Har en större installation med avfuktare i serie med en fläks som blåser luft genom en värmeväxlare hemma, avfuktaren har jag ingen nytta av utan den har jag nu ruvit ut.

Kvar har jag en fläkt från Airflow (www.airflow.co.uk) 90G2WL/6, bifogar datablad. Jag var tvungen att riva ut allt vad heter motorskydd och underspänningskydd då detta var huvudsakligen kopplat för trefas matning av avfuktare med fläkt.

Nu har jag kvar 4 tåtar att leka med: nolla, fas och två sladdar från det inbyggda termiska skyddet i motorn. Motorn är ju i grunden en trefas som med konding över två faser nu drivs med en fas, kommer färdigt från tillverkaren så det behöver jag inte bry mig om så mycket.

Vad jag vill göra är att koppla in motorskydd som varvtalsreglering, motorskydd hittade jag ett hemma som går att ställa mellan 1.5-10A för trefas. Antar jag kan avnända det och koppla faserna i serie över det, några invändningar på detta? Vet inte om jag måste använda det inbyggda skyddet? Skulle kunna koppla det i serie med matningen men vet inte om det är tillräckligt som skydd.
Men hur skall jag koppla in varvtalsstyrning av den här motorn, är det bara en spänningsreglering typ dimmer eller vad är det som behövs? Och om man varvtalsreglerar kommer då inte driftströmmen bli lägre och motorskyddet blir feldimensionerat? Skall den kopplas in innan eller efter motorskyddet?

Hoppas att någon kan klargöra lite för mig.
/Calle
 
Enligt databladet som du skickat är ju motorn enfas. I vart fall skall den matas med 230 V.
Varför vill du ha motorskyddet om motorn har inbyggt skydd? Har aldrig hört talas om att man kan använda 3-fas motorksydd för enfas motorer.
Kolla med en ventilationsfirma ang don för vartalsreglering. En vanlig dimmer tror jag inte funkar.
Har själv en enfasfläkt på vinden för ventilation och till den finns inget motorskydd och vartalsregleringen är en dosa med vred som sitter i köket. Kommer från Alig ventilation: http://www.ventilationsbutiken.se/i...&category_id=08f1ac65f139e9b5ecfa435e3634d428
 
Motorn i sig är inte enfas men den är kopplad för att drivas med enfas. Den har inget inbyggt motorskydd den har dock en krets inbyggd som bryts om den går varm men det är upp till mig själv att välja hur den skall kopplas in eller inte i systemet. Om man lägger den i serie med matningen så kommer den att bryta matningen om motorn blir varm men den kommer då att starta automatiskt om den svalnar, kanske inte att rekomendera.

Men jag skall kolla på lämplig trafo eller tyristor, vet dock fortfarande inte om den skall kopplas in innan eller efter ett eventuallt motorskydd. När måste man ha motorskydd? Vad säger lagen?
 
Motorskydd ska man ha om man inte "övervakar" motorn hela tiden som tex arbetar vid den. Har man en termokontakt i motorlindningen sätter man lämpligen en kontaktor med start och stopp knapp den bör inte starta ha automatisk omstart om den löst ut utan man bör manuellt starta om sedan man kontrollerat varför den har löst. Hastighetsregleringen sätter lämpligen efter kontaktorn så att den inte påverkar spänningen som styr kontaktorn. Att lägga termokontakten i serie med motorlindningen brukar inte vara så lyckat för oftast tål inte termokontakten den ström som motorn drar. Som hastighetsreglering används med fördel en trafo för motorer som man kan ställa om eller en "dimmer" för motordrift.
 
Är det verkligen en bra idé att reglera med transformator? Jag vet inte hur man brukar göra med små fläktar, men generellt blir en asynkronmotor mycket varm om man reglerar hastigheten genom att sänka spänningen. Värmeutvecklingen ökar markant samtidigt som kylverkan minskar. Om någon som vet säger att det går bra så lägger jag mig, men annars skulle jag känna på motorn hur varm den blir efter en stunds drift. Frekvensstyrning kanske är overkill för denna tillämpning. Det är annars min uppfattning om vad man bör varvtalsstyra en asynkronmotor med.

Erik
 
Läste inte datablad innan jag skrev men en enfas fläkt som drar max 1,7 A skulle jag styra med en motordimmer.
 
Jag lägger mig. Jag har mest hållit på med motorer till hissar, och där är det både högre krav på precision och högre effekt vilket leder till mer värme.

Nu frågar jag av intresse. När motorn går med hög eftersläpning så ökar ju vridmomentet med ökat varvtal. Fungerar det att reglera en fläkt med transformator eller dimmer eftersom erforderligt moment för att driva fläkten ökar ännu mer? Om en hissmotor skall varvtalsstyras med tyristorstyrning (vanligt för 20 år sedan) så krävs återkoppling av varvtalet med pulsgivare eller generator.

Ursäkta att jag ställer frågor som inte berör ursprungsfrågan, men den är väl redan besvarad?

Erik
 
Två följd frågor:

1) Finns det motorkontaktor för enfas? Någon som kan rekomendera någon?

2) Läste någonstans att man inte skulle använda en motordimmer om det var en trefas motor. Detta är en ju en trefas som är D-kopplad som en enfas, har det någon betydelse? Eller kan man se den som en enfas när den är kopplad så?

Calle
 
Alla kontaktorer med 230 V spole är lämpliga, vid enfas använder man bara en "kontakt" för motorströmmen sedan använder man en kontakt för spolens hållström.
Små fläkt och pumpmotorer för enfas brukar vara trefasmotorer som kopplats för enfas med hjälp av en kondensator. Så du kan betrakta den som enfas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.