I förra avsnittet av ÄH hade de någon energirådgivare som inspekterade ett hus och gav rådet att montera termostater på radiatorerna eftersom det skulle ge stora besparingar pga att det kompenserade för solinstrålning etc. Huset hade nyinstallerad bergvärme. Jag har lärt mig att man inte ska ha termostater i ett värmepumpssystem men blev lite konfunderad efter att denna "expert" sade tvärtom. Är ju lockande att sätta termostater för att kompensera för solinstrålning och värme från järnspisen men om det är dåligt för pumpen så kanske man inte ska göra det. Hur är det egentligen?
 
Och dessutom var det tydligen viktigt att regelbundet serva sin bergvärmepump. Undrar vad det var man skulle serva? Vad jag vet finns knappt något alls man kan göra förutom att rengöra smutsfiltret.

Termostaterna har jag monterat bort så det är underligt att höra denna expert säga att man skall montera termostater. Någon enstaka temostat i ett utrymme som riskerar att bli för varmt skall vara ok men inte på alla radiatorer.
 
Ger inte mycket för deras så kallade experter, dom brukar även hävda att oljefyllda elradiatorer inte är direktverkande, och att dom skulle spara energi. Hur skulle det gå till? Tillverkar oljan energi på något sätt??

Sedan skall man givetvis inte brassa för fullt i redan varma rum, men värmepumpar är komplicerade och behöver bla en viss vattenvolym i radiatorkretsen för att fungera väl. Börjar man stänga av element så kan denna vattenvolym bli för liten vilket resulterar i fler kompressorstarter, ökat slitage och därmed ökade kostnader.

Solinstrålning kompenserar man i stället lämpligen med en för ändamålet avsedd utegivare.
 
mycke_nu skrev:
...dom brukar även hävda att oljefyllda elradiatorer inte är direktverkande...
Mest risk för att få en hel del mothugg så anser jag faktiskt detsamma.

Att värmekällan råkar sitta i direkt anslutning till elementet gör det nödvändigtvis inte till direktverkande. Värmepatronen värmer oljan som i sin tur värmer elementet. Alltså inte direktverkande.
 
Det blir det dyrare att reglera värmen mha termostaterna.
 
Har övervägt innegivare, men vet inte riktigt var jag ska sätta den för att få önskad effekt. Sätter jag den i rummet med kaminen kommer det bli kallt i resten av huset och eftersom kaminen står i köket sprids inte värmen till andra rum pga frånluften i köksfläkten. Samma effekt blir det om jag sätter den i rummen med solinstrålning, då kommer ju övriga rum bli kalla. Solinstrålningen är dock inget superproblem eftersom då solen värmer som mest i vardagsrummet lyser den också direkt på utegivaren (bor i norrland, så solen lyser ganska mkt på norrväggen också under sommaren). Så det blir nog att nöja sig med utegivaren så länge och kanske använda termostaten i köket.
 
Jag har lärt mig att man inte ska ha termostater i ett värmepumpssystem men blev lite konfunderad efter att denna "expert" sade tvärtom. Är ju lockande att sätta termostater för att kompensera för solinstrålning och värme från järnspisen men om det är dåligt för pumpen så kanske man inte ska göra det. Hur är det egentligen?
Koppla en innegivare till värmepumpen istället om du vill kompensera för solinstrålning och värme från järnspisen (och spara lite energi). Du ska då alltså ha både en innegivare samt en utegivare som arbetar tillsammans.
 
Tipset jag fick från min installatör var att ha alla termostater på elementen helt öppna. Endast i vardagsrummet som ligger rakt i söder och som har öppen spis med kassett råddes jag att sätta in nya termostatventiler som står inställda på "20 C".
Har enbart utegivare.
 
mycke_nu skrev:
Ger inte mycket för deras så kallade experter, dom brukar även hävda att oljefyllda elradiatorer inte är direktverkande, och att dom skulle spara energi. Hur skulle det gå till? Tillverkar oljan energi på något sätt??

Sedan skall man givetvis inte brassa för fullt i redan varma rum, men värmepumpar är komplicerade och behöver bla en viss vattenvolym i radiatorkretsen för att fungera väl. Börjar man stänga av element så kan denna vattenvolym bli för liten vilket resulterar i fler kompressorstarter, ökat slitage och därmed ökade kostnader.

Solinstrålning kompenserar man i stället lämpligen med en för ändamålet avsedd utegivare.
Va, hur kan en utegivare kompensera för solinstrålning, den kan möjligen mäta solstrålmingen och beräkna att det troligtvis kan vara varmt inne, men den har ju ingen aning om vilken temp det är inne. Kanske altandörren är öppen och det är tvärdrag med ett fönster.:surprised:
Jag har vattenburen golvvärme i hela huset och rumsgivare som styr öppning och strypning av resp rums slinga beroende på temp. Jag har även utegivare. Till detta har jag en volymförstorare för att volymen inte ska bli för liten om slingorna stryps samtidigt. Fungerar aldelas utmärkt, nästan för bra faktiskt. Vp jobbar ju mot volymtanken och jag har mycket bra ekonomi i mitt system. Till saken hör att vi har enorm solinstrålning och utan givare i rummet så hade det blivit en bastu.q(;^;)p
 
C
Då använder du givaren i det rummet solen strålar in och har alla andra öppna fullt.
 
cheetah1 skrev:
Då använder du givaren i det rummet solen strålar in och har alla andra öppna fullt.
Rätt uppfattat, men givaren styr ju en liten motor som stryper ventilen till slingan, så det är ju inte stängt eller öppet, den släpper på steglöst efter behov. Doch tar det en stund innan den rör sig, den är rätt trög i sin aktion.
 
Eller så styr givaren värmepumpen så den alltid går men fullt öppna slingor/termostater då den går. Annars blir det onödigt höga temperaturer och COP blir dålig.
 
Havsutsikt skrev:
Rätt uppfattat, men givaren styr ju en liten motor som stryper ventilen till slingan, så det är ju inte stängt eller öppet, den släpper på steglöst efter behov. Doch tar det en stund innan den rör sig, den är rätt trög i sin aktion.
Är du säker på att termostaterna öppnar steglöst efter behov, jag hade fått för mig att innegivarna till mitt golvvärmesystem var av typen on/off?
 
Kanske lite klumpigt uttryckt, ja när den "slår till" och öppnar så öppnar den fullt till det är varmt inne, men det tar en bra stund och det går steglöst. På samma sätt stänger den sakta. Det är en rejäl fördröjning på det hela. Den ligger inte och "shuntar" hela tiden utan den är som en termostat som öppnar och stänger efter behov.
 
OK, då förstår jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.