Bygger bastustuga i lösvirke. Har köpt ett Harvia 20 aggregat med Harvias skorsten.
Skorstenen kommer stå fritt 1400mm över taket och även om Harvia själva påstår att den kan stå själv på kaminen och stöttas endast av genomföringsplåten inne i bastun skulle jag vilja förankra den lite mer inför höststormarna. Vill inte skruva fast den inne i takbjälklaget utan tänkte mig någon form av klämma runt röret och stag/vajer att skruva i plåttaket. Var ska jag leta? Diametern på röret är 220mm.
Sotar kommer 15dec för slutinspektion sen blir det mycket bastu till jul...d^_^b
 
Fick maila Harvia och fråga om skorstenen verkligen inte skulle sitta fast, men fick samma svar som du.

Känns den ostabil då?

Jag tyckte gummikragen låste skorstenen ganska bra på mitt bygge, men där sticker inte skorstenen upp lika mycket.

Du har inga bilder på ditt bygge?
 
Det blev faktiskt ganska stabilt. Jag har en plåt som gummikragen sluter mot och hålet i den plåten gjorde jag tight så skorstenen får stöttning. Dessutom packade jag stenullsisoleringen ganska hårt (vilket man också ska enligt instruktionen) tror det blir ganska bra. Bilder kommer. Ska bara städa lite först...:p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.