Hej behöver insperation, vid vår gjutgärnskamin så ligger veden i gammla sockerlådor men skulle vilja kunna få in lite mer ved åt gången för att slippa springa 1-2 ggr per dag + att det kanske kan se lite trevligare ut har ni några snygga lösningar på hur ni har löst vedförvaring inomhus Mvh!
 
Vi tog bort skrubben under trappan(det var bara mössen som gillade den...) och det utrymmet ska vi ha till vedstation, men veden skall vara i vedbärare, ca 7-8 st så att man lätt tar dem vidare.
 
Det är svårt att få en lösning för veden som både är rationell och vacker. Ska man ha ngn mängd ved, blir det lätt så otympligt att man hellst vill gömma undan det hela. En större vedlår, som gärna fått stått ett år utomhus för att få lite patina är inte så tokigt. I mindre mängd är det riktigt snygg med vältravade staplar (förutsatt att veden är noggrannt kapad) men en sådan lösning är så mycket jobb med, att man knappt nämns ta av veden då man väl travat den snyggt.

All vedhantering skräpar dessutom något oerhört.

Bilder, bilder bilder. Skulle vara intressant att se hur er vedförvaring ser ut inne, gära i kombination med hur era eldstäder också ser ut. Ska se om jag kan föregå med gott exempel, med egna bilder.
 
Denna konstruktion är efterlämnad av förra ägaren. Den fungerar bra, men tar lite onödigt mycket plats i sig. Det är 2x2" och spånskiva målad med samma slamfärg som rörspisen. Jag har funderat på att göra samma sak fast med limträskiva målad med oljefärg. Då skulle hyllan kunna ha samma yttermått men rymma mer ved.

Veden som syns på bilden räcker några dagar. Jag orkar inte elda på morgnarna utan elementen får värma det som rörspisen inte räcker till. Annars skulle det gå åt mer ved.

Erik
 
  • rörspis.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag kan nog bara hålla med om att det vore spännande att se en snygg och praktisk lösning. Vi har just en stor sockerlåda eller liknande bredvid rörspisen i stora rummet. Den är snygg och fungerar, även om det just skräpar ner en hel del. I köket har vi en vedlår som är inbyggd i köksinredningen med en kökslucka som öppnas som en "fallucka". Praktiskt och snygg för köksspisen. Önskar jag kunde visa den på bild men ni har säkert sett liknande.
 
Avemo: ser bra ut de där!
i köket har vi en rörspis, och där står det 2 kockumsspänner på golvet med en skvätt ved i, men det räcker bara till 1 uppvärmning. i rummet där vi har jotul gjutgärnspisen förvarar vi i huvudsak veden till alla våra eldstäder i huset, iomed det så bli det ofta mycket ved just där,. men som sagt gör som Avemo och visa mer bilder :)
 
RoTe
Vi använder biltemas vedstativ. Snyggt? Inte fult i alla fall och rackarns praktiskt samt simpelt! Rymmer för oss två veckors förbrukning.
 
RoTe: den va inte så dum den, en hel del ved får plats också, får börja mäta veden vid kapning så de bli en snygg hög då :)
 
Desto större vedhög, desto fler insekter följer med in och vaknar till liv av värmen.
Nånting att tänka på ...
 
Visst är det härligt när man får mygg inne i December...
 
  • Gilla
CarolaHöög
  • Laddar…
*tänkte inte på det* att det beror på veden alltså :blushing: för visst har vi jagat mygg nu i dec :D
 
tallmilan skrev:
Desto större vedhög, desto fler insekter följer med in och vaknar till liv av värmen.
Nånting att tänka på ...
Har också hittat mygg ibland... :rolleyes:
 
Och en och annan fet, trött fluga till katternas glädje. Men vedmyggen sticks i allafall inte...
 
Mygg? Jag brukar oftast få in getingar eller en och annan snytbagge(?) med veden.....
 
Vi har mygg stora som stridsplan här hemma :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.