Funderar på att byta FTX aggregat .
Bytte uppvärmning av kåken tidigare , från el\ved till bergvärme .
Fick ner kostnaderna bra mycket .
Men har nu upptäckt att FTX aggreatet som är från byggåret 1980 drar jättemycke ström .
Mellan 30-40 kwh per dygn . Inte alls bra , kostar mindra att värma kåken än att ventliera den .
Ska ja byta till ett nytt energisnålt agg eller ska ja satsa på självdrag??
 
C
Nej, verkligen inte självdrag. Ett hus byggt för mekanisk ventilation kan man inte förlita sig på självdrag i.
 
Ok , så ingen ide att riva bort rören för att sätta in utsugsfläktar på toaletterna och ta upp fler ventiler på övre plan .
Är en 1-plansvila med källare .
2x112 kvm
 
C
Är det byggt enligt moderna principer så är det nog rätt dumt tror jag, ja.

Men det finns gott om folk som är bättre på ventilation än jag här på forumet, så att du inte har överösts med fler svar är lite anmärkningsvärt faktiskt.
 
Ja, ett aggregat från 80 kanske har gjort sitt.
Man brukar generellt räkna 20-års livslängd på dessa installationer.
Dålig verkningsgrad dels pga dåvarande teknik samt försmutsning av värmeväxlaren kanaler don mm.
Antar att du byter filter och rengör värmeväxlare och aggregat mm enligt drift & skötsel? Isf kanske läge att göra tills du byter aggregat.
 
30 - 40 kWh/dygn låter väldigt mycket. Det blir ca 1,4 kW .

Min FTX från ca 1980 drar max 500 W vid fullt ös på fläktarna. Jag har varvtalsreglerat fläktarna och dragit ned varvet i samband med att jag reglerade in ventilationen. Vad den drar nu vet jag inte, men gissningsvis 350 W.

Jag kör 300 l/min genom min FTX och då skall den återvinna 85 % av värmen. Fläktarna är isolerade. Den energi tilluftfläkten drar åker direkt in i huset och en del av den energi frånluftfläkten drar återvinns av FTX:en. Har man "ren" el som värmekälla så blir förlusten pga fläktarna kanske bara 40 % av vad de förbrukar.

Jag tror att den stora förlusten är den värme som inte går att återvinna och för den som har värmepump blir kostnaden att ersätt "fläktvärmen" ca 30 % lägre.
 
Är du helt säker på din förbrukningssiffra ovan? Låter helt orimligt för mig och om du inte har megafläktar och en stor eftervärmare så ser jag inte hur ens man kan ha den förbrukningen om du inte använder eftervärmaren till att värma hela kåken.

Vad är det för status på de filter som sitter i? Vad för då för flöden? Hur står kåk?

// Mats
 
Ja dom värdena stämmer , har mätt många veckor , testat olika lösningar mm .
Sitter ju värmebatteri i och båda termostatstegen verkar funka , men inkopplingseffekten är 1300w på aggregatet. Så funderar ändå på om elvärmebatteriet går på full effekt . Fläkten nerstyrd med tyristorstyrning till lägsta hastihet .
Huset är på 224kvm om man räknar källarplanet . Skulle den gå på max så får man ca:30kwh\dygn . Har metalliska filter i den i båda riktingar .
Är ett SVAB AB vevex FTX
 
  • Gilla
AllramEest
  • Laddar…
Hmm...

Kollade regulatorn som sitter straxt bredvid mig. Max 1 A. Nu minns jag att motorerna är på 0.55 A styck dvs 250 W totalt. Min ventilerade yta är 250 m2, så din värme går nog för fullt.

Om du mäter ström med vanligt universalinstrument på något som är tyristor reglerat så kan instrumentet visa lite vad som helst.
 
Att ventilationen är den största värmetjyven i husen är vanligt. Det är nästan så man blir avundsjuk på den besparingspotensial som Anden har med ett byte av växlare till en som idag inte behöver någon eftervärme alls. Inte nog med att svaben kräver eftervärme ,den tom förvärmer luften innan växlaren för att inte det skall bli isbildning i den,vilket naturligtvis sänker verkningsgraden rejält när det är kallt. Med så stora luftflöden lönar sig ett byte snabbare än fort även om det ligger en v-pump i botten och tilluftsflödet är högre än frånluften eller att frånluftstempen är låg som kan vara en orsak i detta fall. Fram till bytet så prova med att vrida ner termostaten tills det klickar och se om du får nåt obehag med kallras,och höj kurvan på v-pumpen om det blir för kallt
 
Ett snart 40-år gammal aggregat = byt till nytt. Det har passerat sin end-of-life för länge sen.
 
Consensus skrev:
Ett snart 40-år gammal aggregat = byt till nytt. Det har passerat sin end-of-life för länge sen.
Så måste det inte vara. Min Kathal FTX har fortfarande helt OK verkningsgrad. Idag med + 2 ute är temp på inluften + 16 C, utan någon som helst tillsats värme förutom den fäktarna åstadkommer. Jag är inte främmande för att byta fläktar och spjällmotor om så skulle behövas.
 
SvenD skrev:
Så måste det inte vara. Min Kathal FTX har fortfarande helt OK verkningsgrad. Idag med + 2 ute är temp på inluften + 16 C, utan någon som helst tillsats värme förutom den fäktarna åstadkommer. Jag är inte främmande för att byta fläktar och spjällmotor om så skulle behövas.
men var har du för värme på frånluften och avluften. Lite avgörande om man ska säga att växlaren är bra eller dålig. :)

Du kanske är en rabiat vedeldare som älskar när det är 38 grader inomhus. :D
 
20 - 21 C, men det är väl någon grad högre i taket där luften tas ut.
 
Så vilket aggregat ska jag satsa på om ja nu ska byta .
Tänkte mäta lite förbrukning idag , amperetång . Kika om värdet förändras nått om jag vrider ner termostaten .
Är ju endast ett FTX aggregat jag behöver då alla rör finns där redan .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.