Hej,

Eftersom jag inte kunnat hitta utanpåliggande strömbrytare och vägguttag i min väggfärg (S 0500-N) så vill jag undersöka möjligheten att spraymåla antikvita (S 0502-Y) brytare/uttag till denna färg.

- Någon som gjort något liknande, kan man få bra resultat som håller?
- Var kan man hitta bra sprayfärg i S 0500-N?

Mycket tacksam för alla svar.
 
Bra sprayfärg finns hos välsorterade färghandllare, oftast i mindre butiker. Mattslipa innan målning bara.

Tror inte att du kan få ett superbra resultat och jag hade aldrig ens försökt att måla strömbrytare. Nya brytare och uttag är väl i kulören S 0500-N?
 
De allra flesta nya uttag/brytare är i S 0502-Y.. Jag har hittat infällda i S 0500-N men inte utanpåliggande. Mottager givetvis tips på var det skulle kunna finnas.. Så du tror inte på att ett bra resultat är möjligt med spraymålning?
 
Jag tror inte att spraymålning är ett alternativ, eller jag skulle aldrig ha gjort så. Sedan tycker jag inte heller att brytarna och uttagen behöver vara i samma kulör som väggen, bara de är vita så.
 
Då har vi nog inte riktigt samma uppfattning - jag tycker S 0502-Y mot S 0500-N ser riktigt gult och skitigt ut...
 
  • Gilla
ohag
  • Laddar…
Du verkar vara lika kinkig som jag när det gäller strömbrytare :) Jag håller med om att de flesta varianter typ Elko och Eljo är aningen gulvita och inte så *kritvita* som man skulle vilja ha.

Clas Ohlson har ett budgetmärke CoTech vars brytare och uttag är kritvita. Om man gillar deras design, rätt så kantiga, så kan man göra ett kap där (dom kostar mindre än hälften av Elko). Sen är jag övertygad om att det finns folk som aldrig skulle kunna tänka sig att gå under Elko/Eljo kvalitetsmässigt.

När vi letade brytare till vår renovering så blev det till slut en kompromiss. För mig var färgen viktig, men nästan viktigare var formen. Jag gillar inte Elkos kantiga ramar på brytarna, och Eljos upphöjda kant mot knappen tilltalar inte heller mig. På Hornbach hittade jag till slut ett "noname" märke som är både snygga, prisvärda och vitare än Elko.

Till uttagen kör vi dock Elkos infällda. Dom är svårslagna i sin form! Märkligt nog så tycker jag inte att Elkos brytare och uttag funkar så bra ihop. Men kombon Hornbach noname brytare och Elkos uttag blev toppen d^_^b
 
Tack för ditt svar - känns skönt att det inte bara är jag som våndats över de här förbannade färgerna... Till råga på allt behöver jag ju utanpåsittande brytare/uttag så det gör ju det hela ännu lite svårare.

Kommer nu dock antaligen satsa på ELJO's Renova, som faktiskt verkade se ok ut mot S-0500N..
 
Ett tips kan också vara de märke som saluförs på Byggmax. Sen är också Malmbergs vitare än ELKO/ELJO, i allafall brytarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.