Jag har fått en offert på en ladan 25kw + 2st 750 liters oisolerade tankar + vv-beredare + ladomat 21 + säkerhetsventil panna + elpatron 6kw + shuntautomatik peromatik CBJ
Jag tyckte att detta verkade lite lite med en 25 kw panna så jag bad om en 40 kw istället och då säger säljaren att det e för mycket kapacitet för mitt hushåll på 180 kvm.


SÄLJARE:

Du får gärna en 40 kW istället om du önskar men då har du rejält med överkapacitet.
Fördelen med 2 tankar är att på våren då man inte behöver värme stänger man av den ena tanken
och kör med elpatron för tappvatten I den andra, på det viset behöver man inte elda samt sparar
energi.
För Ladan 25 kW är det lagomt med 1400l. Köper du en 40 kW kan du koppla ytterligare en 750l
senare om du vill.
Ett annat alternativ som kanske är vettigare om du vill ha en 40 kW är att ha en 750l tank med tappvattenberedare och en slavtank på 1300l den har måtten 1000x1900 och kostar 7500 + moms.

Låter det som ett intressant paket med en 40 kw ladan och 1 750L + 1 1300L tank som ett bra paket?
 
Hur mycket plats har du? Både 1,5m3 med 25kW och 2m3 med 40kW är ganska lite tankvolym. Dubbla i båda fallen hade inte varit fel. När det väl brinner så är det ofta enkelt att lägga i mer ved, men har du för små tankar så måste du elda från 0 betydligt oftare.
 
Tycker man ska kunna ladda tankarna fullt på ett ilägg DET är optimalt. Fyll tänd klart.

Själv vill jag ha 75kW till 3750 liter DET är lagom för mig ;)
 
Pompe1997 skrev:
40 kw istället och då säger säljaren att det e för mycket kapacitet för mitt hushåll på 180 kvm.
Då är det nog läge att titta efter nån som kan vedsystem istället, resonemanget stämmer på tex värmepumpar som går kontinuerligt.
 
v-g skrev:
Tycker man ska kunna ladda tankarna fullt på ett ilägg DET är optimalt. Fyll tänd klart.
Vad händer om tankarna tar slut mitt i natten? Stiger du upp och börjar elda då eller lägger du ett halvt ilägg kvällen innan? Inget av alternativen känns som något jag skulle vilja göra dock. :)
 
rog_ohl skrev:
Lite allmän info om pannan
Där står:

Pannan klarar sig efter fyllning 8-12 timmar vid nominellt utnyttjande och upp till 24 timmar vid minimalt utnyttjande.


Vad menas med detta?
//Bosse
 
stedevil skrev:
Vad händer om tankarna tar slut mitt i natten? Stiger du upp och börjar elda då eller lägger du ett halvt ilägg kvällen innan? Inget av alternativen känns som något jag skulle vilja göra dock. :)
Värför inte? Det är väl bättre att det finns kapacitet när man väl behöver den..:)
 
stedevil skrev:
Vad händer om tankarna tar slut mitt i natten? Stiger du upp och börjar elda då eller lägger du ett halvt ilägg kvällen innan? Inget av alternativen känns som något jag skulle vilja göra dock. :)
Och vad gör du med en 20kW panna om tankarna tar slut mitt i natten? Med MIN idé har du varmt på 30 min, med din om knappt två timmar (när pannan laddar fullt). Föredrar du då att frysa i 30 min eller nästan 2 timmar? :D

Även med en stor panna kan man lägga i lite ved vettu! :rolleyes:
 
v-g skrev:
Och vad gör du med en 20kW panna om tankarna tar slut mitt i natten?
När acktankarna rymmer ca 1,5-2,0 x energin i ett fullt ilägg, då behöver man aldrig gå och vänta på att tankarna ska vara helt tomma innan det är lönt att elda. Man kan då lasta in ett fullt ilägg och elda när som helst mellan 33/50% - 0% kvar i tankarna. Flexibilitet & enkelt, dvs du eldar när det passar dig, inte när det blivit kallt i huset eller varmvattnet tagit slut.

Med MIN idé har du varmt på 30 min, med din om knappt två timmar (när pannan laddar fullt). Föredrar du då att frysa i 30 min eller nästan 2 timmar? :D
?? Vad yrar du om nu? Systemet jag byggt (35kW panna och 3500L vatten) ger värme i elementen och varmvatten i kranen från helt kallt system 15min efter tändningsbrasan sattes igång. Inte för att man någonsinn behöver starta från noll om man inte varit bortrest en längre tid, men 2h eller ens 30min låter ooptimalt i vilket fall.
 
Redigerat:
stedevil
VAD HAR DU FÖR SYSTEM?
 
Effecta Woody Lambda
TVA byggsats från Sfinx
Acktank 500L (hydrofortank från skroten) ordentlig isolerad, 1m från pannan
Kopparkulvert
Acktank 3000L (tidigare oljetank) i tillbyggnad på huset (hela tillbygnaden fullproppad med isolering), 12m från pannan
Öppet exp
 
stedevil skrev:
När acktankarna rymmer ca 1,5-2,0 x energin i ett fullt ilägg, då behöver man aldrig gå och vänta på att tankarna ska vara helt tomma innan det är lönt att elda. Man kan då lasta in ett fullt ilägg och elda när som helst mellan 33/50% - 0% kvar i tankarna. Flexibilitet & enkelt, dvs du eldar när det passar dig, inte när det blivit kallt i huset eller varmvattnet tagit slut..
Vet du vad du talar om? Skillnaden är enbart vedmagasinet! Om du nu har en 5kW panna med 150% effektvitet och ett 500 liters vedmagasin så kokar ju skiten oavsett, effekten är bara hur snabbt det brinner inget annat.

stedevil skrev:
?? Vad yrar du om nu? Systemet jag byggt (35kW panna och 3500L vatten) ger värme i elementen och varmvatten i kranen från helt kallt system 15min efter tändningsbrasan sattes igång. Inte för att man någonsinn behöver starta från noll om man inte varit bortrest en längre tid, men 2h eller ens 30min låter ooptimalt i vilket fall.
Det var ett exempel Helge. Du inser väl åtminstone att 80kW är 4 gånger mer än 20kW? När då väl tändningen tagit sig så laddar pannan på 80kW 4 gånger snabbare än den på 20.

Åtminstone mitt hus drar säkert 50kW i stöten när man har tappat lite temp och vill "hinna ikapp" dvs hela pannans kapacitet går rätt ut i värmesystemet och va synd om man då har lite som skjuter på Med andra ord: fet panna snabbt varmt liten panna inte så snabbt varmt comprende?

Du har säkert ett tiptopsystem inget snack om saken det är inte om det det handlar. Jag själv har ett skitsystem med 750 liter men kommer få liknande ditt med ombyggd tank och det är då alternativen öppnar sig.
 
v-g skrev:
Vet du vad du talar om? Skillnaden är enbart vedmagasinet!
Ja, jag vet vad jag talar om. :)
Du skrev:

"Tycker man ska kunna ladda tankarna fullt på ett ilägg DET är optimalt."

Det är också det jag reagerat mot, att du tycker tankarna ska vara så små så det bara går i ett ilägg. Absolut INTE optimalt.

Sen följer det generellt att pannor med större effekt också har större vedmagasin då de är större rent fysiskt, så därför är det också lämpligt att gå upp i acktanksstorlek då man går upp i pannstorlek.

Med andra ord: fet panna snabbt varmt liten panna inte så snabbt varmt comprende?
Visst, men lägg till, lagom acktank inte kallt till att börja med om du inte varit bortrest en längre tid.
 
Det sägs i ladanpannans reklam att årsförbrukningen av ved är 10m3 för 150m2.....Hm! Var? Temp?
 
Redigerat:
Ved? skrev:
Det sägs i ladanpannans reklam att årsförbrukningen av ved är 10m3 för 150m2.....Hm! Var? Temp?
Har man bara 10m3 ved så blir inte förbrukningen större:O
I Helvetia där lär omgivningstemperaturen vara varm:rolleyes:

(kunde inte låta bli)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.