Skall bygga altan nu och funderar på om det är något särskilt man skall tänka på (förutom varma kläder).

tex.
Skall man slå ihop trallbrädorna? (det är ju i regel torrare luft).
Vad skall man ha för ändstolpar?
Mvh/Magnus
 
Torra varma kläder och varm glögg!!!

Man ska alltid lägga trallplank mot varandra, ingen springa för det blir det iom att bräderna torkar på sommaren...
Ändstolpar? Tryckt ska det vara, sen dimension bestämmer man själv vad som ser bra ut gentemot vad man har för övrigt.
Det är vad jag har för åsikt ialla fall...mvh Pelle
 
MicklarPelle skrev:
Torra varma kläder och varm glögg!!!

Man ska alltid lägga trallplank mot varandra, ingen springa för det blir det iom att bräderna torkar på sommaren...
Ändstolpar? Tryckt ska det vara, sen dimension bestämmer man själv vad som ser bra ut gentemot vad man har för övrigt.
Det är vad jag har för åsikt ialla fall...mvh Pelle
målat räcke?
ej tryckta stolpar.....
 
Absolut så tätt som möjligt nu på vintern, (om det gick, skulle jag pressa ihop det).

Min något irriterande erfarenhet, men som troligtvis kommer att bli bra vad tiden lider är följande:
Huset köptes med en del av altanen/balkongen färdiggjord. Jag fick frågan av snickarlaget precis i slutveckan om det var ok att de spikade altanen. Nja sade jag, men då hade jag fått metala den tid som det kostade mer att skruva och skruven. Ja kör spikat då sa jag. Vips så var altanen färdig, tog väl max 4 timmar för ca 50 kvm med spikpistol. Snickarna hade lagt trallbrädorna kant i kant mot varandra och det såg ok ut.
Första vintern kom och alla brädorna svällde, hela altanen såg ut som det var enkupigt tegel, eller hängrännor som låg på däcket. Allt vatten stannade kvar och låg i de dalarna som bildats när trät trycktes ihop. Jag var grymt missnöjd.....
Så var det dags för etapp 2 i somras, nu skulle jag minsan vara lite bättre än snickarna. Jag la hela altanen med ca 2 mm springa, för det var torrt virke. Nu i vinter så är även det helt tätt, dock inte med samma spänning i däcket.

Slutsats, ska du lägga på vintern, även om du lägger dikt an så kommer du troligtvis att få rejäla springor till sommaren. Slutsats2 snickaren var inte helt ute och reste, blir nog perfekt till sommaren, trät tenderar ju att torka isär mer och mer för varje år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.