Hej,

Skall bygga i sten/betong (Göteborgsområdet) och tycker Velfac-fönstrena har sina fördelar; t.ex. det minimala underhållet (ytterprofil i aluminium), estetiken och monteringsvänligheten när när fösteröppningen är i betong (behöver i princip bara lägga en fogsträng runt)...
H-fönster verkar också ha ett liknande koncept.

Det jag nu undrar är om någon har nyttiga erfarenheter map på isoleringsförmågan?
Velfac försäljaren lämnade följande U-värden i offerten:
- 2-glas: 1.15/1.58 (glas/totalt)
- 3-glas: 0.7(?)/1.23 (glas/totalt)

Han avrådde dock starkt från att välja 3-glas pga att imma/frost kan uppstå på utsidan (pga den höga isolerförmågan). Rent ekonomiskt borde han ju bara förlora på att få mig att köpa de billigare 2-glasfönstrena, så något borde det ligga i det.
En energirådgivare som jag talat med säger dock att man helst skall ligga på totalt u-värde för fönster på <1.2 på ett nytt hus och >1.0 för att slippa imman.
Jag vet inte vad jag ska tro nu.  :-/

Är det någon som har erfarenhet av detta och kan råda mig? Målet är att maximera isolergraden men ändå kunna se ut genom fönstrena...

/Savoy
 
Självklart skall du ta 3-glas!!!

Vi har fönster med U-värden neråt 1.2 och vissa tidiga mornar är det imma längst ner på några av våra fönster. Men så fort dagen gryr så försvinner det. En dag i vinter hade vi också frost på rutornas nederkant, men det var samma sak där att det försvann på förmiddagen. Totalt sedan vi flyttade in i somras har vi haft imma på nederdelen av vissa fönster ca 10 gånger. Vi bor också i Göteborgsområdet. Det har inte med temperaturen att göra utan någon sorts kombination temp, fuktighet, vind.

Kan också tillägga att de fönster som är placerade under taköverhänget på altanen aldrig får imma. Det är som med bilen - i carporten klarar man sig från att skrapa rutan!
 
Tack för svaret!
Är det någon som har köpt/installerat 3-glas Velfac (de vill ju knappt sälja den kombinationen)?
 
Hej Savoy

Det ska vara rätt komplicerat med U-värden på rutor.
Jag fick råd av det företaget jag köpte fönster av att INTE ta fönster med rutor som har lägre U-värde än 1,0. Jag bor vid kusten och här är det hög luftfuktighet och de avrådde mig med att ta rutor med "jättebra" U-värden som 0,5-0,7! Tydligen ska det ofta bildas imma på rutorna och på den sidan av huset som är vänd mot norr(där solen aldrig skiner) kan imman vara kvar nästan hela dagen. Det är inget skadligt men kan vara irriterande!
Jag är ingen speciallist men jag lyssnade på de och valde 2-glasrutor med 1,1-värde och är helnöjd!

Mvh Anders
 
A_Ostman skrev:
Jag bor vid kusten och här är det hög luftfuktighet och de avrådde mig med att ta rutor med "jättebra" U-värden som 0,5-0,7! Tydligen ska det ofta bildas imma på rutorna och på den sidan av huset som är vänd mot norr(där solen aldrig skiner) kan imman vara kvar nästan hela dagen.
För att komplicera det ytterligare: Vi bor 200 meter från havet, vi får ibland men mycket sälla imma på utsidan ca 15-20 cm längst ner på rutan (max 2 ggr i månaden), men har ALDRIG fått det på norrsidan av huset.
 
"Nybyggt" lättbetonghus ... är det inte så att det tar ett antal säsonger innan huset torkat ut och du först därefter får lägre energiförbrukning? Jag räknar krasst med att förbrukningen blir högre nu när jag flyttar in i nybygget.
 
Japp, det var Velfac 200 som jag frågade på.
Vilka värden har du sett?
 
Mycket talar nu för att jag kommer köra på Velfac 200 2-glas.

2 undringar:

1. Är det någon som har Velfac 200 och har stora fönsterpartier? Upplevs det någonsin att man har kallras utmed dessa om man har golvvärme? Någon med erfarenhet?

2. Jag tycker det är viktigt att fönstrena är bra ljudisolerade. Tittade på en utställning som var gjord i en tillbyggnad av ett gammalt hus nära en stor väg. Jag tyckte man hörde vägen mycket men kunde inte avgöra om det var tillbyggnadens eller fönstrenas fel. Funderar på att välja extra ljudsisolerade. Då försämras U-världet från 1.15 till 1.2 på glaset (ett glas är tjockare => mindre argonisolering). Försäljaren talade om två olika värden att ange ljudisolering. De förbättras enligt; RATR: 27->31 eller RW+CTR: 31->36. Vilken ljudisoleringsgrad skall man ha, vad är bra resp. dåligt?



 
Hej,

Jag har samma fråga som skaparen av tråden så jag skulle vilja lyfta tråden igen.

Har varit i kontakt med Velfac och precis som skaparen fått samma svar, att satsa på 2 glas i stället för 3 glas med samma förklaring som tidigare imma/frost.

Någon mer som fått samma förklaring eller liknade. Vad satsar ni som bygger nytt på 2glas eller 3 glas?

mvh
Karlsson
 
Det är inte glasen som isolerar utan det du fyller kassetten med. Standard hos många tillverkare är 3-glas kassetter med 4mm glas och 2x12mm mellanrum där det ena utrymmet fylls med argon, denna lösning har ett U-värde på 1.1(kassetten), väljer du en 2-glas lösning har du 16mm argon mellan glasen, denna lösning ger generellt ett u-värde på 1.0(kassetten). Dom fönster som har ett u-värde på 1.2 eller lägre på hela konstruktionen har två fack med argon eller ett med krypton. Miljömässigt är 2-glas överlägset, det går åt 30% mer sand, energi för smältning, transporter etc. för 3-glas än 2-glas. Att analysera tiondelar är meningslöst, det räcker att öppna dörren lite för länge så är den kalkylen körd.
 
Hej alla!

Jag byggde ett hus med fasad mot havet och med Velfac 200 fönster i 2-glas. Har inget annat än bra erfarenheter av dessa, inga nämnvärda problem med kallras (golvvärmen var anpassad för dessa stora fönsterpartier upp till nock på hela kortsidan) trots husets bredd ( 7m ). Någon gång kunde vi se morgonimma på rutorna det är allt///S
 
Imma / kondens: Det är viktigt att särskilja om denna uppträder på glasrutans in- eller utsida.
Uppträder den på utsidan visar den på att fönstret gör sitt jobb eftersom den är kall (skulle utsidan vara varm en kall dag läcker fönstret för mycket värme). Vidare finns det ytbehandlingar för utsidan som gör att vattnet ska rinna av fönstret så att det inte ska stå vatten här som kan frysa eller imma.
Uppträder imma mellan glasen är kassetten inte tät. Ädelgasen kan läcka ut och luft, smuts etc kan komma in. Fönstret är då kasst och är det inom garantitiden - Velfac har tio år - ska man reklamera.
Finner man kondens på insidan av rutan när det är kallt ute tyder det på att fönstret inte isolerar tillräckligt, så det ska man vara observant på.
 
Vi har velfac 400 i vårt hus. När det är kallt ute blir det frost på insidan och det är 0-1 grader på ramen runt fönstren (inte karmen utan innerdelen av fönstret).

Vad jag kan se så är fönstret felkonstruerat. Det är svårt att beskriva med ord, men felet är att ramen på fönstret är i aluminium. Ramen är cirka 6 cm bred och själva glaset är 2 cm brett och sitter i mitten. På insidan och utsidan så är det 2 cm material (aluminium på utsidan och trä på insidan)
Problemet är att träet på insidan bara är nån centimeter tjockt. När det blir kallt leder aluminiumramen kylan från utsidan till insidan. Träet stoppar inte kylan nämnvärt och resultatet är att man får 0-gradigt runt hela fönsterkarmen. Mitt på glaset är det däremot runt 13 grader.

Vi har dessutom genomgåeende spröjs i fönstren och då får vi köldbryggor även där.

Hursomhelst, vi tänkte reklamera våra fönster, och det kunde vara intressant om någon annan hade upplevt samma problem.
 
Hej,

Och tack för ett bra diskussionsforum. Mattias Bu skriver om sina problem med Velfacfönster.

Vi byggde fritidshus på västkusten med åretomstandard 2005. Valde då genomgående Velfac 200-fönster samt delvis helglasade Velfac altandörrar.

Den senaste tiden har vi haft temp ner mot -15gr vi har då fått kraftig kondensbildning och till och med is på insidan av fönstren. Läser att Mattias ska reklamera sina fönster samt att Velfac från jan 2009 bytt utförande på sina fönster i serien 200,heter nu 200i.

Vi kommer också att reklamera våra fönster, inför detta är jag mkt intresserad av andras reklamationer på Velfac
 
Har uppgraderingen till 200i löst detta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.