Mikael_L
Ja elektrikerna har väl lite mer fortbildning och måste köpa nya standarder och andra böcker och dokument då och då (och dom är vansinnigt dyra, om man ser till vad man får för pengarna).
Inte för att jag kan se hur den kostnaden skulle kunna motivera ens 100:- mer i timmen.
Sen har väl en elektriker inte lika dyr verktygspark som en snickare.
 
Det kanske beror på för lite konkurrens inom Elektrikerskrået!
 
Målaren är väl den hantverkaren som jag på rak arm kan tycka har minst omkostnader men de debiterar oftast ungefär samma timpeng som snickarna. Samtidigt som de gör sanslösa materialvinster kan de köra runt i en liten och billig bil eftersom deras få maskiner/verktyg får plats i en kombi. ;)[/QUOTE]

Kan väl som målarkludd delvis hålla med om att vi kanske inte riktigt har de omkostnader som ex snickarna även om släp/målarställning och skylift inte är helt gratis behöver man ju inte köpa en ny varje år.:D
 
Mikael_L
Gurravasa skrev:
Ja det är ju därför diskussionen har blivit lite oskarp. För vissa är "att klara sig" lika med 10000 netto, för andra är det 20000 netto. Beror ju på vilka behov man anser "nödvändiga" osv osv. Hade kanske varit tydligare om trådskaparen benämnt tråden "Vad måste en hantverkare ta i timmen för att kunna ta ut en lön på X kr i månaden".
Självklart måste man utgå från någon sorts "normal" lön för yrkeskategorin i fråga.
Annars skulle ju en tandläkare inte "behöva" debitera mer än ca 250:-/tim, för en städare klarar ju sig med 17.000:-/mån.

Och de "normala" lönerna är väl framkomna via kollektivavtal eller praxis i vissa brancher.

Startar någon eget så är det inte svårt att förstå att denne vill ha minst samma månadslön som han/hon annars kan få som anställd, tycker jag.
 
Rrrrr skrev:
Jag är Elektriker och enligt vår branschorganisation (EIO) så måste en genomsnittlig elfirma få in 580kr/tim exkl moms för att "klara sig".

Detta är då vad man får in inkl ALLT.. timdebitering, materialvinst, andra inkomster.

De har räknat på genomsnittliga löner, antal personer på kontoret osv samt att firman ska ha någon viss % vinst varje år.

Säkert en aning högt räknat, men torde inte vara allt för långt från sanningen.
var det inte enmansföretagare ni satt o försvara de höga priserna för eller?
nu ska det helt plötsligt dras in löner till ett helt kontor med massa personal där oxo?

nu har du ju rört till de ännu mer genom att påstå att de behöver 580 + moms för att "klara" sig, det är ju så jäkla löjligt så de inte är sant.
 
Mikael_L skrev:
Självklart måste man utgå från någon sorts "normal" lön för yrkeskategorin i fråga.
Annars skulle ju en tandläkare inte "behöva" debitera mer än ca 250:-/tim, för en städare klarar ju sig med 17.000:-/mån.

Och de "normala" lönerna är väl framkomna via kollektivavtal eller praxis i vissa brancher.

Startar någon eget så är det inte svårt att förstå att denne vill ha minst samma månadslön som han/hon annars kan få som anställd, tycker jag.
Japp och normallönen är enligt avtal är nånstans runt 27-28000 i månaden. Som egen företagare har man ju mer ansvar och tar vissa risker så att kunna ta ut en lön på 30000 tycker jag borde vara minimum för snickare i egen regi.

Sen finns det såklart situationer där man kanske startar eget för att man inte får jobb och därför nöjer sig med mindre till en början. Men målsättningen bör väl då ändå vara att tjäna lika bra som alla andra?
 
gb79 skrev:
var det inte enmansföretagare ni satt o försvara de höga priserna för eller?
nu ska det helt plötsligt dras in löner till ett helt kontor med massa personal där oxo?

nu har du ju rört till de ännu mer genom att påstå att de behöver 580 + moms för att "klara" sig, det är ju så jäkla löjligt så de inte är sant.
580 i debitering om man sålde material för inköpspris.. Fast somsagt så är nog detta lite högt räknat (dom e väl stockholmare dom som räknat :cool: )

Vi klarar oss säkert på 520kr/tim d^_^b
 
580.- i timmen! Girigheten har inga gränser...
 
Thomas59 skrev:
I det stora hela är ändå timpriset självreglerande. Stiger priserna minskar efterfrågan och några börjar sänka priserna för att få jobb. Priserna sjunker och det blir ökad efterfrågan. Då passar några på att höja priset och efter ett tag minskar efterfrågan osv.


Nu är ju detta ett forum för konsumenter men om vi ändå diskuterar hantverkarrelaterade frågor skulle det väl vara betydligt mer intressant att diskutera VAD hos en hantverkare som kunderna värdesätter? Hantverkskunnande, tidhållning, renlighet, service osv, osv? eller vilket mervärde som en hantverkare kan leverera som en kund kan vara intresserad av att betala extra för?

Att på ett konsumentforum diskutera vad en hantverkare MÅSTE ta i timmen känns märkligt, minst sagt.
Jag tog mig friheten att stycka upp citeringen:

Jag tycker det är högst relevant att diskutera vad en hantverkare minst måste ta ut för att kunna ta ut en normallön. Ingen är betjänt av att anlita en hantverkare som tar ut för lite. Möjligtvis kan hantverkaren göra ett bra jobb men denne lär inte överleva på sikt. Man vill gärna kunna reklamera en skada som uppstår flera år senare och har hantverkaren gått i konkurs så sitter man där.

Därtill har det visat sig att många på detta forum blir lurade gång på annan för de förmodligen är okunniga i att köpa hantverkstjänster. En hantverkare som tar för lågt pris och inte når upp till någon sorts minimilön har inget incitament att behålla en kund eller "vårda kunden" på sikt. Därmed minskar anledning att göra ett bra och profesionellt jobb. Som med det mesta, du får det du betalar för.

När man handlar upp tjänster enligt LOU, lagen om offentlig upphandling är det vanligt att man graderar kriterier som t.ex. pris/timme, referenser, företagets känslighet som t.ex. hur många arbetar på företaget, finns arbetsledare, inställelsetid etc etc. Detta är något jag tycker att man som privatperson borde fundera lite mer över när man köper hantverkstjänster för låt säga 25000 kr o uppåt. Personligen sätter jag referenser högst upp före pris, betalar gladeligen mer bara arbetet utföres väl och enligt rimlig tid samt att jag får en hantverkare som det går att dryfta lösningar med.

Att hantverkspriser är självreglerande stämmer ju men det är ändå så att du har ett pris-spann på 350-450 kr/timme för en snickare i stockholm (samt 200 kr/timme för klåparna) så det är av vikt för en köpare att förstå varför det skiljer i pris. Av erfarenhet så brukar hantverkare med låg timpenning gärna skriva upp ett par timmar extra. Sedan måste man titta på helheten också, dvs vad som står på sista raden i fakturan. Vissa har inget materialpåslag och vissa redovisar inköpsnetto + påslag etc.
 
optimum
Jag vet varför ni måste ha så högt timpris, ni måste få råd med andra hantverkare som fixar vill åt er.

Snart bara läkare och direktörer som har råd med era priser.


Men sedan finns det de som tar stora lån för att renovera och med ständigt ökande fastighetspriser så är det lönsamt.

MEN knappast hållbart i längden och snart kan en ny fastighetskris bli ett faktum även i Sverige.

Så passa på att lägga undan lite pengar nu för de kan behövas när ingen vill betala 5 miljoner för en vanlig villa och man har en månadslön på 2 x 30.000 kr och räntan tog ett skutt upp till 11-12%

Oops
 
har en snickare hos mig han tar 320+moms . hur ligger han i timpeng?? kommentarer!!
i Göteborg.
 
Beror på om han vill en porsche i garaget eller inte. Personligen skulle jag säga att det är normalt.
 
Byggarn skrev:
580.- i timmen! Girigheten har inga gränser...
Tror inte de är många som blir rik på att vara elektriker, eller någon annan hantverkare för den delen!

Prova att anlita en datakonsult.. brandlarmstekniker (Niscayah tror jag tar 900kr/tim + 600kr / resa) eller varför inte en advokat :cool:

Och somsagt så var dessa 580kr/tim inkl materialvinst.. tror inte de finns någon elektriker i sverige som debiterar 580kr/tim
 
Rrrrr skrev:
Och somsagt så var dessa 580kr/tim inkl materialvinst.. tror inte de finns någon elektriker i sverige som debiterar 580kr/tim
nä exakt, så varför sitter du o tjatar om det då.

om vi tar normal landsbygd så lär väl en snickare ligga normalt mellan 300-320 kr i timmen, en elektiker mellan 310 till 350 och en röris 350-400 o de är väl dyrt så de räcker eller,

och det finns många företagare som blir framgångsrika och "rika" på det oxo, som klarar sig riktigt bra så lägg ner ditt resonemang istället, vem fan skulle vilja anlita oss företagare om vi skulle sitta o trissa upp priserna utan anledning.
 
gb79 skrev:
nä exakt, så varför sitter du o tjatar om det då.

om vi tar normal landsbygd så lär väl en snickare ligga normalt mellan 300-320 kr i timmen, en elektiker mellan 310 till 350 och en röris 350-400 o de är väl dyrt så de räcker eller,

och det finns många företagare som blir framgångsrika och "rika" på det oxo, som klarar sig riktigt bra så lägg ner ditt resonemang istället, vem fan skulle vilja anlita oss företagare om vi skulle sitta o trissa upp priserna utan anledning.
Värst vad du hetsar upp dig då! Skriver bara de som vår branschorg kommit fram till.

Jag tycker att det är bättre och ärligare mot kunden att ta ut så mycket som möjligt av den faktiska kostnaden i timdebitering istället för ett stort materialpåslag och andra märkliga tillägg som vissa brukar ha (betalt / timme för servicebil, slagborr, kapmaskiner osv osv)

Detta är ju extra aktuellt nu med ROT-avdrag! Då tjänar ju kunden på att ha så mycket som möjligt av kostnaden på arbetskostnad.
 
  • Gilla
Pytt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.