Efter att ha googlat runt på tips ang. isolering verkade det vara en god idé att registrera sig på detta forum då här verkar finnas mycket kunnigt folk.

Mitt problem är väl egentligen att jag har tummen mitt i handen och borde kanske bo i hyreslägenhet:blushing:

Hursomhelst, har en liten 1,5planskåk på 85 kvm byggd 1954. Uppvärmningen sker endast genom vedeldning ännu så länge, men så snart ekonomin tillåter ska en luft/vattenväxlare monteras. Isoleringen på vinden är i det närmaste obefintlig, kanske 5cm kutterspån i bästa fall. Detta gör att vi får elda mycket i onödan för att hålla värmen, trots acc-tank.

Så här långt har jag räknat ut att jag ska med hjälp av reglar och exempelvis masonitskivor skapa en luftspalt närmast yttertaket, hela vägen från takfoten och en bit upp över isoleringen som kommer att ligga på den plana delen av innertaket på vinden.

Fukt/ångspärr i form av ett plastskikt används i vissa fall, finns många bud på i vilket "lager" den ska monteras. Verkar hursomhelst väldigt klurigt att få dit då avståndet mellan inner- och yttertak är takstolens tjocklek, d.v.s. ca 10 cm.

Nästa bekymmer är utrymmet under snedtaken, finns inga inspektionsluckor dit vilket skulle innebära att det skulle gå i ett antal kubikmeter lösull om man börjar fylla på uppifrån.

Dessutom, då avståndet mellan inner- och yttertak är så litet (kanske aldrig är mer än 10cm?) gör det någon nytta att isolera där?

Så, hur gör man? En variant hade ju varit att riva innerväggar och tak på övervåningen och börja om därifrån, men det känns kanske lite drastiskt?
 
Gör rätt och isolera från utsidan? Slipp få mögelvind på köpet!

www.thermisol.se
 
Hade jag varit du, och inte hade planer på att lägga isolering från utsidan, hade jag lagt på t.ex. Ekofiber ovanpå kuttret i ett lager på 15-20 cm. Fördelen är att det beter sig på samma sätt som kutterspån vad gäller förmågan att buffra fukt genom att det är hygroskopiskt. Därför kan man klara sig utan ett tätt ångmembran som många gånger kan vara svårt att få till i efterhand. Ska du använda mer fuktkänslig isolering som t.ex. glasull så bör du ta bort all befintlig isolering, få dit ett tätt ångtätt membran och sedan isolera ovanpå detta.
 
frhe skrev:
Hade jag varit du, och inte hade planer på att lägga isolering från utsidan, hade jag lagt på t.ex. Ekofiber ovanpå kuttret i ett lager på 15-20 cm. Fördelen är att det beter sig på samma sätt som kutterspån vad gäller förmågan att buffra fukt genom att det är hygroskopiskt. Därför kan man klara sig utan ett tätt ångmembran som många gånger kan vara svårt att få till i efterhand. Ska du använda mer fuktkänslig isolering som t.ex. glasull så bör du ta bort all befintlig isolering, få dit ett tätt ångtätt membran och sedan isolera ovanpå detta.

Innebär det att jag inte ska isolera snedtaken, räcker det alltså att isolera vindsgolvet?
Eller ska jag bygga vindavledare och få dit så mycket exempelvis Ekofiber det går mellan innertak och vindavledare?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.