Har flyttat till ett gammalt hus och det värms av ett gammalt självcirkulationssystem med en Norah 315 som panna. Mitt problem är att det inte finns någon termometer på själva pannan utan bara på returvattnet vilket gör det komplicerat att undvika att pannan kokar.

Jag undrar om det går att montera en termometer där det ska sitta en dragregulator, bifogar bild.
Norrahammar_Norah_315.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är ganska borta på det här med vedeldning och vattenburen värme som ni kanske förstår, är tacksam för svar. :blushing:
 
Visst går det att mintera ett dykrör med en termometer men systemet måste tappas ur.
 
Finns det ingen plats att montera en anliggningstermometer nära pannan?
 
bax skrev:
Finns det ingen plats att montera en anliggningstermometer nära pannan?
Väldigt trångt, fick en av far som jag försökte montera på röret för "utgående vatten" men det finns ingen möjlighet att få runt fjädern. Har satt en mitt på systemet där elpatronen sitter men den visar ju ändå ganska låga siffror.
 
En cirkulationspump minskar risken för kokning, gärna styrd av anliggningstermostat, annars tror jag att du kommer lära dig hur hårt du kan elda när du väl bott där ett tag.
 
bax skrev:
En cirkulationspump minskar risken för kokning, gärna styrd av anliggningstermostat, annars tror jag att du kommer lära dig hur hårt du kan elda när du väl bott där ett tag.
På 80-talet så byttes det till termostater på radiatorerna samt installerades elpatron och cirkulationspump så det finns redan, dock kanske man kan undra om det är dags att byta ut c-pumpen mot en ny. Hur märker man om den gamla har sett sina bättre dagar?
 
strumpa skrev:
På 80-talet så byttes det till termostater på radiatorerna samt installerades elpatron och cirkulationspump så det finns redan, dock kanske man kan undra om det är dags att byta ut c-pumpen mot en ny. Hur märker man om den gamla har sett sina bättre dagar?
Hjälper nog föga att bara byta cirkpump..Komplettera med en acktank o laddpump till den så kan du elda hårdare utan kokrisk.:)
 
knekten skrev:
Hjälper nog föga att bara byta cirkpump..Komplettera med en acktank o laddpump till den så kan du elda hårdare utan kokrisk.:)
Det är något jag överväger, men problemet är var man ska trolla bort acktanken. Hittills tycker jag det funkat skapligt i vinter utan acktank. Eldar morgon och kväll (inte så jobbigt när pannan är i köket) och har en liten grundvärme på via elpatronen när det blir lite längre mellan eldningarna. Fast då accepterar jag att det är 17-18 grader ibland.
 
strumpa skrev:
....dock kanske man kan undra om det är dags att byta ut c-pumpen mot en ny. Hur märker man om den gamla har sett sina bättre dagar?
Jag vet inte. Men om pannan kokar och pumpen funkar så borde returtempen vara väldigt hög efter ett litet tag, när kokvattnet nått runt i systemet.
Bara det faktum att pannan kokar väldigt lätt tycker jag tyder på att pumpen inte funkar.
Morsan och Farsan har en sån panna som du och det börjar "klonka" efter ett tag när dom eldat i den, det är början på kokningen. Då slår dom på pumpen (manuellt) och det tystnar direkt. Det är därför pumpen borde styras av termostat, då kan man inte glömma starta den, och den stoppar när det inte längre finns nåt varmvatten att skicka runt.
Hur gammal tror du pumpen är? Märke? Typ? Färg?
 
Skickar med ett par bilder på pumpen om det kan hjälpa. Jag tror som sagt att den har installerats när de mekade med systemet på 80-talet (självcirkulationen blev nog betydligt sämre efter det). Pumpen går för jämnan.
cirkpump_1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

cirkpump_2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag skulle nog byta den där, eller iallafall låta en rörkrökare titta till den.
 
En liten uppdatering. Har nu testat att koppla ur cirkpumpen för att testa vilken skillnad den gör. Döm om min förvåning då det funkar bättre när den är urkopplad! Pannan kokar ungefär lika lätt men jag får ut mer värme i radiatorerna. Skönt att veta att man är oberoende av el för att få värme d^_^b

Hur som helst så blir det nog en ny pump när denna eldningssäsong är över. Antar att man får högre verkningsgrad i systemet då?
 
Verkningsgraden blir kanske marginellt bättre.

Har de satt pumpen bak-o-fram?

Jag har en likadan panna, det var en smart idé att sätta termometern där. Använder inte dragregulatorn.
 
Va bra att det blev lite bättre.
En ny pump gör nog susen.
Jag skulle tro att den gamla är trasig och snurrar "i tomma intet" och bara bromsar självcirkulationen.

Där är ju avstängningsventiler på ömse sidor om pumpen. Ett byte borde ta bara 1-2 timmar om man har rätt data och mått på pumpen, och man behöver inte ens tömma systemet.
 
-MH- skrev:
Jag har en likadan panna, det var en smart idé att sätta termometern där. Använder inte dragregulatorn.
Nej, dragregulatorn bör man passa sig för med en sån här gammal kökspanna, enligt sotaren och min murare. Om man inte vill koka tjära förstås :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.