Andreas1979 skrev:
På hitachin finns det ju en kortare spak till skyddet att använda tillsammans med utsuget
Den hade jag missat:surprised:, det var inte förrän häromdagen jag behövde utsuget, men det får jag kolla på då.
 
M
mattiasp skrev:
Jag tycker att det mesta finns skrivet i inläggen 14-20 i den här tråden. Festool TS55 är utan tvekan en vassare sänksåg, men den är värdelös att kapa reglar med. Mafellen är en mycket trevlig kompromiss. Mafellens vinklingsskala stämmer på graden när och djupskalan är OK. Inte som Festools, men inom +- någon millimeter. Som vanlig handcirkel tycker jag att den är mycket trevligare än Hitachi C6BU, även om Hitachin har en bättre klingskyddsspak.
Njae, förutom #22 och ett par enstaka andra där svaren är mycket precisa. ex:

#14: "Nackdelarna är att det är en sämre sänksåg än ts55 rent generellt"

#17: "På det hela taget tycker jag att den inte var så långt från en Festool sänksåg"

#26: "Festool TS55 är utan tvekan en vassare sänksåg"

Festool/Mafell är mycket pengar för mig och jag behöver så mycket precis information som möjligt för att ta steget och välja en av dom iställer för tex en Hitachi C7BU2 eller Makita 5703 tillsammans med en såglåda och ett MFT liknande bord. Nära 100% av de sågsnitt jag tror jag komer att göra är:
- mer snickeri än bygg
-mer "skiv-material" än "brädor"
-snittlängder under 1250mm
-mest 90° snitt

För att kapa reglar med en TS55 borde väl en såglåda fungera bra om man nu bara har en cirkelsåg?
 
För de arbeten du nämner tycker jag att en sänksåg verkar vettigast. Självklart går det att såga reglar med en sänksåg, men du måste hålla på och klydda med skenan. Sänksåg på fri hand är opraktiskt och sänksågar är generellt lite klumpigare än handcirkelsågar. Sänksågar finns från Festool, Makita, Mafell, Dewalt och möjligen fler som jag inte har koll på.

Mafell KSP 55 är en såg som man har när man bygger hus. Det speciella med den är att den även är lämplig när man kommer till inredningssnickerierna. Bara för att se om det går tänker jag försöka mig på taklisterna med Mafellen, men jag har inte riktigt kommit dit än i det pågående projektet. Tanken är att såga compoundsnitt med baksidan uppåt. Bara för att visa att det går! Dessutom slipper man en massa sågspån som min GCM8s inte kan samla upp.
 
M
Ok, tack mattiasp!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.