite grundvärme iallafall när tempen börjar krypa neråt

men det är jag det om jag skulle bygga ett fritidshus med el framdragen men om jag skulle bygga så skulle jag bygga på landet/skogen så lär det inte vara värt att dra in el då utan blir då blir det att göra egen el
 
miry skrev:
det jag tycker man ser när man kollar runt är trender att göra det mer och mer som en villa och alla moderniteter som hör till och då helst ganska så stort med sen tycks några göra raka motsatsen med att bygga med tanke på miljön och att ta det off-grid

så när det kommer till fritidshus som ligger lite utanför samhällen eller även de i med så gör de sig så beroende av el när folk på landet vet att det är inte helt ovanligt att strömmen går och då oftast när det behövs som mest

så jag tycker att man bör tänka på om det händer nått med el så ska man inte stå med skägget i brevlådan och ta att vattenledningar mm fryser sönder och när det kommer tillbaka så får man vattenskador

men det kommer bli ett ännu större problem om det skulle bli utan ström i många villa områden i nån eller några veckor

så den tanke som tilltalar mig är att bygga off-grid med ved för värmen och sol och vind för el
för det känns mer hållbart att tänka både framåt och även ta vara på äldre tekniker än bara använda elnätet till allt från belysning till värme och att få vatten då ingen kan garantera att framtiden ser ut som idag med ganska så få strömavbrott och ett lågt elpris

sen när det gäller det trådskaparen skrivit mer om så kan jag inte se vitsen med elgolvvärme om man har skog för då skulle iallafall jag elda för värme och ha vattenburen golvvärme med en elpatron i actanken som håller +10C så man har lite grundvärme iallafall när tempen börjar krypa neråt

men det är jag det om jag skulle bygga ett fritidshus med el framdragen men om jag skulle bygga så skulle jag bygga på landet/skogen så lär det inte vara värt att dra in el då utan blir då blir det att göra egen el
Punkt.
 
Hmm.:confused:
 
kamilenski skrev:
Hmm.:confused:
Hmm vadå? Var det något oklart?

Har våra svar hjälpt dig något? :)

/Christian
 
Chrissofsweden skrev:
Hmm vadå? Var det något oklart?

Har våra svar hjälpt dig något? :)

/Christian

Allt är klart. Men nu måste jag / vi tänka om på nytt kanske...

För att det ligger nåt i det du skrev tidigare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.