Det kanske inte är kostnadseffektivt att göra något mer sofistikerat, men medge att det är lite Hedenhös att dra N1XV 5G1.5 för att styra lampor till och från år 2010 när världen är full av trådlösa mojänger..

År 2030 kommer du att titta tillbaka och undra HUR tänkte jag egentligen.. ;)
 
Mikael_L
mycke_nu skrev:
För att gå tillbaka till kabelkanalerna.. Om du tänker belasta ansamlade kablar i kanal hårt och länge, vilket förefaller vara fallet, bör man räkna på kabeldimensionerna.
Det blir nog inte kabelkanaler, sen blir det antagligen inte så stor kontinuerlig belastning, då planen är att klara sig med 3x16A huvudsäkring. :)
(Men nu kan man ju inte tänka så, anläggningen måste ju vara säker även om man byter huvudsäkringar och plötsligt börjar belasta kontinuerligt ;))


EKKJ under dörrfodret: Tycker nog att det där är direkt olämpligt, en vacker dag kommer din fru att hänga upp en blomkruka där och då säger det pang.

Man får inte lägga kabel fast i vägg, den skall ligga löst så den kan röra sig om det kommer en spik farande. Inte för att en EKKJ skulle göra det, men i alla fall. Sedan tycker jag att en kabel antingen skall ligga väl skyddad djupt inne i en vägg, ELLER väl synlig. Inte varken eller. Vill du prompt ha kabeln där så lägg ett spikskydd i stål över den.
Nu har jag dratt den i VP-rör, men du har rätt i att ett stålskydd är den betydligt säkrare, jag kanske gör om det, ska fundera lite.
Hade min ABL-behörige kompis gjort det hade han bara klamrat EKKJ'n under fodret utan vare sig rör eller nåt. Iaf föreslog han det när jag frågade.
Det är som vanligt, man kan lägga sig på ett flertal olika nivåer.
 
Mikael_L
mycke_nu skrev:
Det kanske inte är kostnadseffektivt att göra något mer sofistikerat, men medge att det är lite Hedenhös att dra N1XV 5G1.5 för att styra lampor till och från år 2010 när världen är full av trådlösa mojänger..

År 2030 kommer du att titta tillbaka och undra HUR tänkte jag egentligen.. ;)
Roligt att du skriver så, för precis innan jag skrev mitt inlägg satt jag här och sa "Sen kan man ju köra trådlöst också, men det tycker jag känns så rackligt, och sen blir det en massa små batterier och sånt skit, som ska bytas osv" ... ;)
 
Jag tänker så här..

En lampa dra idag ca 11 W, dvs 0.047 A. En matning med denna kapacitet finns med ALL SÄKERHET redan i garaget. Att då dra 5x1.5 mm2 = 7.5 mm2 koppar känns som ett visst slöseri med jordens och husägarens knappa resurser när allt som verkligen behövs är en (trådlös) logisk signal som säger tänd eller släck.
 
Den där anslutningsplinten med brickor på bilden.

Jag ska koppla in min 5G6-kabel som går till garagets central. Var köper man dessa brickor? Gärna i Sthlm norr/västerort.

I mitt mätarskåp är det 15 mm avstånd mellan M5-bultarna som brickorna ska sitta på.

Och var köper man de små gula skydden som sitter på fasskenans "gafflar" i normcentral på de "extra" platser där det inte sitter dvärgbrytare?

/Stefan
 
Gäller alltså brickorna på bild i inlägg #21.

Jag tänkte fiska upp dem på väg hem från jobbet.

Ni som är rackarns alerta, ingen som vet var man handlar dessa 2 prylar?

/Stefan
 
Hjälp!

Jag lyckades inte köpa prylarna igår. Så jag vidgar frågan lite.

Vet någon var jag köper sakerna (oavsett geografi)?

/Stefan
 
Mikael_L
Undrar om detta är vad du söker:
22 706 28 Tryckbricksats Al/Cu komplett för AL 50mm2 75,00/st
http://www.expressel.se/group.htm?category_id=7649

Men då var det det här med koppar vs alumium.
Jag är inte helt säker ifall detta är rätta brickan, eller om du ska hitta en för endast Cu ...?
 
Du ska ha en bricksats för CU, inte den som länkas ovan. Kolla med tillv av ditt mätarskåp. Gaffelskydden finns hos vilken elfirma som helst..
 
Jepp, hittat brickorna hos Eldon.

De heter OCC15-10 (som passar till mitt skåp, det fanns i lite olika dimensioner).

E-nr saknas ännu, de skulle ordna detta.

Tydligen betecknas dessa överfall.

/Stefan
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.