Hur kan det komma sig att Huddinge kommun ska ha tre månader på sig för att handlägga en bygglovsansökan som är totalt kommplet och allt är ritat efter detaljplanens krav???

Jag förstår inte vad dom gör under denna långa tid!!

JAg lämnade in våran ansökan i torsdags och fick då veta att det skulle ta minst en vecka innan ansökan fick en handläggare och ett diarienummer. EN VECKA!!
Nu har man ju inget val men det blir ju en ganska stor merkostnad att bara sitta och vänta i tre månader med räntor på tomten som tickar.

Handläggaren kan ju vänta sig ett och annat samtal från mig under dessa tre månaderna.

Har ni några tips om vad jag kan göra för att vara då förberedd som det bara går när handläggningen är klar?

Träden är borta och berget i dager.
 
Förmodligen så tar det så lång tid för att andra är före dig i kön!! Så länge handläggaren inte hör av sig så beror det på A, ansökan är inte behandlad B, ansökan är under behandling men inga oklarheter finns än så länge. Tänk på att varje samtal tar tid som istället kan läggas på att behandla ditt ärende.

När bygglovet är klart så ska du göra en bygganmälan och ha byggsamråd. Du kanske kan boka in det redan nu?
 
Hej

Vi fick vårat bygglov i Huddinge nu i juni månad det tog inte mer än tre veckor, men vi var uppe redan innan vi köpte tomten och pratade med kommunen så de hade klart för sig vad som skulle ske, och detta sparade nog oss en massa väntan.

ps.mycket trevligt folk på Huddinge kommun.ds

/Micke
 
Micke: Vad talade ni med dom om innan ni köpte tomten?
Jag var uppe på kommunen och lämnade in bygglovsansökan med alla tillhörande dokument, och fick förklarat att dom tillämpade ett kösystem och att dom måste ta de ansökningar som ligger före min innan dom behandlar min, låter i och för sig logiskt...

Men vad fick du för tidsuppskattning när du lämnade in din ansökan??

Visst är det trevligt folk på byggnadsnämden.
 
Gissningsvis så har du lämnat in under slutet eller direkt efter deras semester, då finns det sannolikt en stor hög med ansökningar som hopats under semestern.

För att påskynda ärendet så kan du redan nu lämna in en bygganmälan, och se till att ha en kvalitetsanvarig anmäld. Vår handläggare (i Stockholms kommun) var väldigt bra och sammarbetsvillig, men började överträffa mina förväntningar när han fick klart för sig att jag hade en riktig KA utsedd (annars är det tydligen vanligt att man försöker få vara det själv vid ombyggnad). Din KA borde kunna se om där finns några andra tillstånd man bör gå in med tidigt också (ex. anslutningar, byggel osv.).
 
KA är redan utsedd och vi hade ett långt möte tillsammans där vi gick igenom anökningen och kompletterade med alla handlingar han kunde komma på. Så bygganmälan är redan klart.

Så du tror att detta bör korta av handläggningstiden?

Jag har också för avsikt att söka ett separat marklov så att jag kan börja med markarbetena innan bygglovet är beviljat. Behöver jag ett förhandsbesked då??
 
Det kortar nog inte ned tiden för bygglov så mycket, men efter att du fått bygglov så skall bygganmälan behandlas, och vill det sig illa så kan den ta lika lång tid. Om man då påbörjat processen, och kanske kan få viss parraellitet så minskar du ju den totala tiden.
 
AndWid:

Den tomten vi hade hittat var på 1000kvm och dettta är minimum på tomter i Glömsta, då med byggrätt på 150kvm i två plan. Vi köpte tomten privat så jag var uppe på kommun och kollade upp så det inte skulle bli några problem med byggrätten vilket det blev när vi började kolla upp var vi skulle ställa huset. Då blev det till att stycka om tomten en gång till för säljaren eftersom att det var prick mark på 12meter. Då blev det några vändor till kommunen innan detta löste sig så de visste att allt var grönt när vi kom med bygglovet.

Nu har vi 1100kvm tomt och kan använda hela byggrätten om vi vill!

/Micke
 
när jag lämnade in våra ansökningar här i Nynäshamns kommun sade en tjej där att det var 2-3månaders handläggningstid. Vårt lov tog 3 veckor ca dock.
Då ringde jag efter 2 veckor och kollade, då sa snubben att om det var bråttom kunde han ta det på direkten:)

Så ring och ligg på, tjata lite så går det nog snabbare...
 
Jag lämnade in mitt bygglov i fredags 19:e aug och fick det godkänt den 22:e aug. Dvs 1 dags handläggning! Tacka vet jag Hässleholms kommun!!!

Och ja det gällde nybyggnad utav ett nytt hus med garage i gällande detaljplan!

 
Tänk om de hade haft 3 månader i kävlinge det hade varit bra. Vi har lämnat in om ombyggnad av huset i månadsskiftet januari/februari och det är inte klart än :(

Grannen fick vänta 6 månader på bygglovet för sitt uterum. En släkting i samma kommun fick vänta 8 månader på sitt bygglov till uterummet.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.