Har för två veckor sedan köpt ett hus 1 1/2plan får 1909. Det visade sig att syllen var slut på sina ställen och huset lutade kraftigt här och var.
Nu står huset på ny syll och är rakt men mycket av golvisoleringen är borta och det drar kraftigt.

Det enda rätta kände jag och sambon var att gjuta igen torpargrunden i halva huset samt bygga om farstun till badrum och tvättstuga.

Problemet vi har är vad vi ska ha för värmekälla.

Idag har vi:
Kakelugn
Vedspis
Elelement.

Vill ha:
Golvvärme el eller vatten?
Kanske luftvärmepump.

Har också möjlighet att ta med mig panna samt pelletsbrännare från vårt nuvarande hus som skall rivas av komunen i april.

Då vi har stor älvtomt med ravin vik och en liten å så har vi väldiga möjligheter till jordvärme osv... 10 445kvm

Har hört att golvvärme och luftvärmepumpar kan slå ut varandra. Att golvvärmen lägger av då den tror att det är varmt.

Hur skulle ni gjort?
Vad blir billigast att installera
Vad blir billigast i längden?

Vi har så många alternativ i huvudet så vi kan inte välja.
Hjälp oss.:)

MvH Magnus
 
När du skriver =

"Idag har vi:
Kakelugn
Vedspis
Elelement."

Har du vattenburen värme? dvs till element? så bör du fortsätta med det. Absolut bäst på en lång sikt!

Hur stort är huset?
 
Om ni skall skall köra med golvvärme skall det vara vattenburen. Då kan ni välja vilkan värmekälla ni vill i framtiden. Ni bor i Dalarna och jag vet inte hur kallt det blir på vintern där men det kan vara så att ni måste köra med Berg/markvärme för att det är för kallt för luft/vatten.

Jag har även sett vattenmantlande vedspisar (som ser trevliga ut). En stor acctack och så kan ni elda och köra det med golvvärmen och när värmen från elden är slut tar vämepumpen över.

Billigast att installera är en luft/luft värmepump. Dyrast är mark/bergvärme.

/N
 
Älvtomt? Har ni vatten hyfsat nära huset så kan en sådan värmepump vara bästa alternativet.

Gissar på att huset är hyfsat stort och tveksamt isolerat. Eftersom ni har eldningsbara värmekällor redan på plats och troligen hyfsade priser på ved så behöver en värmepump bara dimensioneras för 85-90% av max värmebehov.

Pellets
+billigt att installera på befintlig panna
-osäker prisbild framöver. Många pelletspannor numera i landet
-omfattande hantering och underhållsbehov

Elvärmegolv.
+lätt att reglera och köra vid behov.
+hög komfort
+låg investering om man ändå skall lägga golv.
-3 gånger dyrare att köra än en värmepumpsbaserad lösning

Luft/Luft värmepump.
+Ekonomiskt svårslagen
+Utmärkt för öppna planlösningar eller där man vill kunna hålla en lägre temperatur vanligen och höja då och då.
-Låter något
-Värmer bara vid ett ställe, sämre om man har flera olika rum
 
Din fråga saknar en parameter, vad är värt att i just ditt hus att investerai? Dvs, är det ett attraktivt område så att en berg/mark VP anläggning höger husets värde? Kommer ni att bo kvar här länge, då kan det vara "värt" att investera lite mer för egen komfort. Har ni råd att investeri det dyrare alternativet, för att sedan bo billigt?

Billigt kort sikt luft/luft + elda på i div spisar och ugnar.

Komfort på lång sikt VP med sjö/berg eller jord värme. Du kan elda när du tycker att det är roligt och mysigt istället för att måste för att inte frysa. Du kan åka bort, det fryser inte.
 
Det havsutsikt skriver är viktigt. Men ni har väldiga möjligheter att hämta värme ur älven till en markvärmepump. Det är en lägre investering än bergvärme med samma effektivitet.

Men att ni ska lägga vattenburen golvvärme oavsett är det ingen tvekan om, gör man inte det så ångrar man sig.
 
Definitivt, eftersom ni ÄNDÅ ska gjuta hela golvet, så lägg för tusan ner vattenburen golvvärme när ni ändå håller på. Det är en så liten extra kostnad i sammanhanget så det är inte att fundera på.

Hur ni sedan ska värma vattnet i golvslingorna, det kan ni fundera & ändra på tills ni dör av hög ålder, men att lägga ner vattenburet efter att ni gjutit färdigt är betydligt svårare & dessutom kostsamt.
 
Tackar för alla förslag. Mycket man själv inte tänkt på.

Vilken värmekälla vi än väljer kommer slang till vattenburen golvvärme gjutas in. (har gratis slang)


Har också funderat på om det går att bygga om kakelugnen som vi har till vattenmantlad? Sett att det går att köpa nya men vill ju ha den som vi har, Den är "ett" med huset.
Den skulle med lätthet klara av att värma upp golvvärmen. Visst att man får elda för att få varmt golv men man kan alltid kompletera med elpatronstjofräs till golvvärmen.

Ang att lägga slinga i älven har jag hört att några i byn fått problem. Då den inte ligger helt stilla pga vattendrag har den skafts sönder.

Känner efter 4år med pellets att det inte riktigt är något för mig. Det har fungerat klockrent och ganska billigt, men jag kan inte kolla på elden. Där försvinner det roliga man annars får när man eldar.

Då vi tänker bo här hela livet vill vi självklart ha något otroligt bra och billigt i längden men då det är brist på jobb inom gruvindustrin har jag ingen fast fet lön varje månad längre. Så det får inte kosta för mycket samtidigt som man i framtiden vill ha möjligheter att fixa t.ex berg/jord/vatten-värmepump
 
Jordvärme måste ju ändå vara det mest attraktiva för framtiden..särskilt som ni har gott om plats att gräva ner slingorna på.
 
Hej. Min spontana tanke är att ni vill behålla den gamla stilen på huset eftersom det är 100 år. Om ni har källare kan man ha en panna med acctankar där, men jag förstod det som att det inte var källare. Du nämner att ev bygga om kakelugnen till vattenmantlad, vet ej hur mycket jobb det är men det finns kakelungspannor, altså en kakelugn som rymmer ganska mycket vatten och inte bara är vattenmantlad. Då behåller du stilen samtidigt som du får lite mer vattnevoym. tror man kan koppla ihop den med solfångare också, då örsvinner dock stilen...
 
En kakelugnspanna kostar fantastiska pengar. Du får en värmepump installerad för samma mängd.

Att bygga om en gammal kakelugn till vattenmantlad är naturligtvis görligt, men ett ganska omfattande projekt med mycket special och ett extremt värmetrögt system.

I bygget ni håller på med skall ni naturligtvis lägga golvvärme.

Har ni en stor öppen planlösning (inte så troligt i ett hus frän 1909) så är en luft/luft värmepump med elgolvärme i badrum rätt lösning.

Är du hemma hela iden och trivs med att sköta elden är det ni har idag ästa lösningen d.v.s ved med elvärme som stöd i mindre rum.

Annars så är det ett vattenburet system ni skall ha. Jag förordar värmepump eftersom de är så pass smidigt, höjer husets värde och är energieffektivt. Eftersom ni ändå kan tilläggselda de kallaste dagarna blir systemet relativt litet. (Vet ju inte hur stort husets värmeehov är)

Kan ni ta vatten från älven är det billigaste sättet att köra värmepumpen på.
 
golvar skrev:
Har också funderat på om det går att bygga om kakelugnen som vi har till vattenmantlad?... Den skulle med lätthet klara av att värma upp golvvärmen.
Ja, klart det går (fast kan bli bökigt). Tänk dock bara på att du i vilket fall måste elda mot en acktank, inte golvet direkt (inte skönt med golv på 50-80C...)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.