man lägger ut syllen, reser väggar , bygger taket, klär ytterväggar, nu regntätt. sen fixar man me lite isolering, drar elen, kladdar på väggskikt och takskikt(inomhus).

GOLV lägger man så sent som möjligt
 
Detaljerade tips kan jag inte ge, eftersom jag själv inte är professionell snickare. Men i stora drag är arbetsgången som surfarn beskriver. Elementen reses och fixeras på samma sätt som en vanlig takstol.

Daije kan lära mig något nytt genom att upplysa varför golv lägges så sent som möjligt. Utan att vara proffs ser jag fördelen av en bekväm och riskfri yta att stå och jobba på. Ju förr dess bättre.
 
Utan att vara proffs ser jag fördelen av en bekväm och riskfri yta att stå och jobba på
Han menar nog ditt innergolv, golvspånnet slänger man på så fort då fått det vattentätt, fram till dess så har du lösa skivor som du flyttar runt, eller så trampar du runt på reglarna...
 
tacka för att jag menar innergolvet. om man sedan lägger in spånskivor som grund eller glesgolv för parkett eller dylikt. YTGOLVET bör man vänta mer så länge det går av rent praktiska skäl
 
billy_baver skrev:
Daije kan lära mig något nytt genom att upplysa varför golv lägges så sent som möjligt. Utan att vara proffs ser jag fördelen av en bekväm och riskfri yta att stå och jobba på. Ju förr dess bättre.
För- och nackdelar med att vänta respektive inte vänta med golvet har jag redogjort för i mitt inlägg #6 här ovanför.
 
Ahaaa! :) Det är DÄRFÖR govet här ser ut som en slarvigt byggd golfbana! Med ett tjogtal hål....
 
Om man väljer att lägga golvet (22mm massivt furugolv) direkt på golvstommen för att sedan ställa väggarna ovanpå, hur gör man då om man skall ha en ångspärr? Man får ju ingen sammanhängande ångspärr i övergång mellan vägg och golv då....det blir ju en separat plastning av golvet och en för väggarna ned mot furugolvet. Funkar det??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.