Hej.

Jag kan mycket lite om ventilation så var sådär jättepedagogiska om ni svarar.. Tack!

Vi funderar på att köpa ett 1,5-planshus. Som läget är nu behöver man göra rätt så mycket med det:

Förutsättningar:
Direktverkande el
Självdrag
Kassa fönster från 72.
Ej tilläggsisolerat

Plan:
Nya fönster
Ny fasad plus tilläggsisolera
FTX
Kamin

Husets planritning är som följande bild visar. 115 kvadrat i botten, med 2/3-övervåning och vind på 1/3.

Allt vått ligger för sig, gråmarkerat. Det röda plupparna symboliserar tänkta utsug. Sovrummen ligger på en sida korridoren, utblås markerat med fyrkanter.

Kaminen tänker vi nog ansluta via tillluftskanal där man tar luft från baksidan huset.
FTX-agget är krysset rakt ovanför huvudentrén, dvs i 1/3-vinden.

Så..

Ser det någorlunda vettigt ut?
Skall man ha utblås i socialrummet?
Skall man ha fläkt på kaminen?
Vettigt att ta in luft från öst-fasad, under takutsprång?
Kan man byta ut befintlig imkanalsskorsten och ha "dubbelpipigt" utblås (spisfläkt+utluft separerat)?
Kan man leda ut utluft via kaminskorsten?
 
  • Ytterby värme.JPG
Har du inte möjlighet att ha aggregatet i tvättutrymmet och bara gå ut med uteluft och frånluft till ett vanligt kombidon på utsidan vägg. Och då kommer du lätt åt den befintliga frånluftskanalen som troligen går upp nån huv i snedutrymmet ovanför och då behöver du bara passera korridoren med tilluftsröret. Fläkt till kamin är i de flesta fall onödig .Lägg de 2000 kronorna på värmelagring runt kaminen istället.
 
FTX har många olika förespråkare och sådana som mig som inte ser fördelen, mer än som en väldigt bra värmefördelare för att skapa ett trivsamt inneklimat. I ditt fall är det lite overkill med FTX tycker jag. Extra isolering gör enormt och nya fönster är guld värda. Detta i kombination med luft/luft VP och kamin för att ta topparna och trivseleldning är bättre än de flesta radhus från den tiden ens kommer i närheten av. Ny direktverkande radiatorer (oljefyllda) är även de bidragande till jämnare värme inne.
Spar de pengarna som FTX en kostar till något roligare. FTX är ju ingen värmekälla, men det vet du ju antagligen redan. så du blir ju inte av med dina element med FTX. Dessutom så räcker inte en kamin som värmekälla även om du har FTX, och den är inte avsedd till att värmeelda ett helt hus med. Då finns det andra kraftigare och pelletskaminer som grejar det, men det tror jag inte du har för avsikt att montera in.
 
C
Ser inte vad nya radiatorer skulle göra för skillnad. Oljeradiatorer är iofs bra på så sätt att dom är svalare och varma längre, så man bränner sig inte, utan får som du sa en jämnare värme.

Annars är det generellt så att en elradiator har 100% verkningsgrad, så en ny drar inte mindre ström.

Räkna på allt du vill göra, vad det kostar, och jämför det med att konvertera huset till vattenburen värme, det kanske kan löna sig också.
 
chetah 1 har rätt i det att nya elraddar inte drar mindre ström, men de ger upplevelsen av en jämnare värmeavgivning och därmed en bättre värmekomfort inne. Det som FTX aggregatet har som sin stora fördel. Så med olje radiatorer så kan man, om än bara till en del förbättra komforten åt samma håll som FTX, utan att bygga om hela huset.
 
Tack för svaren.

Angående att FTX kan vara lite overkill.. Ja, det kanske stämmer. Jag tänker ungefär så här:

Fasaden måste bytas -> då borde jag tilläggsisolera när jag ändå håller på (?) -> och även byta fönster för att minska kallras och av kosmetiska/praktiska skäl -> mer isolering och bättre fönster gör huset tätt -> behöver nog mekanisk ventilation då självdraget via fönsterkarmar etc försvinner/minskar kraftigt..

Då kanske det är lika bra att använda sig av värmeåtervinning när jag ändå håller på? Självklart kommer elradiatorerna ändå få vara "grundvärme" samt kaminen fungera som trivselvärme och vid fredagsmyyyyyys.

Jag tänker mig att den allmäna "värmetrivseln" blir bättre av FTX, i kombination med tillförlitlig mekanisk ventialtion.

Är jag snett ute?

Oljefyllda radiatorer kanske kunde vara något, då de som sitter är väldigt varma vid normaleldning.

-------

Om jag skulle, som någon föreslog, använda mig av vattenburen värme i stället samt Luft/vatten-pump - skulle den undertrycksventialtion som denna bidrar med vara tillräcklig att ventilera ett tidigare självdragshus?
 
Tja, det du beskriver är ju inte helt fel, med undantag att det är att lyxutrusta ett radhus.Får du igen pengarna?

Frågan är om det inte hade räckt med mekanisr frånluft i form av utsug via den våta delen ock kök. Jag ogillar fortfarande FTX om man inte ser det som en värmeutjämnare.
 
Om man sparar 5-6000 kwh/år så tar det naturligtvis några år (ca:5)att "tjäna in" växlaren om du har elvärme.Har du värmepump tar det 3 ggr längre tid men värmepumpen kan å andra sidan effektmässigt väljas en storlek mindre. Alternativet är att ,som många gör,minska eller tom stänga av ventilationen när det blir kallt.
 
Havsutsikt skrev:
Tja, det du beskriver är ju inte helt fel, med undantag att det är att lyxutrusta ett radhus.Får du igen pengarna?
Det är inte ett radhus. Jag kanske var otydlig. Huset är en standardvilla, i ett standardkvarter i en lagom stor förort nära en lagom stor storstad..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.