Hej!

Har ett hus med mekanisk till/frånluft. När vi flyttade in sänkte jag fläkthastigheten ett tag under vintern (provade att vara dumsnål), detta resulterade med att jag fick ret/torrhosta. När jag äntligen förstod sambandet återställde jag till ursprungligt effektläge på fläkten och vips så slutade jag hosta.
Nu har vi bott i huset i 5år och jag har börjat hosta igen fastän fläkthastigheten är oförändrad. Hostan har jag endast när jag ligger i sovrummet. Har skruvat upp ventilen för att öka tilluften till sovrummet men problemet kvarstår.
Har ett annat problem som är att jag tappar trycket i radiatorsystemet (fanns när jag köpte huset), fyller på vatten ca 3-5ggr per år. Radiatorsystemet består av expansionskärl ca 5liter och Cu rör, vattnet är snudd på klart/transparant.
Lägger man ihop 1+1 blir jag orolig över att det är en vattenläcka i radiatorsystemet någonstans i sovrummet. Ytligt kan jag inte se något särskilt i sovrummet. Har krypt i grunden och sett en antydan till en liten nyansskillnad på svart i ”trossbotten” under sovrummet.

Villan är av modell krypgrund byggd -90.

Är sambandet troligt?
Är det rivning underifrån som gäller för att konstatera om läcka finns?


Mvh Anders

PS: Kan man göra pengar på känslig mögelnäsa?
 
Förslag: kontakta en fuktutredare, där du inte kan komma åt för att okulärt se problemen kan utredaren borra hål o stoppa ned instrument för att se om det ger fuktutslag. Sedan går man vidare.
Ju tidigare desto bättre är väl alltid ledordet, sura pengar initialt men du sover bättre genom att veta.
Du som bor i Uppsala, kontakta Bjerkings. Ett välrenommerat företag.
 
UppsalaAnders skrev:
Hej!

Har ett hus med mekanisk till/frånluft.
jag skulle i första taget byta filter och rensa ventilationskanaler.....

Ta bort golvlist där radiatorrör är dragna och sniffa - kanske syns/luktar där? En golvlisten är lätt att återställa.
Att öppna nerifrån och se hur isoleringen och reglar ser ut är också en bra idee. Försök gissa vart radiatorrören går och börja där ....
gaia
 
Tack för de snabba svaren.
Jag har ikväll tagit ned en trossbottenskiva, där fanns varken mögel eller fukt, det gladde mig.
Gick sedan lös på FTX aggregatet (från/tillluft ventilationen). Jösses att det kan vara så smutsigt. Undrar hur stor begränsningen varit i cirkulationen pga av att "fläkt bladen" varit snudd på osynliga pga smuts?
Kan det vara så att rethostan beror på att jag har för torr luft inne RF36% (i kombination med att barnen hoppar i sängarna)?

Önskar en trevilg kväll till alla pigga forumläsare.

/Anders
 
Hemmakatten
Du kan anlita en ventilationsfirma för en professionell rengöring av kanalerna. Dessa kommer du inte åt själv, och kanalerna lär vara lika smutsiga och äckliga som som själva aggregatet. Firman mäter och ställer dessutom in systemet på en optimal ventilation i de olika rummen. Det är viktigt att ni har tillräcklig luftväxling för att må bra.

Om du har ett FTX-aggregat så har du ju också en värmeväxlare (X:et) och ett antal filter som skall bytas med jämna mellanrum.

Visst kan en låg luftfuktighet försämra din rethosta, men den stora boven måste garanterat vara det smutsiga ventilationssystemet.
 
Hostan är nu borta efter rengöring av aggregatet. ska ändå anlita en firma för rengöring av kanalerna.

Tack för svaren
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.